جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر کشویی فولادی

شیر کشویی فولادی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر کشویی برای باز و بسته کردن جریان انواع سیالات به کار می رود. بسته به نوع سیال و محیط مصرف این شیر ها را با استفاده از متریال مختلف می سازند. یکی از این متریال ها فولاد است. شیر کشویی فولادی یکی از انواع پرکاربرد شیر های کشویی است که به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از پیکاتک به بررسی شیر کشویی فولادی و مشخصات آن می پردازیم.

 

 

شیر کشویی فولادی چیست؟

شیر کشویی فولادی اساسا برای قطع و وصل و تنظیم مینیمم جریان مستقیم سیال طراحی شده است. این شیرها عموما یا در حالت کاملا بسته قرار دارند یا کاملا باز.دیسک این نوع شیرها در حالت باز کاملا از محل عبور سیال خارج می شود و به طور کاملا درون بدنه شیر قرار می گیرد. این ویژگی ها باعث میشوند که محل عبور سیال با قطر لوله کاملا برابر باشد و هیچ گونه تداخل و افت فشاری بوجود نیاورد.شیر کشویی فولادی به طور کلی بیشتر در محل هایی استفاده می شود که قرار است جریان سیال به طور دقیق بسته و یا کاملا باز شود. در واقع شیر های کشویی افت فشار کمی دارند و استفاده از آن بر سر لوله های طویل می تواند یک انتخاب بی نظیر محسوب شود. شیر کشویی فولادی دارای بخشی به نام gate است که به فارسی بند آور معنی می شود که این بخش با بالا هدایت می شود. در واقع از مسیر عبور سیال دور می شود و به این ترتیب دیگر مقاومتی در برابر عبور جریان از خود نشان نمی دهد، حال اگر این بخش به سمت پایین کشیده شود و در پایین ترین وضعیت خود قرار بگیرد, سبب می شود که سیال تغییرجهت داده و کشویی ایجاد می شود که در نهایت سبب افت فشار خواهد شد.  

 

شیر کشویی فولادی

 

مشخصات شیر کشویی فولادی

  • به طور کلی شیر آلات کشویی فولادی جهت انتقال سیالات عموما مایع مورد استفاده قرار می گیرند.
  • هر کدام بسته به نوع سیال ورودی دارای آلیاژهای متفاوتی از یکدیگر می باشند.
  • به عبارتی میزان خورندگی سیال،دما و برودت در انتخاب نوع متریال مصرفی در شیرآلات فولادی متفاوت از یکدیگر می باشند و برای دوام و ماندگاری شیر آلات مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فولادی که در این شیر ها استفاده می شود معمولا از آلیاژ WCB یا WCC هستند.
  • البته مدل آلیاژ شاید برای خیلی ها تفاوتی نداشته باشد و بیشتر عایق بند و همین طور پوشش رنگ این دسته محصولات است که برای آنها مهم است
  • مسلما در زمان خرید المان های شیر کشویی فولادی را باید نسبت به مصرف خود مشخص کنید.
  • به طور کلی شیر فلکه کشویی فولادی در سایز های 2.5 الی 30 سانتی متری عرضه می شود

 

 

مزایا شیر کشویی فولادی

ویژگی های شیر کشویی فولادی عبارتند از :

  1. کمترین افت فشار در حالت کاملا باز شیر
  2. اب بندی مناسب در هنگام کاملا بسته
  3. توانایی استفاده در دو جهت

 

 

کاربرد شیر کشویی فولادی

  • شیر کشویی فولادی می تواند با طیف وسیعی از مایعات کار کنند و جزء پرکاربرد ترین شیرالات در سیستم لوله کشی می باشند.
  • این نوع شیرآلات در حالت کاملا بسته می توانند اب بندی بسیار مناسبی را فراهم کنند.

 

شیر کشویی فولادی

 

انواع شیرکشویی فولادی

به طور کلی شیرکشویی فولادی به دو مدل در بازار عرضه می شود که هر یک را بررسی می کنیم.

