جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شرکت پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می شود، بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، یکی از طرح های توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1379 در منطقه ویژه پتروشیمی پارس در عسلویه بوده‌است که عمدتا به منظور تولید الفین ها و پلی اتیلن های سبک خطی و سنگین تاسیس گردیده است.

 

شرکت پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-1 را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

 

دوره اجرای طرح، نصب و راه‌اندازی

کارهای مقدماتی اجرای طرح نظیر خاکریزی، تسطیح زمین، شمع کوبی، ایجاد ساختمان‌های موقت، ایجاد تاسیسات، آب و برق به تدریج آغاز گردید در آن دوره چشم انداز شرکت با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد آن بدین شرح تعیین و محقق گردید: " آرمان ما ، توسعه توانمندی داخلی " در این دوره از عمر شرکت که مصادف با اجرای پروژه بوده است مدیریت شرکت جهت پایش نتایج و بررسی پیشرفت فعالیت‌ها، رویکرد کنترل پروژه را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

بر اساس این رویکرد کلیه اطلاعات گسترده پروژه براساس ساختار WBS تعریف شده جمع آوری، تحلیل و با اهداف مشخص مقایسه می‌گردید و در گزارشات مختلف مدیریتی ارائه می‌شدند و نتایج گزارشات در جلسات روازنه (سطح کارشناسی)،‌ هفتگی (سطح مدیریتی) و ماهیانه (سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی) طرح و راهکارهای رفع موانع بررسی و تصمیم‌گیری می‌گردید.

 

دوره راه اندازی و گذار

 مراحل پایانی پروژه های صنعت پتروشیمی مصادف با آمادگی شرایط برای راه اندازی واحدها و تلاش برای دستیابی به محصول منطبق و ظرفیت های اسمی و طراحی شده بود. حساسیت و شرایط خاص این دوره یک برنامه عملیاتی دقیق و روزآمد را برای ایجاد زیر ساخت‌ها در شرکت و انتقال به شرایط عملیاتی (بصورت پیوسته) ایجاب می‌نمود. رهبران شرکت در این مقطع یکساله اهداف و وظایف سالیانه تمام بخش‌ها را مشخص و در قالب اهداف سالیانه به کلیه واحدها و کارکنان ابلاغ می نمودند.

 

دوره تثبیت و عملیات

پس از راه اندازی موفقیت آمیز واحدها (با ویژگی‌های منحصر بفرد جهانی و دستیابی به رکورد تولید الفین در جهان) شرکت پتروشیمی جم بعنوان بازیگر جدید و نوپا در صنعت پتروشیمی منطقه بدنبال یافتن نقش مناسب و تثبیت جایگاه خود، رویکرد نوین و سیستماتیک طرح‌ریزی استراتژیک را انتخاب و دنبال نمود.

 

موقعیت جغرافیایی شرکت پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم، در زمینی به مساحت تقریبی 77 هکتار، که 41 هکتار آن از طریق خشک نمودن دریا استحصال شده‌است در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد.این منطقه بر اساس مجوز صادره از سوی شورای عالی مناطق آزاد به منظور بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس شده است.

پتروشیمی جم در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور به منظور بهره‌برداری اقتصادی تر از میدان گازی پارس‌جنوبی ;بعنوان یکی از پروژه‌‌های پتروشیمی جهت اجرا در این ناحیه پیش‌بینی شده است;این شرکت که به عنوان طرح الفین دهم شناخته شده است، یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های پتروشیمی در منطقه است که محل استقرار آن در نقشه در مجاورت طرح‌های فازهای گازی و پتروشیمی مشخص شده است.

 

ویژگی‌هایی که انتخاب این مکان را برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی بارز نموده و آن را به یکی از مبادی صادرات غیر نفتی کشور مبدل نموده است به شرح زیر است

  • سهولت دسترسی به خوراک
  • سوخت و مواد اولیه
  • استفاده از امکانات جاده‌ای
  • حمل و نقل دریایی
  • وجود فرودگاه
  • دسترسی به آب مورد نیاز
  •  جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت
  • همچنین کمک به توسعه و عمران استان بوشهر به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور

 

منبع : شرکت پتروشیمی جم

 

لینک های مرتبط :

شرکت پتروشیمی فن آوران

 
ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.