جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پمپ کف کش

پمپ کف کش
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلف که در منازل مسکونی نیز کاربرد دارد, پمپ آب است. پمپ آب دارای انواع مختلفی است که یکی از آن ها پمپ کف کش است. پمپ کف کش یکی از دستگاه هایی هست که همزمان با مدرنیزه شدن کارخانه جات و صنایع، وارد بازار شده است. اساس کار پمپ کف کش (EPS) لجن کشی هست، به اینصورت که پمپ کف کش با خارج کردن آب های آلوده و صاف که املاحی مثل گل و لای، لجن های ته نشین شده، شن های ریز و پسمانده های کوچک, کار کف کشی را انجام می دهد. در این مقاله از پیکاتک به بررسی پمپ کف کش می پردازیم.

 

 

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش یا همان پمپ EPS از لحاظ ساختاری همانند پمپ های توربین عمودی می باشد. اساسا یک موتور الکتریکی، پمپ را به حرکت در می آورد و انرژی جنبشی سیال را افزایش می دهد. پمپ کف کش شامل یک پمپ گریز از مرکز به همراه شفت عمودی می باشد که فشار سیال خروجی به چرخش پروانه ها وابسته است. در پمپ کف کش از آب بندی مکانیکی استفاده می کنند که آب به داخل موتور نفوذ نکند. پوسته موتور و پمپ از آلیاژ آلومینیوم و پروانه و درپوش پمپ از چدن داکتیل وشفت از فولاد ضدزنگ303 و کلیه پیچهای از فولاد ضد زنگ می سازند که مقاومت آنرا در مقابل خوردگی چندین برابر افزایش می دهد.اگر بیشتر از یک پروانه در پمپ استفاده شود بدان پمپ کف کش چند مرحله ای گویند که پره ها یا روی یک شفت قرار گرفته اند و یا به صورت مجزا می باشند.    

پمپ کف کش

 

مشخصات پمپ کف کش

  1. قطر خروجی: 32 تا 100 میلیمتر
  2. دبی: 2 تا 130 متر مکعب در ساعت
  3. محدوده ارتفاع: 5 تا 700 متر
  4. دمای سیال: تا 50 درجه سانتیگراد
  5. فشار: 12بار
  6. درجه حفاظت IP68

 

 

کاربرد پمپهای کف کش

  • پمپاژ آب های صاف و گل آلود
  • تخلیه لجن های مخلوط با آب
  • تخلیه پساب های باران
  • تخلیه مایع های دارای هوا و گاز
  • پمپاژ فاضلاب های فعال
  • صنایع چرم سازی
  • صنایع کاغذ و چوب
  • صنایع ساختمانی
  • انتقال آب یا سیالات در صنایع غذایی
  • فواره های حوض
  • لجن کشی فاضلاب هایی با الیاف بلند
  • صنایع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی
  • آبیاری باغ ها و گلخانه ها
  • لجن کشی استخر ها، چاه ها و مخازن
  • تخلیه چاه ها توسط شرکت ها

   

پمپ کف کش

 

نحوه کار پمپ کف کش

پمپ کفکش درون خودش موتوری الکتریکی دارد. موتور الکتریکی با به حرکت دراوردن پمپ, انرژی لازم برای جابجا کردن آب های آلوده و لجن ها رو ایجاد می کند. عمده فشار لجن خروجی ناشی از چرخش پروانه ها هست. بسیاری از افراد متخصص در چاه بازکنی و تخلیه چاه از پمپ کفکش برای برای رسوب زدایی چاه استفاده می کنند.  

 

پمپ کف کش

 

انواع پمپ کف کش

انواع پمپ های کفکش در بازار به صورت الکتروپمپ کف کش تکفاز و پمپ کف کش سه فاز هستند که معمولا پمپ کفکش به صورت فلوتر و ساده تولید و عرضه می شوند و هر کدام بستگی به کاربردی که مد نظر مصرف کننده است, می تواند مورد استفاده قرار گیرد.البته این نوع از پمپ ها دارای یک دسته بندی کلی است که به شرح زیر است:

 

پمپ تک مرحله ای

  • مناسب برای پمپاژ آب، مصارف خانگی، آبیاری های کوچک
  • زه کشی و پمپاژ
  • در صنایع همچون پمپاژ کردن دوغاب
  • تخلیه آب چاه و مخازن و کف استخرها
  • فواره ها و تخلیه آب در ساختمانهـا، آب های صنعتی، گلخانه ها، مزارع، باغات

 

پمپ چند مرحله ای

به علتی که این نوع پمپ ها قابلیت کار در دبی ها و عمق ها مختلف را دارند عموما برای پمپاژ آب و نفت از چاه های عمیق استفاده می شود

 

 

جنس پمپ کف کش

جنس پمپ های کفکش 3 نوع هست :

  1. پمپ کف کش استیل
  2. پمپ کف کش چدنی
  3. پمپ کف کش برنزی

 

در حالت کلی بهتر است از کفکش های استیل استفاده شود چون در بعضی مواقع آب ها خواص خورندگی دارند و اگه از پمپ کفکش استیل استفاده نشود باعث خورندگی سریع پمپ می شود. پمپ کفکش دارای فلوتر هست که با قطع و وصل کردن از خرابی و از اینکه پروانه خشک کار کند, جلوگیری می کند. مهم ترین نکاتی که باید موقع انتخاب دستگاه به انها توجه بیشتری کرد, قدرت موتور، میزان آبدهی، قطر دهانه ورودی و خروجی هست. همچنین بهتر است به جنس پمپ هم توجه شود چون پمپ کفکش چدنی نسبت به نوع استیلی آن ارزان تر و پر مصرف تر هست.

