جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت اینورتر
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

یکی از رایجترین سیستم‌های تهویه مطبوع در جهان داکت اسپلیت یا همان اسپلیت یونیت کانالی میباشد. در واقع داکت اسپلیت، کولر گازی هست که ظرفیت 18000 به بالا دارد که بخاطر وجود الکتروفن قوی‌تر در پنل یا یونیت داخلی برای نصب این دستگاه تهویه مطبوع کانال کشی در سقف یا دیوار کاذب انجام می‌شود. این تجهیزات به طور کلی به دو دسته اصلی داکت اسپلیت اینورتر و معمولی تقسیم می شوند. در مقاله قبلی مدل معمولی یا دور ثابت را معرفی کردیم. در این مقاله به بررسی داکت اسپلیت اینورتر یا دور متغیر می پردازیم.

 

 

داکت اسپلیت اینورتر چیست ؟

داکت اسپلیت اینورتر که به داکت های کم مصرف معروفند دارای گرید A می باشند زیرا هزینه ی برق مصرفی آنها پایین است. این دستگاه دارای کمپرسور دیجیتال بوده هنگامیکه میزان مصرف کم می شود، دور کمپرسور پایین می آید و هنگامیکه مصرف زیاد باشد، دور کمپرسور هم زیاد می شود.  

 

داکت اسپلیت اینورتر

 

مشخصات داکت اسپلیت اینورتر

تکنولوژی اینورتر در دستگاه داکت اسپلیت اینورتر سبب می شود که در زمان استارت با مقدار جریان مصرفی بسیار پایین شروع به کار کند که همین امر سبب کاهش زیاد مصرف برق می گردد زیرا در دستگاه های معمولی در زمان استارت بیشترین جریان برق مصرف می گردد، دستگاه اینورتر پس از استارت به مرور جریان مصرف برق خود را بالا می برد و کمپرسور با حداکثر ظرفیت شروع به کار می کند و پس از مدتی حدود نیم تا یک ساعت پس از خنک سازی محیط و نزدیک کردن دمای محیط به دمای دلخواه به مرور میزان مصرف جریان برق را کم می کند و متناسب با ظرفیت مورد نیاز برق مصرف می کند و از روشن و خاموش کردن بی مورد دستگاه جلوگیری می کند که همین امر سبب کاهش حدود 60% مصرف برق در داکت اسپلیت اینورتر در مقایسه با داکت اسپلیت های معمولی می گردد به عنوان مثال اگر مصرف برق و آب کولر آبی با مصرف برق دستگاه داکت اسپلیت اینوتر مقایسه کنیم متوجه می شویم که این دو اختلاف زیادی باهم ندارد که همین امر سبب رضایت مصرف کننده از دستگاه های داکت اسپلیت اینورتر است.

 

 

نحوه عملکرد داکت اسپلیت اینورتر

قطعه اصلی در داکت اسپلیت اینورتر ، سیستم متغیر نمودن سرعت دورانی موتور الکتریکی متصل به کمپرسور است که دور کاری کمپرسور را متناسب با نیاز مصرف کننده تغییر می دهد تا همواره داکت اسپلیت در دور بهینه و کم مصرف کار کند. یک دستگاه داکت اسپلیت معمولی (غیر اینورتر) موتور کمپرسوری دارد که تنها در یک دور ثابت کار می کند (در برخی سازنده ها از موتورهای الکتریکی دو دور یا چند دور ثابت نیز استفاده می شود).

در حالت تک دور، موتور الکتریکی متصل به کمپرسور یا خاموش است و یا روشن. ولی در سیستم داکت اسپلیت اینورتر ، سیگنال مربوط به بار سرمایشی یا گرمایشی مورد نیاز ساختمان از طریق یک سنسور (حسگر دمایی یا ترموستات) به قسمت کنترلر موتور الکتریکی کمپرسور ارسال شده و دور کاری موتور متناسب با بار و نیاز مصرف کننده و به طور پیوسته کاهش یا افزایش می یابد تا شرایط دمایی درخواستی از سوی کاربر به حد مطلوب برسد.  

 

داکت اسپلیت اینورتر

مزایا و معایب  داکت اسپلیت اینورتر 

مزایا

  • نوسان کم دمای محیط
  • راه اندازی نرم و آرام کمپرسور
  • مصرف کمتر انرژی در زمان رسیدن کولر به دمای مناسب

 

معایب

  • قیمت بالاتر در زمان خرید
  • تعمیرات و لوازم گرانتر در زمان خرابی

 

داکت اسپلیت اینورتر

 

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

برای بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت اینورتر (کم مصرف) و معمولی ابتدا باید نحوه عملکرد این دو کولر بررسی شود.در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

 

مدار الکتریکی

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

 

 انرژی مصرفی  در زمان راه اندازی

کمپرسور کولر گازی و اسپلیت( و کلیه الکتروموتورها) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد.این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به2 تا 3 برابر می رسد.

 

جریان مصرفی

پس در زمان راه اندازی و شروع به کار کولرگازی معمولی افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 2 برابر می باشد به عنوان مثال یک کولرگازی که زمان کارکرد جریانی معادل 10 آمپر مصرف میکند در لحظه راه اندازی جریانی در حدود 20 آمپر بصورت لحظه از شبکه برق شهر میکشد. حال با توجه به دیمانسیون برق اکثر منازل که معمولاً 25 آمپر می باشد و نباید فراموش شود که این میزان فقط جریان برق مورد نیاز کولرگازی در لحظه راه اندازی می باشد اگر دستگاه یا وسیله برقی دیگری نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز بوده و با وجود کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت می باشد.

