جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر سوزنی فولادی

شیر سوزنی فولادی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر سوزنی فولادی یک از انواع شیرآلات سوزنی است که کاربرد زیادی دارد. نحوه عملکرد انواع شیرهای سوزنی مشابه هم هست و از ساختار و اجزا یکسانی برخوردار هست. تفاوت آن ها در جنس مواد تشکیل دهنده که می‌تواند از چدن یا فولاد یا استنلس استیل باشد که هر کدام از این موارد با توجه به خصوصیات جنس فلز در مکان ها و شرایط مختلفی کاربرد دارند و شما باید قبل از خرید شیر های سوزنی موارد مختلف را بررسی کنید و سپس شیر مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی شیر سوزنی فولادی و کاربرد آن می پردازیم تا با این نوع شیر های سوزنی و مشخصات آن آشنا شوید.

 

شیر سوزنی فولادی چیست ؟

شیر سوزنی فولادی فلنج دار یکی از انواع پر کاربرد شیر سوزنی محسوب می شود که در انواع فشار کاری کم، متوسط و بالا توانایی کار را دارد. عنوان فلنج دار در واقع مربوط به نوع اتصال این شیر می باشد که از فلنج بهره می برد.این نوع شیر از اتصال و ماشین کاری دو قطعه مختلف به وجود می آید.

 

لینک های مفید: قیمت شیر پروانه ای

 

  • فلنج
  • شیر سوزنی به هم جوش خورده

 

این نوع شیر از اتصال و ماشین کاری دو قطعه مختلف به وجود می آید. فلنج و شیر سوزنی به هم جوش خورده و شیر سوزنی فولادی فلنجدار را به وجود می آورند. این نوع از شیر در تاسیسات و پایپینگ وظیفه کنترل، قطع و وصل جریان را به عهده دارد. این نوع شیر به علت نوع طراحی و ابعاد مورد نظر، بیشتر در فعالیت های آزمایشگاهی به ویژه در صنایع نفت و گاز به کار می رود.یکی از مهم ترین ویژگی های این شیر نسبت به سایر انواع شیرها، این است که دیسک یا همان سوزن این در این نوع، توانایی بستن و یا باز کردن جریان لوله را با سرعت بالا داراست.

 

شیر سوزنی فولادی

 

فلنج

فلنج از انواع اتصال دهنده های مربوط به لوله ها و شیرآلات می باشد که قطعه ای دیسکی شکل است که معمولا به صورت جفت و با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند و به همین دلیل به آسانی قابل باز و بست می باشد. فلنج ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: سطح ساده، سطح برجسته، گلودار جوشی، کور، روکار، لبه دار، جوش محفظه ای، رزوه ای و اریفیس، که هر کدام از این فلنج ها برای کاربردی خاص منظوره مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال فلنج گلودار برای تحمل فشار های بالا و دماهای زیر صفر مناسب است. شیر سوزنی فولادی فلنج دار معمولا توانایی تحمل فشار کاری 10، 16 و 40 بار را دارد و طبق همین اصل به کلاس های متعدد کاری تقسیم می شود. جنس این محصول از فولاد A105 می باشد و میزان نشت این شیر از سایر شیر های مشابه کمتر است. شیر سوزنی فولادی فلنج دار هم در مایعات و هم در گاز ها عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد.

 

 

 

لینک های مفید: خرید شیر برقی

 

نحوه عملکرد شیر سوزنی فولادی

ساختار و شکل عملکرد این نوع از شیر با انواع شیر بال ولو یا شیر گیت ولو متفاوت است. در این نوع جریان به حفره ای با ابعاد کوچک رانده می شود و سپس از بین یک میله مخروطی سوزنی شکل و حفره مورد نظر عبور می کند. در این حالت که همان حالت باز شیر است، میله سوزنی هیچگونه مزاحمتی برای جریان ایجاد نمی کند. اما در حالت بسته شیر سوزنی فولادی فلنجدار قادر است تا به وسیله فرود آمدن میله مخروطی یا همان سوزن در حفره، جلوی عبور جریان را گرفته و آن را قطع کند.

 

 

مشخصات شیر سوزنی فولادینین نوع طراحی که دارند، دارای دقت بسیار بالایی هستند بنابراین قابلیت استفاده در صنایع حساس با دقت بالا را دارند.

