جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه ای گیربکسی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو از دسته شیرهای ربع گرد می باشد که برای باز و بسته کردن و تنظیم جریان سیال به کار می رود. شیر پروانه ای يكي از ساده‌ترين انواع شیرآلات صنعتی است كه كاربرد آن در واحدهاي نفت و پتروشيمي متداول تر است با این وجود، کاربرد گسترده ای در سایر صنایع نیز دارد. این شیر ها با توجه به ساختار و طرز کار به انواع مختلفی تقسیم می شوند. یکی از آن ها شیر پروانه ای گیربکسی یا شیر پروانه ای گیربکس دار است. در این مقاله از پیکاتک به معرفی شیر پروانه ای گیربکسی می پردازیم تا با این نوع شیرآلات پروانه ای بیشتر آشنا شوید.

 

لینک های مفید: شیر پروانه ای

 

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای برای باز و بسته کردن و کنترل جریان در سرویس های مختلف سیالات، بخصوص مایعات غلیظ، به کار می رود. یکی از مهم ترین ویژگی شیر پروانه ای عملکرد سریع در کنار افت فشار پایین می باشد. تنها در یک ربع چرخش اهرم، شیر از حالت کاملا بسته به حالت کاملا باز و بر عکس تغییر وضعیت می دهد. از این شیر می توان هم برای جریانات کم فشار و با دمای پایین استفاده کرد و هم برای جریانات پرفشار و با دمای بالا. شیر پروانه ای به ویژه در سیستم هایی که جلوگیری از افت فشار اهمیت بالایی دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است. استفاده شیر پروانه ای راهکاری نسبتا کم هزینه است و تعمیر و نگهداری آن ساده تر می باشد. از شیر پروانه ای در سیستم هایی که در آن ها حجم بالایی از آب جابجا می شود نیز استفاده می شود.

 

شیر پروانه ای گیربکسی

 

ساختار شیر پروانه ای

ساختمان شیر پروانه ای از يك بدنه معمولي، يك صفحه مدور كه تقريباً در وسط قرار دارد، یک دیسک جهت باز و بسته شدن مسیر سیال و لاستیک آببندی تشكيل شده است. اين صفحه حول ميله‌اي در حدود 90 درجه مي‌گردد و باز و بسته کردن آن بصورت دستی بسیار ساده است؛ کافی است اهرم شیر را به اندازه 90 درجه حول محور بچرخانید، شیر به سادگی باز و بسته خواهد شد. با اینکه در طول فرایند باز و بسته شدن جریان، دیسک در مسیر سیال قرار دارد، افت فشار چندانی ایجاد نمی ­کند؛ زیرا در حالت کاملا باز، دیسک موازی با خط لوله و محور حرکت جریان سیال قرار می گیرد. در نوع متداول شیر پروانه ای از لاستیک های آببندی الاستومری استفاده می شود، با وجود این، بسته به نوع کاربرد می توان از رینگ های سخت نیز برای این منظور استفاده کرد. محرك یا عملگر شیر پروانه ای ممكن است بر اساس سایز و نوع کاربرد آن به صورت دستي باشد يا در سایز های بزرگتر به وسيله گیربکس فشار هوا يا برق فعال شوند.

 

شیر پروانه ای گیربکسی

 

انواع عملگر شیر پروانه ای

برای شیر پروانه ای بر اساس سایز، محل به کارگیری و گشتاور مورد نیاز برای باز و بسته کردن شیر، ممکن است از عملگرهای دستی، گیربکسی، برقی، پنوماتیکی یا کنترلی استفاده شود که عملگر دستی متداول ترن عملگر برای شیر پروانه ای با سایز کوچک است. بنابراین، گاها شیر پرواته را بر اساس نوع عملگر آن به انواع زیر تقسیم می کنند:

  1. شیر پروانه ای ویفری اهرمی (عملگر دستی)
  2. شیر پروانه ای گیربکسی ویفری
  3. شیر پروانه ای گیربکسی فلنجی (گیربکس دار)
  4. شیر پروانه ای با عملگر برقی
  5. شیر پروانه ای با عملگر پنوماتیکی (جک بادی)
  6. شیر پروانه ای کنترلی (باترفلای کنترل ولو)

 

تفاوت شیر پروانه ای ویفری، لاگ تایپ و فلنجدار

اجزای اصلی ساختمان شیر پروانه ای عبارتند از بدنه دایره ای، دیسک گرد، بوش، لاستیک آببندی، دیسک، شفت بلند و کوتاه، اورینگ، واشر آببندی، درپوش انتهایی. شیر پروانه ای از نظر نوع اتصال نیز به دو نوع فلنجدار و بدون فلنج تقسیم می شود.

