جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر فشار شکن استیل

شیر فشار شکن استیل
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

همان طور که در مقاله شیر فشار شکن اشاره شد, شیرهای فشار شکن به منظور محافظت از لوله کشی و تجهیزات در برابر نیروی فشار طراحی شده اند. شیر فشارشکن برای سیالات استفاده می شود و در صورتی که برای بخار استفاده شوند, بهتر است از مدل شیر فشار شکن استیل یا استنلس استیل استفاده شود. دلیل استفاده از این نوع شیر های فشارشکن هم مقاومت بالای استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی است که باعث تضمین امنیت کار می شود و از اتفاقات ناگوار جلوگیری می کند. در این مقاله می خواهیم به شیر فشار شکن استیل و بیان مشخصات آن بپردازیم.

 

 

لینک های مفید: قیمت شیر توپی

 

شیر فشار شکن

شیر فشارشکن گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که جهت تنظیم ، کاهش و ثابت نگه داشتن فشار خروجی شیر در خطوط انتقال ، شبکه و توزیع آبهای آشامیدنی و خام و دیگر صنایع حتی در صورت ایجاد نوسان در فشار ورودی مورد استفاده قرار می گیرند . شیر های فشار شکن در دو نوع مکانیکی و پایلوتدار مورد استفاده می‌شوند. شیرهای اطمینان با عبور دادن سیال تحت فشار از یک مسیر جانبی، فشار موجود در سیستم را رها می‌کنند. این شیرها به گونه ای طراحی و یا تنظیم شده اند که در یک فشار از قبل تعیین شده، عمل می‌کنند و از مخزنهای تحت فشار و سایر تجهیزات سیستم که در معرض فشار هستند، در برابر فشار بیش از حد مجاز محافظت می‌کنند.  

 

شیر فشار شکن استیل

 

شیر فشار شکن مناسب

اولین قدم در انتخاب شیر دقت در محل استفاده از شیر و اطلاع از نحوه مصرف سیال است.

  • در مواردی که دقت بسیار زیادی مورد نظر نیست, بهترین انتخاب شیر فشار شکن با عملکرد مستقیم است.
  • در مواردی که دقت بسیار زیادی مورد نظر است, بهترین انتخاب شیرهای فشار شکن از نوع پایلوت دار است.

اندازه گذاری شیرهای تقلیل فشار سیال به راحتی با داشتن میزان گذر سیال عبوری و نیز فشار ورودی و خروجی شیر به وسیله جداول موجود انتخاب جهت نوع شیرها انجام می شود. انتخاب سایز بزرگتر از حد لازم برای شیرها علاوه بر افزایش هزینه خرید شیر باعث فرسودگی سریعتر شیر خواهد شد .زیرا در مواردی که میزان سیال کم باشد, شیر ناچارا بایستی در حالت نزدیک به بسته کار کند و به علت ایجاد فاصله کوچک بین قسمت پلاگ شیر و نشیمنگاه آن سرعت در این قسمت زیاد شده باعث خورده شدن و نازک شدن قسمتهای داخلی خواهد شد به علاوه حرکت بسیار کوچک در شیر باعث تغییرات زیاد در میزان گذر سیال گشته باعث تغییرات فشار در خروجی خواهد شد. از آن جای که اکثر مشکلات فشار شکن ها بر اثر ورود اجسام خارجی ( در سیستم بخار ورود بخار مرطوب ) به وجود می آید حتما باید از صافی ( سپریتور در سیستم بخار ) قبل از شیر های فشار شکن استفاده کرد و صافی ها به صورت دوره ای و با برنامه زمانی تمیز و سرویس گردند . اگر تجهیزات نصب شده در خروجی شیرهای فشار شکن قابلیت تحمل فشار ورودی به شیر را نداشته باشند باید از شیر های اطمینان (safety valve) استفاده نمود تا در صورت خرابی آن ها از دستگاه محافظت به عمل آید .همچنین بهتراست برای حفظ امنیت و ایمنی برای سیالات گازی از شیر فشارشکن استیل استفاده شود که مقاومت بالاتر و بهتری نسبت به دیگر شیر های فشارشکن دارند.  

 

لینک های مفید: قیمت شیر پروانه ای

 

 

شیر فشار شکن استیل

 

استنلس استیل

گروه وسيع و گسترده اي از آلياژهاي ويژه اي که بيشتر براي مقاومت در برابر خوردگي توسعه يافته اند را استیل یا فولاد ضدزنگ نامند.از جمله ويژگي هاي ممتاز براي اين دسته از آلياژها شکل پذيري عالي، چقرمگي زياد در دماي اتاق و دماي پايين و مقاومت خوب در برابر پوسته شدن، اکسايش و خزش در دماي بالا مي‌باشد. این فلز خواص خود را نيز تا دماهاي بالا حفظ مي‌کنند.فولادهاي ضد زنگ جزء دسته فولادهاي آلياژي حاوي مقادير قابل توجهي کرم مي‌باشند.حداقل عنصر کرم متعارف در اين دسته از فولادها 11% ميباشد و براي اينکه آلياژهاي آهني خاصيت زنگ نزن داشته باشند ميزان کرم در آنها نبايد کمتر از اين مقدار باشد. عنصر کرم موجب ميگردد فولاد خاصيت ضد زنگ داشته باشد بدين معنا که مقاومت به خوردگي در آن بهبود يابد. بنابراين کرم عنصر آلياژي بهبود دهنده مقاومت به خوردگي فولادهاي زنگ نزن است که اين بهبود مقاومت در برابر خوردگي به لحاظ تشکيل لايه محافظ از اکسيد کرم روي سطح فولاد ضد زنگ مي‌باشد. اين لايه نازک سرتاسري تحت شرايط مساعد فولاد را در برابر مواد و محيط هاي خورنده محافظت مينمايد. علاوه بر کرم، عناصر شيميايي ديگري نيز در ترکيب فولادهاي ضد زنگ بکار ميروند که از آن جمله ميتوان به مولييدن و نيکل اشاره نمود. نيکل عمدتا موجبات انعطاف پذيري و فرم پذيري را در فولاد ضد زنگ باعث می‌گردد.  

