جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر سوزنی استیل

شیر سوزنی استیل
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر سوزنی در دسته بندی شیر های کروی از مجموعه شیر آلات استیل قرار می گیرد.طراحی این شیر بسیار دقیق و با جزئیات می باشد .نام این شیر بر اساس شکل ظاهری دیسک نیز گذاشته شده است. این نوع شیرآلات دارای انواع مختلفی هستند که یکی از معروف ترین آن ها شیر سوزنی استیل است. شیر سوزنی استیل تقریبا برای هر فرآیندی مناسب است. از ویژگی های این متریال می توان به ماندگاری و مقاومت بالا در برابر درجه حرارت و فشارهای بالا اشاره کرد. در این مقاله از پیکاتک می خواهیم به بررسی شیر سوزنی استیل و مزایا و ویژگی‌های آن بپردازیم.

 

 

 

شیر سوزنی چیست ؟

شیر سوزنی که اسم خود را از شکل دیسک و نشیمنگاه خود گرفته از لحاظ ساختمان و طرز کار جزو خانواده شیرهای کروی می باشد. با این شیرها می توان کنترل دقیق جریان سیال را به خصوص در لوله های باریک و ظریف برقرار کرد. ساختمان این شیر طوری است که جریان به یک حفره کوچک هدایت می شود و پس از چرخش 90 درجه‌ای به نوک یک مخروط هدایت می شود و جریان از بین این حفره و یک قطعه سوزنی شکل به خروجی راه می یابد. دیسک این نوع شیر از میله مخروطی شکل نازکی تشکیل شده که از داخل سوراخ مدور صفحه عبور می کند و جریان حرکت سیال را محدود می سازد. ساختمان این شیرها بیشتر در کاربراتورها به کار می رود. این نوع شیر از لحاظ ساختمان بسیار ظریف و تقریبا کوچک می باشد و بعلت داشتن مکانیسم مورد اعتماد در عملیات حساس و دقیق به کار گرفته می شود . در آزمایشگاه های نفت یا پتروشیمی و وسائل ابزار دقیق کاربرد آن بسیار می باشد . قطر شیرهای سوزنی معمولا از 5 سانتی متر تجاوز نمی کند و شیر سوزنی را بیشتر در محل هایی به کار می برند که محدودیت لازم باشد و منظور از محدودیت یعنی تاخیر زمانی و تغییر آرام فشار است .

 

شیر سوزنی استیل

 

انواع شیر سوزنی

  • شیر سوزنی استیل
  • شیر سوزنی فولادی
  • شیر سوزنی چدنی
  • شیر سوزنی برقی
  • شیر سوزنی ابزاردقیق

 

 

شیر سوزنی استیل چیست ؟

این نوع شیرهای سوزنی به طور کامل از فولاد ضدزنگ 316 با کیفیت بالا به منظور تضمین طول عمر مصرف حتی در بیشتر شرایط آسیب پذیر ساخته می شوند. مقاومت در برابر خوردگی ، ظرفیت بالای جریان و آسان برای نصب در خط یا در پانل نصب باعث شده که این نوع ولوهای سوزنی کنترل جریان در سیستم های تصفیه آب داشته باشند. همچنین در اندازه های 2.5 سانتی, 5 سانتی و 8 سانتی با محدوده فشاری تا 6000 psi در دسترس اند.به طوری کلی در ساختار شیر سوزنی استل دسته T شکل ، کلاهک و ساقه و بدنه ولو و نیز پیچ تنظیم همگی از جنس فولاد ضدزنگ 316 می باشند.از ویژگی های این متریال می توان به ماندگاری و مقاومت بالا در برابر درجه حرارت و فشارهای بالا اشاره کرد. همچنین این متریال مناسب برای نصب در فرآیندهای تهاجمی و خورنده نیز می باشد.

 

شیر سوزنی استیل

 

مشخصات شیر سوزنی استیل

  1. طراحی جمع و جور
  2. ساخته شده از فولاد ضدزنگ 316
  3. مقاوم در برابر خوردگی
  4. محدوده فشار تا 6000 psi
  5. نصب آسان
  6. ظرفیت جریان بالا

 

 

 

کاربردهای شیر سوزنی استیل

شیرالات سوزنی انواعی از شیرالات بسیار پر کاربرد در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی می باشد که به سبب وجود دیسک سوزنی تعبیه شده در ساختار آن به این نام شهرت پیدا کرده است. این شیرالات برای بستن جریان، کنترل و تنظیم میزان جریان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیر سوزنی استیل

 