 

  • این شیرها دارای اندازه های نسبتا کوچکی هستند.
  • این شیرها بیشتر در محل هایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به محدودیت و محاسبات دقیق باشد.
  • این نوع شیر به دلیل ویژگیهای طراحی ،می تواند در انواع فشار کاری از کم تا زیاد کار کند.
  • کلاس بندی و سطح بندی این نوع شیر دقیقا بر اساس میزان تحمل آن در فشار کاری انجام می گیرد.
  • شیر سوزنی فولادی فلنجدار، دارای میزان نشتی کمتری نسبت به تمامی انواع شیرهای دیگر است به همین دلیل است که دقت بالاتری داشته و هم در مایعات و هم در گازها از آن استفاده می شود. سایز این شیرها را تولید کنندگان تعیین می کنند و معمولا این سایز اندازه دهانه شیر است.
  • یکی از مزایای مهم شیر سوزنی فولادی فلنجدار دارا بودن فلنج در ساختار خود است.
  • فلنج با توجه به باز و بست آسانی که دارد;در مواقعی که نیاز است چندین بار شیر باز و بسته شود، به شما کمک می کند تا این کار را به راحتی انجام دهید.
  • آزمایشگاه از جمله مکان هایی است که ممکن است در آن ها چند بار فلنج باز و بسته شود.
  • تنوع تولید کنندگان خارجی و داخلی باعث شده تا خرید این نوع شیر با قیمت مناسب امکان پذیر باشد.

 

شیر سوزنی فولادی

 

انواع شیر سوزنی فولادی

معمولا به سه صورت  طراحی میشوند كه با توجه به محل نصب در خطوط ميتوان از آنها استفاده كرد.

  1. Z-Body
  2. Y-Body
  3. Angle-Body

 

طرح (Z-Body)

از اين نوع شير براي موارديكه سيال آب باشد ميتوان استفاده كرد. عمومي ترين نوع طراحي بدنه در شیر سوزنی ها طرح Z ميباشد. در اين شيرها صفحه جداكننده در سرتاسر بدنه كه شامل نشيمنگاه هم ميگردد به شكل Z ميباشد.

 

طرح (Y-Body)

طراحي فرم Y بهترين نوع بدنه براي از بين بردن افت فشار ذاتي در شیر سوزنی ها ميباشد و زاويه بين نشيمنگاه و محور خط 45 درجه ميباشد. اين فرم از شیرهای سوزنی مناسب ترين نوع براي قرارگيري در فشارهاي بالا مي‌باشد.

 

طرح (Angle-Body)

اين طرح يك مدل تغيير يافته از طرح اصلي شیر سوزنی مي‌باشد. اين شير داراي انتهاي 90 درجه مي‌باشد. در اين شير سيال قادر خواهد بود كه فقط با يك زاويه 90 درجه بچرخد و خروج آن متقارن تر از خروج يك شیر سوزنی معمولي ميباشد. مزيت اصلي و ويژه اين شير آن است كه علاوه بر اينكه بعنوان يك شير ميباشد ميتواند به عنوان يك زانويي نيز عمل كند.براي وضعيت هاي متعادل از فشار و دما این نوع از شیر فلکه سوزنی فولادی همانند يك شیر سوزنی معمولي عمل میكند. وضعيت خروجي این شیر بگونه ای است كه براي سيالات پويا و خورنده مناسب مي‌باشد. در سيستم هاي كه در آنها دما پائين مي باشد از این نوع طراحی شیر سوزنی فولادی استفاده مي‌گردد در اين حالت فشار به پايين ديسك اعمال مي‌گردد كه اين خاصيت كاربرد اين شيرها را ارتقا داده و باعث محافظت از آببندها مي‌گردد. و همين از مقدار سايش بر روي نشيمنگاه و سطوح مجرابند نيز مي‌كاهد.

 

شیر سوزنی فولادی

 

راهنمای خرید شیر سوزنی فولادی

با توجه به اینکه انواع متعددی از شیر سوزنی فولادی فلنج دار در بازار وجود دارد, باید چندین معیار را قبل از خرید این نوع محصول مورد بررسی قرار داد،با مشخص شدن این معیار ها امکان انتخاب شیر سوزنی به مراتب ساده تر شده و می توان به این اطمینان رسید که محصول منتخب بهترین کارایی و عملکرد را برای حوزه کاری ما در بر خواهد داشت.این معیارها عبارتند از

  •  نقشه لوله كشي
  • نوع كاربري
  • حجم
  • درجه حرارت
  • فشار
  • مواد سازنده
  • سيستم محركه راه اندازي شير

 

نکته ای که در خرید این محصول باید در نظر گرفت این است:

  • این شیرها با توجه به دقت و قابلیت کنترل بالایی که دارند در مواردی که حساسیت وجود دارد; مانند آزمایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه ها میتوان از آنها بهره مطلوب تری برد.
  • نوع فلنج دار آن باعث می شود که انعطاف پذیری بالایی در محیط های کاری مختلف از جمله محیط هایی که نیاز به تغییرات مکرر در شیرآلات یا باز و بسته کردن آنها است شود، چرا که یکی از مزیت های اتصال فلنج سادگی در عملیات باز و بست می باشد.
  • تنوع تولید کنندگان خارجی و داخلی باعث شده است تا خرید این نوع شیر با قیمت مناسب امکان پذیر باشد.

   

لینک های مرتبط :

شیر سوزنی استیل

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.