جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر کشویی استیل

شیر کشویی استیل
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر های کشویی با وارد کردن یک دروازه مستطیلی یا گوه شکل در مسیر یک مایع در حال جریان کار می کنند. این نوع شیرالات کاربرد زیادی در انواع مختلف صنایع دارند به همین دلیل با توجه به نوع مصرف وسیال مورد نظر در متریال های مختلف ساخته و تولید می شوند. شیر کشویی استیل یکی از انواع این شیرالات کشویی است که در بر محیط هایی که امکان خوردگی زیاد است, به کار می روند. در این مقاله از پیکاتک به بررسی شیر کشویی استیل می پردازیم.

 

 

شیر کشویی

شیر کشوئی یا ( gate valve) گیت ولو از ساده ترین وقدیمی ترین مکانیزم برای کنترل جریان سیال استفاده می کند. از دیرباز برای کنترل جریان آب در جویبار از یک دریچه مستطیل شکل که از دو طرف در یک قاب شیار دار جای گرفته بود, استفاده میکردند. در این شیرها با قرار گرفته دریچه کشوئی شیر که میتواند شکلهای مستطیلی یا گرد داشته باشد در شیار سیت عبور سیال متوقف می گردد و بالعکس زمانی که این دریچه کشوئی به بالاترین موقعیت خود می رسد سیال بدون وجود هیچ مقاومت و افت فشاری به مسیر خود ادامه می دهد. این شیرهای در صنعت معمولا به صورت فلنچی بوده و برای جلو گیری از نشتی از گسکت (gasket) یا واشرهای مربوطه استفاده می گردد. به جهت اینکه عبور سیال رابطه خطی و مشخصی با باز شدن کشوی شیر ندارد از شیر کشوئی معمولا بجز مواردی که به شکل خاصی طراحی گردیده اند, نمیتوان برای کنترل کامل عبور سیال استفاده نمود و بیشتر از شیر های کشویی در حالت کامل بسته یا باز استفاده می شود. دیسک یک شیر کشویی وقتیکه کاملا باز می‌شود، دیسک بطور کامل از مسیر عبور جریان برداشته می‌شود. این خاصیت باعث از بین رفتن هرگونه مقاومتی در برابر عبور سیال در هنگامی که شير باز است, می‌شود. وقتیکه ولو بطور کامل بسته شد توسط یک رینگ آب بند دیسکی صفحه اصلی را آب بندی می‌کند و آب بندی خوبی بوجود می‌آید.

 

شیر کشویی استیل

 

جنس شیر کشویی

این نوع شیرالات معمولا از آلیاژهای زیر ساخته میشود. تفاوت این آلیاژها باعث می شوند تا شیر های ساخته شده از جنس آن ها دارای تفاوت هایی در برخی خواص و ویژگی ها باشد. البته طرز کار تمامی شیر های کشویی یکی است و ربطی به جنس شیر ندارد ولی تفاوت جنس شیر باعث می شود تا برای استفاده در محیط های مختلف و سیال های متفاوت مناسب باشند.

  • چدن
  • چدن نشکن
  • فولاد کربنی
  • فولاد ضد زنگ
  • فولاد آلیاژی
  • استیل

 

شیر کشویی استیل

 

شیر کشویی استیل چیست؟

از شیر کشویی استیل جهت قطع و وصل جریان استفاده می شود . این شیرها برای تنظیم جریان به کار برده نمی شوند و قرار دادن آنها در وضعیت نزدیک به حالت بسته ، باعث فرسایش شیر می شود. متریال این شیر، استنلس استیل می باشد. فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل به فولادهایی با مقدار عناصر آلیاژی بالا گفته می‌شود که توانایی مقاومت به خوردگی در اتمسفرهای خورنده و دماهای بالا را داشته باشند.این نوع متریال در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و می‌تواند سال‌ها بدون خوردگی و زنگ زدگی باقی بماند. این دستاورد در خیلی از ساخت و سازها دیده می‌شود و دارای کاربردهای فراوان است. یک شیر کشویی استیل برای محدوده وسیعی از سیالات می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در هنگام بسته شدن آببندی خوبی دارد. مهمترین موارد استفاده از این شیرها در مایعات ویسکوز (چسبنده) همانند گریسهای سبک، روغنهای سنگین و سایر سیالات غیر قابل اشتعال می باشد. مجرابند این شیر وقتیکه بطور کامل باز می‌شود، از مسیر عبور جریان حذف می‌شود. این خاصیت باعث از بین رفتن هرگونه مقاومتی در شیر هنگامی که باز است, می‌گردد. وقتی که شیر کاملا بسته شد یک حلقه, مجرابند را آببندی می‌کند. با قرارگیری مجرابند درداخل حلقه آب بندی، نشتی به مقدار زیادی کاهش می یابد و حتی امکان دارد مقدار نشتی به صفر نیز نزدیک گردد.این شیر ها با توجه به نیاز و سفارش مصرف کننده می توانند با بدنه و زبانه استیل یا بدنه کربن استیل و زبانه استنلس استیل تولید وتأمین شوند.

