جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

سطح سنج خازنی چیست؟

سطح سنج خازنی چیست؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

سطح سنج خازنی 

مبنای کار سطح سنج خازنی تشکیل یک خازن مابین میله سنسور (PROBE) و بدنه منبع است. سطح سنج های خازنی به صورت پیوسته و گسسته میتوانند سطح مخزن شما را مانیتور کنند . برای سطح سنجی مخازن حاوی مواد پودری و گرانول یا پرک یکی از گزینه های شما انتخاب لول سوئیچهای خازنی است. عملکرد این لول مترها همانگونه که از اسم آنها بر می آید بر اساس خاصیت خازنی که معمولا بین سطح مخزن و الکترود سنسور برقرارمی شود می باشد . هر چقدر مقدار مواد بین الکترود و سطح مخزن بیشتر باشد خاصیت دی الکتریک خازن بیشتر شده و بر اساس آن می توان خروجی متناسب با ارتفاع مخزن به دست آورد.

لول سنج خازنی، جهت اندازه گیری سطوح روی مخازن نصب می شوند و مقادیر سطح را به صورت پیوسته و گسسته اندازه گیری می کنند. سیالی که در مخازن وجود دارد یا رسانا هستند و یا نارسانا و ضریب دی الکتریک برای سیالات رسانا بیشتر از 10 و برای سیالات نارسانا کمتر از 10 می باشد. در سیالات نارسانا از یک سنسور خازنی استفاده می شود و خازن را باپراب خازنی و جداره مخازن فلزی ایجاد می کنند، در سیالات رسانا از دو سنسور خازنی استفاده می شود.

سطح سنج های خازنی در اندازه گیری سطوح جداگانه مانند آب و امولیسیون کننده و روغن نیز کاربرد دارند. در این حالت سیالات قابلیت حل شدن در یکدیگر را ندارند و هر یک دارای ضریب دی الکتریک مختص به خود می باشند.

 

 

 

کاربرد سطح سنج خازنی

در تانکهای مخروطی و یا تانکهای کروی حتی اگر تانک از فلز ساخته شده باشد، به دلیل اینکه فاصله بین دیواره تانک و الکترود در طول این خازن ثابت نمی ماند و در نتیجه خطی نخواهد شد، یک مرجع موازی با الکترود لازم است. همچنین در سیالاتی که دارای ثابت دی الکتریک کم هستند، نیز باید از الکترود مرجع استفاده کرد، زیرا این مرجع به الکترود نزدیکتر است و تغییر ظرفیت بر واحد طول در مقایسه با حالتی که دیواره تانک، مرجع می باشد، بیشتر خواهد بود . معمولاً در مواردی که نیاز به الکترود دوم می باشد، از الکترودهای هم مرکز به شکل استوان های، در این سیستم ها استفاده میشوند.

مزایای سطح سنج های خازنی

  • قابلیت اطمینان بالا
  • هزینه های نگهداری پایین
  • تغییرات کم ثابت دی الکتریک تحت تاثیر عواملی چون دما، چگالی و ویسکوزیته
  • مناسب برای سیالات دوغابی
  • مناسب برای سیالات جامدات پودری وگرانولی
  • قابلیت کالیبره در خارج از مخزن و قبل نصب

 

لینک های مفید: لول ترانسمیتر

 

قیمت پایین

کاربرد لول متر خازنی:

سطح سنج های خازنی جهت اندازه گیری سطح مایعات، پودرها، مواد جامد، گرانول، پرک و دوغاب و غیره کاربرد دارند. استفاده از سطح سنج خازنی در سیالات توده ای (امکان شکستن و آسیب دیدن پراب) و سیالات با ویسکوزیته بالا (به دلیل خوردگی پراب) مناسب نمی باشد.

کلیه مایعات dielectric constant بالا تر از هوا دارند  بنابراین ظرفیت خازن با افزایش سطح مایع در منبع تعقیر میکند هر خازن از دو صفحه هادی به فاصله معین با عایقی مابین دو صفحه ساخته میشود میله سنسور و بدنه منبع خازنی را تشکیل میدهند که صفحات ان به فاصله ثابتی از هم قرار دارند که عایق مابین انها هوا است با افزایش سطح مایع این عایق تعقیر میکند در نتیجه ظرفیت خازن افزایش می یابد.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.