 

شیر فشار شکن استیل

 

شیر فشار شکن استیل چیست ؟

شیر فشار شکن استنلس استیل برای استفاده در سیستم های بخار، هوای فشرده و دیگر گازها طراحی شده است. استفاده از آن ها برای کاهش فشار بخار در ماشین های لباس شویی، صنایع غذایی، رنگرزی، ضدعفونی کننده ها مناسب می باشد. شیرهای فشار شکن تا حدود زیادی شبیه به رگلاتورهای گاز در شبکه گاز عمل می‌کنند.

 

 

نحوه عملکرد شیر فشار شکن استیل

وظیفه این شیر کاهش فشار ورودی و ثابت نگه داشتن آن در قسمت خروج شیر، فارغ از فشار ورودی بالادست شیر می‎باشد. در مدار فرمان این شیر، پایلوت مخصوص فشارشکن وجود دارد که با توجه به تنظیم اولیه و با تاثیر گرفتن از فشار پایین‎دست، مقدار گشودگی شیر اصلی را تغییر داده و باعث ثابت ماندن فشار در پایین‎دست می‎شود. به عبارت دیگر پایلوت شیر فشارشکن از فشار پایین‎دست فرمان می‎گیرد، به این صورت که با کاهش فشار پایین‎دست در اثر افزایش برداشت از فشار تنظیمی پایلوت، میزان گشودگی پایلوت افزایش پیدا کرده و این عامل سبب تخلیه بیشتر آب درپوش می‎شود؛ در نتیجه شیر اصلی به میزان بیشتری باز شده و مقدار افت بوجود آمده در خط لوله را جبران می‌کند. در صورت افزایش فشار در پایین‎دست (به علت کاهش برداشت) نسبت به فشار تنظیمی پایلوت مقدار گشودگی پایلوت کاهش پیدا کرده، فشار روی دیافراگم افزایش یافته، موجب بسته شدن شیر اصلی و در نتیجه کاهش فشار قسمت خروجی شیر تا حد تنظیمی می‎شود.

 

 

مزایایی شیر فشار شکن استیل
  1. مواد استاندارد 316 استیل ضد زنگ برای بدنه سوپاپ ، فنر ، نگهدارنده ، دیافراگم ، دیافراگم قفل و دیافراگم است که باعث امکان استفاده از این شرایط برای محیط های سخت را فراهم می کند.
  2. شیرهای کنترلی به عنوان شیر تنظیم و کنترلی مورد اسنفاده قرار می گیرند.
  3. طراحی بدنه مدل کلایتون یا میراب این شیر کج یا افقی بوده ;و فرم داخل آنها مناسب برای عبور جریان گازی است.
  4. تنظیم دقیق فشار
  5. در زمان نبودن مصرف در شبکه (فشار استاتیک)شیر کاملا بسته می شود ;درنتیجه از شکستن خطوط درشب به علت فشاراستاتیک جلوگیری می شود
  6. به راحتی و دقت بالا فشار تنظیم می گردد.

 

 

انواع استفاده از شیر فشار شکن استیل

کاهش فشار با بستن شیر فشار شکن استیل به صورت سری

در این روش کاهش فشار در چند مرحله انجام می گیرد که برای کاهش فشار در افت فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.کاهش فشار به وسیله دو شیر هنگامی توصیه می شود که فشار اولیه 200psi یا بیشتر و یا نسبت کاهش فشار 1 به 4 باشد به عنوان مثال کاهش فشار از 250 psi تا 50 psi جریانی که تا حد زیادی نوسان دارد را از دو مرحله کاهش فشار سریالی استفاده می کنیم که شیرها تحت تفاوت فشار زیادی قرار نمی گیرند و در نتیجه عمر شیرها طولانی تر می شود .

 

کاهش فشار با بستن شیر فشار شکن استیل به صورت موازی

سیستم موازی ( موازی بسته شدن فشار شکن ها به هم ) افت فشاری را که می خواهیم با دو یا چند فشارشکن تامین می کنیم به این صورت که افت فشار را بین شیرهای فشار شکن تقسیم می کنیم . یا اینکه در سیستم از دو فشار شکن به صورت موازی استفاده می کنیم هنگامی که یکی از آن ها از سیستم خارج شود دیگری وارد سیستم شود و وقفه ایجاد نشود . یا در شرایطی که برای تامین آب یک ساختمان چند طبقه که برای هر طبقه یک مقدار افت فشار نیاز داریم از سیستم موازی برای قرار دادن فشار شکن ها در مسیر انتقال استفاده می‌کنیم.

 

 

انواع شیرهای فشار شکن

این شیر ها از نظر نوع عملکرد به دو دسته زیر تقسیم میشوند

  • شیرهای تقلیل فشار با عملکرد مستقیم (Direct acting Pressure Reducing Valve)
  • شیرهای تقلیل فشار از نوع پایلوت دار (Pilot Operated)

 

از نظر سیال کاربری به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  • هیدرولیکی
  • پنوماتیک

 

لینک های مرتبط :

شیر فشار شکن

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.