جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پالایشگاه نفت کرمانشاه

پالایشگاه نفت کرمانشاه
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پالایشگاه نفت کرمانشاه : به دنبال اعطاى امتیاز استخراج و بهره بردارى از نفت سراسر ایران – به غیر از ٥ استان شمالى – در سال ١٢٨٠ (هـ . ش) از سوى مظفر الدین شاه قاجار به «ویلیام ناكس دارسی» انگلیسى، مته حفارى اولین چرخش هاى خود را در خاك خاورمیانه تجربه كرد و به این ترتیب نام ایران به عنوان خاستگاه نخست صنعت نفت خاورمیانه در تاریخ جهان ثبت شد. اكنون یك قرن تمام، از آن تاریخ مى گذرد و صنعت نفت ایران خود را براى آغاز دومین سده از حیات خویش آماده مى كند.

 

 

پالایشگاه نفت کرمانشاه

اولین عملیات اكتشاف در ایران در مناطق قصر شیرین و چاه سرخ انجام شد كه چندان رضایت بخش نبود. حفارى در این مناطق اگر چه وجود نفت را به اثبات رساند، اما بازده چاه ها چنان نبود كه ادامه عملیات در همان نقاط را توجیه كند. در مرحله بعدى دستگاه هاى حفارى به نواحى جنوبى تر یعنى حوالى شوشتر انتقال یافت. كارشناسان نسبت به نتیجه عملیات در این منطقه خوش بین بودند اما مشكل عمده آن بود كه سرمایه دارسى كفاف نمى داد.

طرح هاى آینده مستلزم هزینه هاى سنگین ترى بود كه دارسى شخصاً نمی‌توانست از عهده آن بر آید. او تا اواخر سال ١٩٠٤، حدود دویست و بیست و پنج هزار لیره خرج كرده بود كه در آن زمان مبلغ هنگفتى به حساب آمد. با فوران نفت از اولین چاه حفر شده در منطقه مسجد سلیمان درسال ١٢٨٧، احداث پالایشگاه نفت آبادان در سال ١٢٩٢آغاز گردید .

 

 

شروع فعاليت پالایشگاه نفت کرمانشاه

در سال 1301 مجددآ گروه های حفاری به منطقه مرزی استان كرمانشاه برگشته و از این زمان فعالیت استخراج نفت در مرز قصر شیرین شروع و با استخراج نفت ، آن منطقه به "میدان نفتی نفت شاه" نام گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به "میدان نفتی نفت شهر" تغییر نام یافت .

 

سال 1350

جهت انتقال نفت خام سبك از میدان نفتی نفت شهر به پالایشگاه كرمانشاه ، خط لوله‌ای به قطر 3 اینچ و به طول 260 كیلومتر احداث شد و این شركت اولین بار به ظرفیت اسمی 2000بشكه در روز شروع به كار نمود و تا 5000 بشكه تصفیه می نمود . با افزایش نیاز منطقه به حجم بیشتر فرآورده های نفتی در سالهای 1350 - 1348 پس از برچیدن پالایشگاه قدیمی تغییر خط انتقال نفت خام از 3 اینچ به 8 اینچ ، به منظور نوسازی و توسعه آن ، دستگاههای جدید پالایش توسط شركت UOP طراحی و توسط پیمانكاران مهندسی هلندی ( Continental ) ساخته و نصب شد. و با بكارگیری روشهای جدید تصفیه ، پالایشگاه جدید با ظرفیت طراحی 15000 بشكه در روز در سال 1350 شروع بكار نمود و متعاقباً ، ظرفیت عملی آن به حدود 19000 بشكه در روز رسید .

 

سال 1362

با شروع جنگ تحمیلی ، اشغال منطقه نفت شهر و بمباران پالایشگاه كرمانشاه چرخه تولید در این شركت قطع گردید كه به جهت استراتژی بودن این پالایشگاه در تامین نیاز سوخت مناطق غرب كشور ، خط لوله جدید افرینه - كرمانشاه با قطر 16 اینچ و به طول 172 كیلومتر احداث و این بار نفت خام اهواز - آسماری و سركان - ماله كوه به پالایشگاه منتقل و در آبان ماه 1362 جهت تصفیه نفت خام سنگین جنوب مورد بهره برداری قرار گرفت .

 

سال 1395

این پالایشگاه از سال 1395 و طی مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار گردیده است که با استقرار مدیریت جدید طرحهای تولید هگزان پلیمری ، راه اندازی برج وکیوم و توسعه کلان پالایشگاه با مشارکت شرکتهای دانش بنیان داخلی و سرمایه گذاری خارجی در دست اقدام می باشد که علاوه بر افزایش تولید پالایشگاه به 40 هزار بشکه با بهبود کیفیت محصولات شرکت در راستای سودآوری و توسعه کمی و کیفی قرار خواهد گرفت.در حال حاضر پالایشگاه کرمانشاه بیش از 60 درصد از نیازهای استان به عنوان حامل های انرژی را تامین می کند.

 

 

گواهینامه های دریافتی پالایشگاه نفت کرمانشاه

شرکت پالایش نفت کرمانشاه در راستای ادامه مسئولیت های اجتماعی و فنی خود موفق به اخذ گواهینامه های مختلف سیستم مدیریت کیفیت ، ایمنی و بهداشت و مدیریت زیست محیطی گردیده است :

  1. عنوان صنعت سبز کشور در سالهای 1380 و 1385
  2. دریافت عنوان صنعت برگزیده سبز کشور و دریافت تندیس برتر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور در سالهای 87 و 95
  3. اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت IMS
  4. اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت براساس استانداردهایISO 9001,2008, ISO/TS 29001:2010
  5. اخذ   گواهینامه  سیستم  مدیریت زیست محیطی براساس استاندارد: ISO14001:2004
  6. اخذ گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای براساس استانداردOHSAS18001: 2007
  7. استقرار مدیریت استاندارد انرژی ISO 5001

 

 

توليدات پالایشگاه نفت کرمانشاه

  • گاز مايع
  • بنزين موتور
  • نفت سفيد
  • نفت گاز
  • نفت كوره
  • پنتان ( كه جهت مصرف پتروشيمي هاي كشور ارسال مي گردد )
  •  اين شركت در سال 90 توليد آزمايشي سوخت هواپيما ( A.T.K ) را آغاز نمود .
  • اين شركت علاوه بر توليد فـرآورده هـاي نفتي ، خـوراك نفت سفيد شركـت پتروشيمي بيستون را تأمين مي نمايد

 

منبع: پالایشگاه نفت کرمانشاه

 

لینک های مرتبط :

شرکت پالایش نفت لاوان 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.