 

 

کاربردهای شیرکشویی استیل

از شیر کشویی استیل معمولا در مواردی استفاده می شود که احتمال خوردگی و زنگ زدگی بالا است. همچنین خود شیر کشویی استیل معمولا در بیشتر مواقع از دو استنلس استیل متفاوت ساخته می شود که هر کدام مصرف خودشان را دارند. دو استنلس استیل 304 و 316 بیشتر برای ساخت شیرآلات استیل به کار می رود. اگر در محیط های اسیدی از شیر استفاده شود که بدنه جنس در تماس با سیالات اسیدی است باید از شیر کشویی استیل 316 استفاده شود که به دلیل داشتن مولیبدن مقاومت خوبی در برابر این مواد دارد.در بقیه کاربرد ها مثل پالایشگاه ها از استنلس استیل 304 استفاده می شود زیرا همان مقاومت 316 دارد و از نظر قیمتی نیز ارزان تر است.

 

  • معمولا  شیر کشویی استیل در مواردی استفاده میشود که احتمال خوردگی و زنگ زدگی بالا است
  • این شیر مقاومت خوبی در شرایط محیطی مختلف دارد.
  • برای بسیاری از سیال ها حتی سیال های اسیدی مثل اسید سولفوریک مناسب است.
  • دو استنلس استیل 304 و 316 بیشتر برای ساخت شیرآلات استیل به کار می رود
  • این نوع شیر های کشویی قابلیت کار در دماهای بالا 80 درجه سانتی گراد را نیز دارند
  • از این شیرها در مایعات ویسکوز (چسبنده) همانند گریسهای سبک، روغنهای سنگین و سایرسیالات غیرقابل اشتعال میباشد.

 

شیر کشویی استیل

 

مزایا و معایب شیر کشویی استیل 

مزایایی شیر کشویی استیل

مزایا شیر کشویی استیل در واقع مجموع مزایا استیل و شیر کشویی است. شیر کشویی استیل در زمان باز شدن هیچ مقاومتی در برابر جریان سیال به وجود نمی آورد به همین دلیل افت فشار در این گونه شیرالات نیست. همچنین در صورتی که این شیر به درستی آب بندی شود در مواقع بسته شدن، به طور کامل جریان سیال قطع می شود و حتی نشتی هم پیدا نمی کند. همچنین به دلیل عدم تماس سیال با دیسک این شیر، دیسک دچار فرسودگی و خوردگی نمی شود و این باعث می شود تا به مرور زمان شیر کشویی استیل کارایی خود را از دست ندهد. با توجه به جنس استیل که دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است، این شیر مقاومت خوبی در شرایط محیطی مختلف دارد و برای بسیاری از سیال ها حتی سیال های اسیدی مثل اسید سولفوریک مناسب است. این مزیت باعث می شود تا از شیر کشویی استیل در انواع آزمایشگاه های مختلف استفاده شود. همچنین این نوع شیر های کشویی قابلیت کار در دماهای بالا 80 درجه سانتی گراد را نیز دارند. همان طور که می دانید شیر های کشویی بیشتر برای سیالات با دمای کمتر از 80 درجه به کار برده می شود و برای دماهای بالاتر مناسب نیستند ولی اگر از جنس استیل باشند برای سیالات با درجه دمایی بالاتر نیز به کار می روند و همین باعث می شود تا در برخی صنایع که احتمال افزایش دمای سیالات وجود دارد از شیر کشویی از جنس استیل انتخاب شود. یک مزیت دیگر شیرکشویی استیل پایداری و دوام آن در مدت زمان های طولانی است که به دلیل خاصیت ضد خوردگی و زنگ زدگی که دارند، می توانند در هر محیطی تا چندین سال استفاده شوند و دچار استهلاک نشوند.

 

معایب شیرکشویی استیل

  • یکی از معایب ان شیر ها کم بودن سرعت آن ها است.
  • مدت زمان باز و بسته شدن این شیر کمی زیاد است; و این دربرخی مواقع که به سرعت العمل لحظه ای نیاز است، میتواند به یک مشکل بزرگ باشد.
  • درجاییکه باید شیر به سرعت باز و بسته شود و جریان سیال فوری قطع شود; از این نوع شیرآلات استفاده نمیشود.
  •  شیرهای کشویی دارای سرعت کمی نسبت به دیگر شیر ها مثل شیر پروانه ای هستند
  •  شیرهای کشویی استیل کندتر از بقیه شیرهای کشویی است
  • شیر کشویی استیل، نسبت به شیرهای فولادی و چدنی کمی گرانتر است که البته با توجه خاصیتهای آن، طبیعی است.
  •  قبل از خرید شیرکشویی نوع مصرف و سیال خودرا مشخص کنید و در صورت نیاز از شیرکشویی استیل استفاده کنید.

لینک های مرتبط :

شیر کشویی فلنج دار

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.