جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر پروانه ای استیل

شیر پروانه ای استیل
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر پروانه ای استیل یا شیر پروانه ای استنلس استیل جزء شیرآلات مورد استفاده در صنایع اسیدی و شیمیایی , صنایع غذایی , صنایع دارویی و بهداشتی و همچنین صنایع آب و فاضلاب می باشد. شیر پروانه ای استیل با متریال ضد زنگ و ضد اسید خود انتخاب مناسبی برای قطع و وصل جریان در این خطوط می باشد. شیرپروانه ای استیل از سایز 3 سانتی متری تا 120 سانتی متری و در کلاس فشاری 150 الی 300 psi یا همان فشار 10 بار الی 16 بار تولید می گردد. شیر پروانه ای استیل دارای مزایا و کاربردهای خاصی است که در این مقاله از پیکاتک به بررسی آن می پردازیم.

 

لینک های مفید: قیمت شیر پروانه ای

 

شیر پروانه ای استیل چیست؟

شیرهای پروانه ای استیل که با اسم های شیر پروانه ای استنلس استیل و شیر پروانه ای ضد زنگ نیز شناخته می شود, دارای مزایا ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی است که همین موضوع باعث شده برای انواع سیالات و مکان ها مورد کاربرد باشد. همچنین قیمت پایین این نوع شیرآلات پروانه ای نسبت به دیگر انواع باعث شده تا شیرهای پروانه ای استیل کاربرد گسترده تری داشته باشد و در بیشتر مکان ها و مصارف به کار برده شود. از مهمترین پارامترها در انتخاب شیرهای پروانه ای استنلس استیل می توان به سایز شیرهای پروانه ای به اینچ یا میلیمتر , فشار یا کلاس کاری شیرهای پروانه ای به psi یا بار و نوع شیرپروانه ای اسیتل که به صورت دستی و گیربکسی و یا پنوماتیک اشاره کرد. همچنین آلیاژ استیل به کار رفته در این نوه شیر ها هم مهم است. زیرا شیرهای پروانه ای استیل هم با استفاده از فولاد ضد زنگ 304 و هم با استفاده از فولاد ضد زنگ 316 ساخته می شود.  

 

شیر پروانه ای استیل

 

مشخصات شیر پروانه ای استیل

  • متریال این نوع شیرها، استنلس استیل می باشد.
  • فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل به فولادهایی با مقدار عناصر آلیاژی بالا گفته می‌شود که توانایی مقاومت به خوردگی در اتمسفرهای خورنده و دماهای بالا را داشته باشند.
  • این نوع متریال در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و می‌تواند سال‌ها بدون خوردگی و زنگ زدگی باقی بماند.
  • این شیر دارای کاربردهای فراوان است.
  • این شیر با حرکت چرخشی برای قطع و وصل و تنظیم جریان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این شیر دارای عملکرد آسان و سریع می باشد.
  • 90 درجه چرخش دستگیره، مجرابند را از حالت کاملا بسته به حالت کاملا باز تغییر می دهد.
  • شیرهای پروانه ای بزرگتر استنلس استیل دارای عملگرهای مختلفی بصورت دستی، پنوماتیکی، و هیدرولیکی می باشند.
  • استفاده از شیر پروانه ای در فشارهای بالا به دلیل نشتی توصیه نمی شود.

کاربردهای شیر پروانه ای استیل

از موارد مصرف شیرهای پروانه ای استنلس استیل می توان به استفاده در سیستم های لوله کشی صنایع شیمیایی و دارویی می باشد. در صورتی که سیال حداکثر دمای 180 درجه داشته باشد, می توانید از این شیرها استفاده کرد. شیرهای پروانه ای استیل به دلیل مشخصات و مزایا خود کاربرد فراوانی در صنایع زیر دارند

  • صنایع دارویی
  • صنایع  غذایی
  • صنایع  شیمیایی
  • صنایعی که رابطه مستقیمی با سیالات بنزین و اسیدها دارند

 

شیر پروانه ای استیل

 

نوع استنلس استیل استفاده شده

رایجترین نوع فولاد ضدزنگ استیل‌های سری 300 هستند که خود به انواع مختلفی مثل 303، 304، 305، 316، 321 و 347 تقسیم می‌شوند.تمامی استیل های سری 300 را می توان در ساخت شیرهای پروانه ای استیل به کار برد. عموما دو نوع 304 و 316 بیشتر برای ساخت شیر مصرف دارد.به طور کلی در ساخت انواع شیرآلات استیل کاربرد دارند. این که بین این دو کدام را باید انتخاب کرد بستگی به مکان و نوع سیال مصرفی دارد.