 

 

انتخاب و خرید پمپ کف کش

برای انتخاب پمپ کفکش عوامل متعددی وجود دارند که باید آن ها را در نظر گرفت که به بررسی مهم ترین موارد از این عوامل می پردازیم.

 

ارتفاع

ارتفاع که مقدار آن از کف ترین جایی که کف کش در آن می نشیند تا بالاترین نقطه ای که سیال را آنجا می ریزد, مشخص می شود. مهم ترین عامل در انتخاب پمپ کف کش است. نکته ای که باید در این عامل در نظر داشت این است که ارتفاع یا هد نامی هر کف کش آن ارتفاعی است که در آبدهی صفر می زند. یعنی در شرایط معمول ارتفاعی کمتر از آنچه بر روی کف کش ها درج شده است خروجی دارد. لذا بهتر است کف کش انتخابی چندین متر بالاتر از آنچه نیاز داریم انتخاب شود. برای مثال اگر ارتفاع مورد نیازمان 35 متر است بهتر است کف کش انتخابی بین 45 تا 50 متر ارتفاع بزند.

 

قطر خروجی

قطر لوله خروجی نیز عاملی بسیار مهم است چرا که به صورت مستقیم به آبدهی پمپ کفکش مرتبط است. باید با توجه به حجم آب موجود و همچنین زمان مورد نیاز جهت تخلیه آب ، قطر لوله و به تبع آن قطر خروجی کف کش را انتخاب کرد. نکته حائز اهمیت درباره قطر خروجی کف کش این است که نباید در خروجی آن به طور مستقیم تبدیل زد و سایز آن را تغییر داد. چرا که این امر سبب فشار به موتور و در نهایت سوختن آن می شود. بهتر است اگر مجبور به تغییر خروجی کف کش شدیم ، ابتدا به اندازه حدودا 1.5 متر با سایز اصلی خود کف کش لوله گذاری شود و از آنجا به بعد تغییر قطر انجام پذیرد. ارتفاع با میزان آبدهی رابطه معکوس دارد.

 

برق

پمپ ها معمولا از برق متناوب تغذیه می کنند و بسته به توان موتور مورد نیاز کف کش ( که معمولا در سایز های بزرگ توان های بالایی نیاز دارند ) از برق سه فاز یا تک فاز استفاده می کنند. کف کش 12 ولت ، کف کش 24 ولت ، کف کش 110 – 120 ولت ، کف کش 220-240 ولت و کف کش 380 – 400ولت در ایران بیشترین مصرف را دارند.

 

قطع کننده

به طور کلی می توان کف کش ها را به گونه ای تنظیم کرد که پس از انتقال حجم مشخصی از آب به طور خودکار متوقف شود. برای این کار می توان از تابلو برقی برنامه ریزی شده استفاده کرد. اما در حالت ساده تر می توان از قطع کن های برقی که در اصطلاح به آن ها شناور و یا فلوتر گفته می شود بهره برد. فلوتر ها در سایز های محدودی بر روی کف کش ها آپارات می شوند و مکانیزم عملکرد آن ها به گونه ایست که پس از اینکه سطح آب تا حد مشخصی پایین آمد به طور خودکار کف کش را خاموش می کند. در مکان هایی که حجم آب محدود است و امکان دارد پس از مدتی آب تمام شود و کف کش با کارکرد خشک بسوزد بهتر است از کف کش های فلوتر دار استفاده کرد. کف کش ها معمولا به صورت ساده و یا فلوتردار تولید می شوند که می توان کف کش های ساده را نیز فلوتر دار کرد.    

 

پمپ کف کش

 

راهنمای استفاده از پمپ کف کش

قبل از اینکه کار کف کشی رو انجام بدید، جایی که مشخص کردین رو از آب پر کنید و پمپ رو داخل آن محل بگذارید. توجه کنید که برای پمپ کردن لجن ها ولتاژ برق کافی باشد چون در غیر اینصورت باعث کم کاری پمپ و یا نیم سوز شدن آن می شود. از پمپ های تک مرحله ای فقط برای چاه هایی تا قطر 12 اینچ استفاده کنید. همچنین موتور پمپ توسط آب هایی که پمپ می شوند، خنک می شود. بهتر است قبل از انتخاب موتور به دبی (واحد سیالات در مکانیک) و نمودار ارتفاع یا هد پمپ توجه کنید.  

 

لینک های مرتبط :

پمپ آب شناور

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.