  • موازی (Parallel Gate Valve)
  • گوه ای (Wedge Gate Valve)
    • لبه صلب
    • لبه منعطف
    • لبه شکاف دار

 

 

شیر کشویی فولادی موازی

نوع اول این محصول که به شیر کشویی فولادی موازی شهرت دارد به این صورت کار می کند که از یک دیسک تخت به صورت دروازه ای استفاده می شود که بین دو سطح موازی تعبیه شده اند که به زبانی ساده به آن جریان بالا دست و پایین دست گفته می شود. این بخش دارای یک لبه تیز است که در قسمت زیرین دیده می شود که این لبه برای از بین بردن مواد و ذرات جامد و همینطور برش مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک از شیر کشویی فولادی برای پروژه های متقارن و زاویه ای گزینه های بسیار خوبی هستند.

 

شیر کشویی فولادی گوه ای

نوع دوم از شیر کشویی فولادی گوه ای هستند که از دو seat مورب ساخته شده اند که یک بخش دیگر آن geat مورب قرار دارد. ساقه های کشو توسط این بخش ها به سادگی بالا و پایین می روند و سبب می شود که میزان باز و بسته بودن شیرها کنترل شود. در شیر فلکه کشویی جهت حرکت سیال ها کاملا مستقیم است و اگر شیر کشویی فولادی باز باشد سبب می شود که افت به حداقل رسیده و میزان تلاطم نیز تنظیم شود.شیر های کشویی گوه ای با توجه به شکل ظاهری دیسک به کار رفته در آن ها به سه دسته مختلف زیر تقسیم می شوند.

 

لبه صلب (Solid Wedge)

رایج ترین و پرکاربرد ترین نوع لبه دیسک در شیرهای کشویی نوع صلب می باشد که از سادگی و قدرت بالایی برخوردار است. شیری با این نوع از لبه تقریبا در هر حالت و موقعیتی می تواند به خط وصل شود و همچنین و تقریبا برای هر نوع مایعی به کار می رود. این نوع از لبه در واقع ساختمانی یک تکه دارد. لبه صلب برای جریان های توربلانس بسیار مناسب می باشد.

 

لبه منعطف (Flexible Wedge)

در واقع این مدل از لبه شیر، تنها در مرکز دیسک به صورت صلب است و در سطوح خارجی تر و سطح تماس با سیت به صورت منعطف می باشد. در واقع یک دیسک یک تیکه می باشد که در محیط اطراف آن قسمت تو خالی وجود دارد که به منظور بهبود عملکرد دیسک در مواقعی که زاویه ای بین سیت و دیسک به وجود می آید درست شده است.

 

لبه شکاف دار (Split Edge)

اسم دیگر این مدل از لبه دیسک دوبل است. این مدل، آب بندی بهتری در مقایسه با دیسک های صلب دارد. در واقع این مدل از دیسک قابلیت خود تنظیمی دارد و و خودش را با دو طرف سیت هم تراز می کند. در زمانی که شیر در حالت باز قرار دارد و دیسک بالا می باشد، دو تکه مختلف گوه با استفاده از فنر های موجود در آن به یکدیگر نزدیک می شوند، در زمانیکه شیر در حالت بسته شدن است و دیسک به سمت پایین در حرکت می باشد، بدون هیچگونه تماس با سیت تا انتها می رود.

سپس در آخرین نقاط از کورس حرکتی خود، مکانیزم جداکننده دو سمت دیسک عمل می کند و سبب جدا شدن دو قسمت از یکدیگر و چسبیدن آنها به سیت می شود. لازم است اشاره شود که این نوع از شیر ها در واقع یک مدل خاص هستند و از قیمت آن ها نیز بالا می باشد و کمتر در بازار فروش شیرآلات یافت می شوند.

 

شیر کشویی فولادی

 

نحوه انتخاب شیرکشویی فولادی

برای اینکه بتوانید بهترین شیرکشویی فولادی را برای مصرف انتخاب کنید، باید به پارامترهای زیر توجه کرد

  1.  نقشه لوله کشی:در واقع نیاز است که انقباض و ارتعاش لوله ها به طور دقیق بررسی شود و نوع اتصالات نیز بازبینی شود.
  2.  نوع کاری است که شیر باید انجام دهد;آیا میخواهید کاملا باز و یا بسته باشد و یا نیاز به تنظیم سیال و فشار و درجه حرارت نیزدارید.
  3.  حجم شیر است که با توجه به ظرفیت مایع و همینطور افت فشار تعیین می شود.
  4. درجه حرارت
  5. فشار
  6. مواد سازنده شیر
  7.  نوع سیال که قرار است شیر کشویی فولادی برای آن استفاده شود, نیز دقت کنید.

 

لینک های مرتبط :

شیر کشویی چدنی

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.