 

کم صداتر و عمر کاری بیشتر

در داکت اسپلیت اینورتر ، کمپرسور مانند نوع معمولی به تعداد دفعات زیاد خاموش و روشن نمی شود بلکه در حالت کم باری ، دور موتور الکتریکی متصل به کمپرسور به حداقل کاهش می یابد و همین امر باعث می شود که بسیار کم صدا کار کند. همچنین این کاهش تعداد روشن و خاموش شدن منجر به افزایش عمر کاری نوع اینورتر نیز می شود.

 

سرمایش و گرمایش سریع تر

انواع داکت اسپلیت اینورتر سریعتر از نوع معمولی فضای داخل را سرد یا گرم می کند. به این خاطر که در شروع فرآیند خنک کاری یا گرمادهی ، اینورتر دور کمپرسور را نسبت به نوع معمولی که دور ثابتی دارد افزایش داده و وقتی که دمای هوای داخل به دمای دلخواه نزدیک تر شد ، کم کم و به طور پیوسته دور آن را کاهش می دهد.

 

قیمت

به خاطر کاربرد تکنولوژی Inverter ، نوع دور متغیر نسبت به نوع دور ثابت قیمت بالاتری دارد ;ولی کاهش هزینه های مصرف برق در بلند مدت این قیمت اولیه بالاتر را جبران خواهد نمود. قیمت اولیه نوع اینورتر حدود ۳۰ درصد بیشتر از نوع معمولی است.

 

داکت اسپلیت اینورتر

 

برتری اسپلیت اینورتر برابر معمولی

تفاوت کولر گازی و اسپلیت اینورتر و معمولی به لحظه راه اندازی محدود نمیشود. کولر گازی هایی که به اینورتر مجهز هستند کنترل دمای بسیار مطلوب تری دارند زیرا کمپرسور این کولر ها عملا با رسیدن دما به میزان تنظیم شده دیگر خاموش نمی شوند بلکه سرعت چرخش کم و بار برودتی کولر را کاهش می دهند.کولر های گازی و اسپلیت کم مصرف پس از نزدیک شدن به دمای تنظیم شده خاموش نمی شوند بلکه با تغییرات سرعت گردش بار برودتی ایجاد شده را کاهش میدهند این کار باعث یک بالانس انرژی می شوند یعنی گرمای ایجاد شده در محیط با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر برابر می شود و دیگر لزومی به کارکرد کولر گازی با حداکثر توان وجود ندارد.

در چنین شرایطی مصرف کولر گازی بسیار کم و در حد یک کولر آبی و حتی کمتر می شود.کمپرسور کولر های گازی و اسپلیت اینورتر در دو مدل AC و DC تولید می شوند. کمپرسور های DC گرانتر اما با سیستم اینورتر بسیار سازگارترند زیرا اینورتر ها برای تغییر فرکانس و ولتاژ برق AC ( برق شهر) یک بار آن را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کرده سپس با اعمال تغییرات مجددا آن را به جریان متناوب تبدیل میکنند. اما در کمپرسورهای DC دیگر نیازی به قسمت دوم تبدیل جریان نخواهد بود. راندمان و بازده موتور های DC نیز بیشتر از الکترموتور های AC می باشد.

 

 

تفاوت اسپلیت با سیستم چیلر و فن کویل:

  • عدم اشغال فضای زیاد در زیرزمین و بام برای نصب داکت اسپلیت برعکس چیلر، برج خنک کن و …
  • عدم نیاز به کارشناس جهت تعمیر و نگهداری داکت اسپلیت برعکس چیلر، برج خنک کن، فن کویل و …
  • در چیلر از آب به عنوان سیال واسطه در عمل سرمایش استفاده میشود; این وظیفه در داکت اسپیلت معمولی بر عهده مبرد است.
  • عدم وجود لوله کشی های طولانی در کف و سقف برعکس فن کویل

 

 

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت سیستم با توجه به فاکتور های زیادی نظیر برند و ظرفیت و قدرت و… تعیین میشود.بدیهی است که هر چه شما ابعاد بزرگتر و قوی تری از این دستگاه را درخواست کنید پول بیشتری را باید بپردازید. اما این سیستم ها به دو نوع اینورتر و غیر اینورتر تقسیم می شوند که دسته اول به دلیل تکنولوژی پیشرفته تری که در موتورش در اختیار دارد گران تر تمام می شود اما در طول زمان به دلیل کم مصرف تر بودنش جبران می شود.

 

 

خرید داکت اسپلیت

برای خرید داکت اسپلیت باید به نکات بسیاری توجه کنید و قبل از هرچیز با کارشناس تماس گرفته و برای بررسی وضعیت خانه یا اداره و یا سوله تان قراری بگذارید.کارشناس همه موارد  را بررسی می کند و نوع دستگاه و ظرفیتی که احتیاج دارری را به همراه قیمتی حدودی به شما می دهد.

 

 

فروش داکت اسپلیت

چنانچه قصد خرید را دارید می توانید با برقراری تماس با ما از مشورت متخصصین ما بهره مند شوید; مهندس مربوطه محل را بازرسی می کند و تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

 
 

لینک های مرتبط :

داکت اسپیلت هایسنس

ثبت نظر شما
نظرات
09/09/1400 09:35 ق.ظ
به نظرم امروزه باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از تکنولوژی بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آموزش کارای هنری و دوخت و فروش لباس تا خیلی از کارهای خدماتی و فنی با همین اینترنت روبراه شده.. یه زمانی واسه لوله بازکنی برچسب روی در و دیوار رو زیر و رو میکردیم تا یکیو پیدا کنیم، الان دیگه چاه بازکنی رو هم اینترنتی کردن.. پس میشه از این بستر استفاده خوبی کرد.. البته به شرطی که اینترنت رو ازمون نگیرن!!
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.