جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل سردخانه ای
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

امروزه با توجه به اهمیت یافتن روز افزون نیاز به بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی، ساندویچ پانل به عنوان یکی از ابزارهای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته می‌شود. مزایای دیگر ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح، امکان نصب در وضعیت‌های مختلف جغرافیایی و سرعت نصب می‌باشد. این سازه انواع مختلفی دارد که بسته به مشخصات کاربردهای مختلفی دارند. یکی از انواع این مصالح ساندویچ پانل سردخانه ای است. در ای مقاله ساندویچ پانل سردخانه ای و مشخصان آن را بررسی می کنیم.

ساندویچ پانل سردخانه ای چیست؟

ساندویچ پانل یک نوع مصالح ساختمانی است که وظیفه اصلی آن عایق کاری حرارتی است. ساندویچ‌ پانل(پنل) از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه سبک در وسط و دولایه محکم در طرفین لایه وسط قرار می‌گیرند. کاربرد ساندویچ ‌پانل معمولا جایی است که سبک بودن همراه با صلبیت و مقاومت به خمش بالا مورد نظر باشد.ساندویچ پانل سردخانه ای نیز از این قاعده مستثنا نیست و علاوه بر خصوصیات ذکر شده با توجه به اینکه هسته ساندویچ پانل سردخانه ای از عایق پلی اورتان است، علاوه بر استحکام ساختاری و مقاومت به سایش، عایق حرارتی خوبی نیز هست.

ساندویچ پانل سردخانه ای که متریال بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای برای ساخت سردخانه ها محسوب میشود به نسبت نوع سردخانه و دمای مورد نظر از متریال های متنوعی برخوردار است که در ذیل به شرح آن میپردازیم اما جهت آگاهی باید گفت این نوع ساندویچ پانل علاوه بر ضخامت بالاتر نسبت به پانل های صنعتی در هنگام نصب لبه های آن به خوبی در کنار هم قرار گرفته و جفت می‌شوند و درز بندی آن توسط ماستیک یا فوم های تزریقی انجام می‌شود. همچنین از ساندویچ پانل سرد خانه ای برای درب سردخانه ها نیز استفاده می شود.

ساندویچ پانل سردخانه ای

 

مشخصات ساندويچ پانل سردخانه ای

در ساندویچ پانل سردخانه ای از سه نوع روکش استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک به دلخواه مشتری انتخاب شده و تولید می‌شود. در ساندویچ پنل های غیر سردخانه ای، انواع ورق فولادی رنگ شده و یا نایلون نیز کاربرد دارد. معمولا از ورقهایی که فلاشینگ نبوده و برجستگی و فرو رفتگی کمتری دارند در اتاق‌های تمیز و سردخانه استفاده می‌شود.

هسته و یا عایق به کار رفته در ساندویچ‌پانل نیز در نوع سردخانه ای معمولا از پلی اورتان بوده و در موارد دیگر از پلی اورتان، پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ و یا چوب استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل سردخانه ای

 

مزایا ساندويچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل های سردخانه ای بایستی دارای مزایا زیر است :

  • حمل و نصب سریع و آسان
  • مناسب جهت انبار مواد غذایی و بهداشتی
  • قابل شستشوی آسان و سریع
  • عایق برابر سرما و گرما
  • مقاوم برابر شرایط محیطی و برابر خوردگی‌ها

به دلیل استفاده از عایق پلی اورتان ، ساندویچ پانل های سردخانه ای بسیار سبک بوده و می‌توان گفت 40 برابر سبک تر از دیوار آجری می‌باشند. علاوه بر این، به دلیل وجود پلی اورتان در ساختار مولکولی این ساندویچ پانل ها، مقاومت در برابر بارهای فشاری و ضربه‌ای افزایش یافته است.ساندویچ پانل سردخانه ای توانایی مقاومت در برابر آسیب‎های محیطی مانند رطوبت ، خوردگی و ... را به دلیل استفاده از ورق آلوزینک پیش رنگ شده با 25 میکرون رنگ پلی استر کوره‌ای در قسمت رویی و 7 میکرون در قسمت داخلی را دارد.

ویژگی دیگر مورد نظر مصرف کنندگان این سازه غیر قابل اشتعال بودن ساندویچ پانل ها می‌باشد، با استفاده از فوم غیر قابل اشتعال PIR امکان پذیر شده است.در برخی از پروژه‌ها مانند لوله گذاری برای سیم برق، یکی از مسائل مهم، پروفیل برای استحکام و مقاومت ساندویچ است.سرعت نصب بالا مزیت دیگر ساندویچ پانل های سردخانه ای می‌باشد به طوری که یک گروه 4 نفره می‌تواند 300 الی 400 متر مربع را در یک روز نصب کند.

 

ساندویچ پانل سردخانه ای

 

جنس ساندویچ پانل سردخانه ای

لایه بیرونی

ساندویچ پانل ها از نظر جنس لایه رویی (بیرونی) به چهار نوع یک رو ورق یک رو فویل، دو رو فویل، دو رو نایلون، یک رو ورق یک رو کاغذ تقسیم می‌شود.لایه‌ها و پوشش‌های بیرونی در ساندویچ پانل سردخانه ای در برابر خوردگی مقاوم بوده و استحکام بالایی دارند. لایه ساخته شده از آلوزینک شامل ترکیب 55% آلومینیوم، 43% روی و 16% سیلیکون می‌باشد. در این ترکیب، آلومینیوم برای مقاومت برابر خوردگی و روی برای مقاومت برابر سایش در ورق استفاده قرار می‌گیرد.