 

شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای بدون فلنج جهت استفاده بین دو فلنج قرار می گیرد که به نوع ساده آن شیر پروانه ای ویفری می گویند. شیر پروانه ای ویفری در سایزهای متوسط دو عدد گوشواره در قسمت بالا دارد. همچنین، در سایزهای بزرگ چهار عدد گوشواره بصورت دوتایی در قسمت بالا و پایین سطح خارجی مجرای شیر قرار دارند که وظیفه کنترل وزن و ارتعاشات شیر در هنگام عبور جریان را به عهده دارند. شیر پروانه ویفری عموما در سایزهای زیر 25 سانتی متر تولید می شوند.شیر پروانه ای بدون فلنج، علاوه بر نوع ویفری، نوع دیگری نیز دارد که به آن شیر پروانه ای انتهای خط یا لاگ تایپ می گویند.

 

شیر پروانه ای لاگ تایپ

شیر پروانه ای لاگ تایپ یا انتهای خط، دارای چهار الی بیست حلقه (بسته به سایز شیر) در اطراف محیط خارجی مجرای اصلی شیر است که با قرار گرفتن در بین دو فلنج به آن ها پیچ و مهره می شود.

 

شیر پروانه ای فلنج دار

در واقع تفاوت اصلی شیر پروانه لاگ و شیر پروانه فلنج دار در این است که: شیر پروانه ای فلنج دار دارای دو سطح دایره ای سوراخکاری شده (گوشواره) در دو سمت شیر است که حالت فلنج دارد، در حالی که در شیر پروانه ای لاگ تایپ، بسته به سایز شیر، چهار الی بیست حلقه متصل به محیط خارجی شیر، تنها، محل عبور پیچ فلنج های متصل به خط لوله است که به تثبیت شیر کمک می کند.

 

 

معرفی شیر پروانه ای گیربکسی

گیربکس ها حرکت دورانی ماردون را به یک حرکت نوسانی برای چرخش 90 درجه شافت شیر پروانه ای تبدیل می کند . نیروی لازم برای باز و بسته نمودن شیر پروانه ای مخصوصا در سایزهای بزرگ تر و فشار کاری بالا ممکن است با اشکال رو برو شود به همی علت این مدل شیر ها باتر فلای را با گیربکس نصب می کنند تا مشکل به حداقل برسد. شیر پروانه ای گیربکسی اصولا برای این طراحی شده است که در مواجهه با شرایط سخت تمام نیاز ها و مواردی که از شیرهای پروانه ای انتظار می رود را رفع کند. شیر پروانه ای گیربکسی یا به اصطلاح ویفری گیربکسی عمدتا بعنوان یک کالای بسیار مطمئن در صنایع نفتی و گازی و ابرسانی استفاده می شوند . این نوع شیرالات در فشار عملکردی 10 بار و 16 بار به کار می روند. داشتن یک دسته ی چرخشی برای این شیرها یکی از مزیت های پر رنگ شیر پروانه ای گیربکسی می باشد که در صورت نیاز قابل تعویض با یک موتور اتوماتیک است و میتوان ان را طوری تنظیم کرد که بصورت خودکار عمل کند .به همین دلیل این شیر ها بسیار مناسب برای استفاده در منبع ها و انتقال اب و خطوط انتقال سیالات هستند.

 

 

اجزای این نوع شیر پروانه ای گیربکسی

  • هندویل
  • گیربکس
  • شفت
  • بدنه
  • دیسک
  • لاستیک آب بندی

راهنمای خرید شیرپروانه ای

همانند سایر شیرآلات صنعتی، برای انتخاب شیر پروانه ای مناسب باید موارد زیر مدنظر قرار گیرد.بیشترین موارد خرابی های شیر پروانه ای مربوط به لاستیک آببندی شیر پروانه ای می باشد. به همین دلیل علاوه براهمیت انتخاب متریال بدنه و دیسک، متریال سیت شیر پروانه ای از اهمیت بیشتری برخوردار است.

  • نوع سیال
  • فشار
  • دمای کاری
  • نوع اتصال
  • فضا و محیط نصب شیر

 

لینک های مرتبط :

شیر پروانه ای تفلونی

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.