 

استیل 304

استیل 304 و تعداد دیگری از استیل‌های این سری شامل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل هستند و به همین دلیل به نام استیل 8-18 هم شناخته می‌شوند. البته نام استیل8-18 اشاره به نوع خاصی از استیل ندارد چون فقط درصد دو آلیاژ نیکل و کروم را نشان می‌دهد. علاوه بر این کربن این استیل‌ها کمتر از 0.08 درصد است و خاصیت آهنربایی ندارند.

 

استیل 316

استیل 316 پس از استیل 304 دومین استیل رایج در بین استیل‌های آستنیتی است. این استیل که به «استیل ضدزنگ گرید دریایی» هم معروف است و معمولا شامل 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن است و به همین دلیل به استیل 10-18 هم معروف است. شیرهای پروانه ای استیل 316 دارای مقاومت و سختی بیشتری است و همچنین به دلیل وجود مولیبدن در برابر سیالات اسیدی و انواع اسید ها مقاومت دارد ولی قیمت بالاتری نیز دارد. به همین دلیل باید ابتدا نوع و سایل مصرف خود را مشخص کنید و در صورتی که سختی بیشتری در نظر داشته باشید, باید از سری 316 استفاده کنید و اگر سیالات شما اسیدی نباشند و به مقاومت زیادی هم نداشته باشد و فقط جنبه اقتصادی برایتان مهم است, شیرهای پروانه ای استیل 304 برای شما مناسب تر است.

 

شیر پروانه ای استیل

 

مزایایی شیر پروانه ای استیل

برخی مزایا این نوع شیر ها عبارتند از:

  1.  ضخامت کم شیر که مطابق با استاندارد ISO 5752 سری 20 و یا EN 558 سری 20 می باشد.
  2.  شیرهایی با وزن کم و ابعاد کوچک بوجود آورده که مشکلات نصب,انبار داری, و حمل و نقل را به حداقل می رساند .
  3. امکان نصب شیر در تمامی حالتها (عمودی,افقی,مایل و....) وجود دارد .
  4.  از هر دو سمت عمل آبندی به خوبی انجام می گیرد .
  5.  برای نصب به منظور قطع و وصل و همچنین کنترل جریان سیال مناسب است .
  6.  افت فشار اندکی را موجب می شود .
  7.  سیستم عملکرد دستی یا گیربکسی و یا سیستم پنوماتیک به راحتی برای شرکت مقدور و حتی برای مصرف کننده قابل تعویض می باشد.
  8. از دیگر مزیت های آن ها میتوان به امکان نصب کردن سریع و فوری  اشاره کرد.
  9.  سبک وزن بودن و عدم لزوم به تکیه گاه اضافی.

 

شیر پروانه ای استیل

 

انواع شیر پروانه ای استیل

  • شیرپروانه ای دیسک استنلس استیل
  • شیرپروانه ای تمام استنلس استیل
  • شیرپروانه ای ویفری استنلس استیل
  • شیرپروانه ای لاگ استنلس استیل
  • شیرپروانه ای استنلس استیل پنوماتیک
  • شیرپروانه ای استنلس استیل برقی
  • شیرپروانه ای استنلس استیل دستی

 

موردی که در مورد انواع شیرهای پروانه است این است که این دسته بندی برای نوع و نحوه انجام دادن کار شیرهای پروانه است و یک شیر چه ویفری باشد و چه لاگی ارتباط زیادی با کاربرد آن شیر ندارد. به عنوان مثال فرقی نمی کند که برای یک محیط کاری که در آن قرار است با سیالات اسیدی در تماس باشد, شما شیرپروانه ای ویفر به کار می برید یا شیر پروانه ای لاگ دار ولی در این شرایط کاری شما فقط باید از شیر پروانه ای استیل آن هم از نوع استنلس استیل 316 استفاده کنید. استفاده از شیر های پروانه ای دیگر با بدنه های مختلف از جمله فولاد و چدن در این محیط های مناسب نیست و خیلی زود شیر دچار خوردگی و استهلاک می شود. حتی برای سیالات اسیدی حتی از شیرپروانه ای استیل سری 304 که بسیار هم پرکاربرد هم است هم نمی توان استفاده کرد و در بین استیل های سری 300 فقط می توان از استیل 316 برای ساخت بدنه شیرهای پروانه ای استفاده کرد تا بتوان آن را در یک محیط اسیدی به کار برد.  

لینک های مرتبط :

شیر پروانه ای پلیمری

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.