ورق‌های بیرونی مذکور، با پوشش دهی کویل کوتینگ رنگ شده و بنابراین دارای پیش‌رنگ می‌باشند. این ورق‌ها با تنوع رنگ‌های مختلف عرضه می‌گردند. پوشش رنگ استفاده شده از جنس رزین پلی استر کوره‌ای با ضخامت 25 میکرون در قسمت بیرونی و 7 میکرون رنگ پرایمر کوره‌ای داخلی با هدف اتصال بهتر ورق به لایه میانی (فوم) می‌باشد.

لایه درونی

این مصالح و سازه ها علاوه بر لایه بیرونی از نظر جنس لایه میانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. فوم پلی اورتان (PUR)
  2. پلی ایزوسیونات (PIR)
  3. پلی استایرن سخت
  4. الیاف معدنی – پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی اورتان که از مواد پلی یول و ایزوسیانات و همچنین کاتالیزور تشکیل شده است عایق بسیار قدرتمندی بوده و وجود خلل و فرج باعث ایجاد ویژگی عایق بودن حرارتی و صوتی شده است. چگالی (دانسیته) ساندویچ پانل های سردخانه ای، 40 کیلوگرم بر متر مربع بوده و این ساندویچ پانل ها دارای خصوصیت جذب رطوبت کمتر از یک درصد حجمی می‌باشند.

در کنار این خصوصیت، ویژگی مقاومت فشاری بالا، این ساندویچ پانل ها را به یکی از بهترین مواد پیش ساخته در مصالح ساخت و ساز تبدیل کرده است. نوع بهبود یافته فوم پلی اورتان که در مقابل اشعه و حرارت دارای عملکرد بهتر می‌باشد، پلی ایزوسیونات است. از دیگر خصوصیات این نوع فوم، مقاومت در برابر شکست و آتش سوزی می‌باشد که ناشی از ساختار مولکولی مستحکم تر ایزوسیونات می‌باشد. این نوع از ماده، نسبت به عایق‌های معدنی دارای مزایایی از قبیل سهولت تولید، مصرف انرژی در فرآیند تولید، قیمت ارزان، عملکرد بهتر مکانیکی، عدم جذب آب و عمر بالا می‌باشد.

 

ساندویچ پانل سردخانه ای

 

قیمت ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل سردخانه قیمت‌های متفاوتی دارد که ناشی از تفاوت در موارد زیر است:

  • چگالی فوم به کار رفته در هسته
  • ضخامت فوم استفاده شده
  • جنس ورق روکش
  • ضخاومت ورق روکش

در بازار ساندویچ پانل دست دوم نیز موجود است که دارای قیمت پایینتری هستند ولی می‌توانند مشکلاتی از قبیل نصب دشوار و مشکلات بهداشتی و ظاهر نامناسب را در پی داشته باشد.

انواع ساندویچ پانل سردخانه ای

انواع ساندویچ پانل سردخانه ای با توجه به کاربرد و مشخصات فنی که دارند، در گروه هایی تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشد:

  • کاربرد این سازه برای سردخانه های زیر صفر درجه
  • کاربرد این سازه برای سردخانه های ثابت
  • کاربرد این سازه برای سردخانه های متحرک
  • کاربرد این سازه برای سردخانه های نگهداری مواد غذایی و میوه و سبزیجات
  • کاربرد این سازه برای سردخانه های بالای صفر درجه
  • کاربرد این سازه برای تونل انجماد

یراق آلات ساندویچ پانل سردخانه

یراق آلات خاص نصب ساندویچ‌پانل در سردخانه ها به شرح زیر است:

  1. کرو یا نبشی یا فریم که در تقاطع دو دیوار با یکدیگر نصب میشوند;نبشی قابلیت نصب در بیرون و داخل را دارد ولی کرو فقط در داخل نصب می‌شود.
  2. گوشه که در تقاطع سه دیوار با یکدیگر نصب می‌شود.
  3. جوینت کم لاک که برای اتصال صفحات کنار هم به کار می‌رود.

بهترین ساندویچ پانل سردخانه اي

بهترین نوع ساندویچ پانل برای تولید سردخانه ، نوع دارای اورلپ می‌باشد که کمترین انتقال حرارت را دارد. این نوع ساندویچ پانل، دارای ضخامت 8 الی 15 سانتی‌متر می‌باشد. دارا بودن لبه‎های نری و مادگی در مقطع عرضی و همپوشانی ساندویچ پانل ها با هم، میزان مبادله حرارتی را کمترین مقدار کرده و بهترین گزینه برای ساخت سردخانه در تمام نقاط ایران می‌باشد.

با محاسبه دقیق میزان تبادل حرارتی توسط کارشناسان خبره، ساندویچ پانل دیواری سردخانه ای با مدل ورق شیاردار از نوع دو رو آلوزینک (آلومینیوم و روی) وارداتی با ضخامت 8-10-12.5-15 سانتی‌متر و دو رو ورق پیش‌رنگ شده گالوانیزه به ضخامت 0.5 سانتی‌متر به عرض ثابت 116 سانتی متر (مفید 114 سانتی‌متر) در طول 1 الی 13 متر تولید می‌گردد.

 
ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.