استیل سری 316

در صنعت طراحی و ساخت استیل به موارد بسیاری در پروسه های صنعتی برخورد می کنیم که آنها به پایداری بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیاز دارند. در این مواقع پاسخ مناسب استنلس استیل 316 می باشد . استیل 316 از نوع آستنیت می باشد و استیل نگیر یا غیر مغناطیسی می باشد. همچنین قابلیت عملیات حرارتی را همانند استیل 304 ندارد و همچنین حاوی حداکثر 0.08 درصد کربن می باشد و مقدار نیکل موجود در این آلیاژ اندکی نسبت به استیل 304 افزایش پیدا می کند.تفاوت عمده استیل 304 و استیل 316 در این است که در استیل 316 مقداری مولیبدن که حداکثر 3 درصد از جرم را تشکیل می دهد وجود دارد. مولیبدن پایداری در برابر خوردگی را افزایش می دهد و این باعث می شود که آلیاژ نیکل و کرم بتوانند در برابر بیشتر مواد شیمیایی و حلال ها مقاومت نمایند. استیل 316 دارای 16% کروم 10% نیکل و 2% مولیبدن است و مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی کلراید(مثل آب دریا) به آن اضافه می شود .با استفاده از خاصیت مولیبدن استیل 316 می تواند در برابر آب های لب شور حاوی کلسیم و سدیم و حلال های هیدروکلریت ، اسید فسفریک ، اسید سولفوریک و ….. به خوبی مقاومت نماید .

 

شیر سوزنی استیل سری NLS

این نوع شیر سوزنی از جنس فولاد ضدزنگ از سری NLS-034 به صورت متراکم و جمع و جور ، دوطرفه با رزوه های 8 سانتی متری است . این شیر می تواند برای کنترل دقیق جریان گازها یا مایعات تمیز مورد استفاده قرار گیرد. این شیر دارای قطر داخلی اسمی 6.4 میلی متر است. غلاف از جنس فولاد ضدزنگ 316 و آب بندی از PTFE ساخته می شود. حداکثر فشار 300 bar و محدوده دمایی از 20- تا حداکثر 200 درجه سانتی گراد است. با توجه به متریال با کیفیت بالا و ساخت محکم ، این نوع شیر برای فشارهای بالا و مایعات تهاجمی مناسب است. شیر سوزنی استیل از جنس فولاد ضدزنگ 316 دو طرفه سری NLS برای کنترل دقیق سرعت جریان برای مایعات و گازها با تنوع گسترده ای از اندازه های پورت از 4.5 سانتی تا 2.5 سانتی طراحی شده است. محدوده فشار تا 100 bar و محدوده دمایی از 20- تا 200 درجه سانتی گراد می باشد. شیر های سوزنی NLS برای طیف وسیعی از کاربردها ارائه می شوند.

 

مزایا و معایب شیر سوزی 

مزایا

  • کنترل دقیق و یکنواخت جریان
  • قابل اعتماد
  • طراحی خیلی فشرده و جمع و جور
  • حداکثر فشار تا 200 bar
  • طیف محدوده دمایی از 20 – تا 100 درجه سانتی گراد
  • با توجه به آب بندی از جنس فولاد ضدزنگ 316 و PTFE برای سیالات تهاجمی مناسب است.

معایب

  • فقط برای مایعات یا گازهای تمیز قابل استفاده می باشد.
  • به عنوان مثال در مقایسه با ولوهای توپی ، افت فشار در این نوع ولوها نسبتا بالا است .

 

شیر سوزنی استیل

 

راهنمای انتخاب شیر سوزنی مناسب

 

نقشه لوله كشي

انقباض و انبساط و ارتعاش لوله و تكيه گاه مناسب براي محلي كه لوله به شير اتصال مي‌يابد بايد مورد توجه قرار گيرد و دقت لازم براي اتصالات انتهايي لوله‌كشي و شيرها بايد بعمل آيد.

 

نوع كاري كه شير بايد انجام دهد

كاملا باز يا بسته – يا تنظيم سيال ، فشار و درجه حرارت در چه حد باشد، دستي يا خودكار ، كاركرد شير چه مقرراتي دارد

 

حجم شير

حجم شير بايد متناسب با لوله‌اي باشد كه اندازه آن با توجه به ظرفيت مايع و افت فشار انتخاب شده است.

 

درجه حرارت و فشار

به درجه حرارت و فشار هم بستگی دارد

 

مواد سازنده شير

بعضي از سيالهاي شيميايي اثر خورندگي و زنگ زدگي و رسوبات بجا مي‌گذارند به همين منظور آستري از ابونيت يا پلاستيك يا سراميك و يا شيشه بكار مي‌برند. مواردي كه بيشتر در ساختمان شير بكار مي‌رود. آلياژهای چدن – برنز – نیکل – فولاد – مس – آلومینیوم – تيتانيوم – استنلس استیل

 

سيستم محركه راه اندازي شير مكانيكي

دستي با پيچ – هیدرولیکی – برق – هوا    

 

لینک های مرتبط :

شیر سوزنی چدنی

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.