جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پمپ آب صابون

پمپ آب صابون
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پمپ ها یکی از انواع تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف کاربرد های زیادی دارند. این وسایل برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل دارای انواع مختلفی هستند و به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از انواع این تجهیزات پمپ آب صابون است. پمپ آب صابون یکی از انواع پمپ های سانتریفیوژی است و معمولا برای خنک کاری و روان کاری دستگاه ها استفاده می‌کنند. این پمپ در انواع تک فاز و سه فاز به فروش می‌رسد. مایع مورد استفاده در این دستگاه برای خنک کاری آب صابون نام دارد و وظیفه انتقال حرارت از دستگاه یا قطعه و جلو گیری از آسیب دیدن تجهیزات را به عهده دارد. در این مقاله از پیکاتک به بررسی پمپ آب صابون می پردازیم.

 

 

پمپ آب صابون چیست؟

پمپهای آب صابون یکی انواع پمپ‌های سیرکوله است که برای خنک‌کاری قطعات یا تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. مایع خنک کننده که با نام آب صابون نیز شناخته می‌شود، وظیفه انتقال حرارت از یک موتور یا دستگاه یا قطعه‌ای که در حال تولید گرما است را به عهده دارد. این انتقال حرارت باعث کاهش دمای قطعه و دستگاه شده و از آسیب دیدیگی و ایجاد شوک حرارتی جلوگیری می‌کند.به طور کلی برای از بین بردن ارتعاشاتی که باعث تخریب دستگاها می شود و بر اثر اصطکاک بین دو جسم بر اثر حرکت بسیار بالا احتیاج است که یک مایعی با ویسکوزیته کم دائم بر روی کار تزریق شود. معمولا به این مایع (به اصطلاح مایع آب صابون ) گفته می شود. در فعالیت هایی مانند دستگاهای تراش وبرشکاری سنگ و یا انواع دلر کاری های فشرده و عادی و... استفاده از مایع آب صابون امری ضروری است. برای این کار که به طور مداوم باید صورت بگیرد از پمپهای آب صابون استفاده می گردد و حتما باید منبع ذخیره مایع آب صابون نیز تعبیه گردد. پمپ آب صابون به صورت پروانه باز عمل می کند و از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل شده است. این پمپ درساختار خود بعد از موتور دارای فلنج است که دارای چهار پیچ برای نصب آن بر روی منبع ذخیره می‌باشد.این نوع پمپها به دلیل مکانیزم بسیار ساده عملکرد، خیلی کم دچار مشکل می گردد و تنها دلیل خرابی آن را می توان به کم و زیاد شدن ولتاژ و فرکانس برق شهر مرتبط دانست.      

 

پمپ آب صابون

 

مشخصات

پمپهای آب صابون یا پمپ تک یا چند پروانه با غوطه ور شدن بدنه و پروانه پمپ در سیال سبب انتقال آن می گردد. لازم به ذکر است الکتروموتور این نوع پمپ خارج از آب یا سیال قرار می گیرد. این نوع پمپ در نوع تک فاز و سه فاز با بدنه ای از جنس پلاستیک یا پلیمر، چدن و استیل و پروانه با متریال پلاستیک و استیل تولید می شوند. آبدهی و ارتفاع ایجاد شده توسط پمپ های آب صابون به تعداد پروانه، سایزخروجی و قدرت موتور آنها دارد. در پمپ آب صابون الکتروموتور در بالای پمپ قرار دارد که بسته به کم و زیاد شدن ولتاژ و نوسانات الکتریکی مشکل پیدا می‌کنند. پروانه پمپ در پایین قرار دارد و ممکن است با گیر کردن ذرات جامد موجود در مایع دچار آسیب می‌شود.

 

 

مزایا

پمپ ‌های خنک کننده،مایع آب صابون پمپاژ شده را در یک چرخه به گردش در می‌آورند و این عمل را برای مدت طولانی بدون وقفه و با موفقیت انجام می‌دهند.پمپهای خنک کننده با فشار مناسب و کارآمد طراحی شده‌اند که عمل پمپاژ مایعاتی که با ذرات ماشین کاری آلوده‌اند را انجام می‌دهند. ذرات به قطر 250 میکرون می‌توانند به راحتی با پمپ‌های خنک کننده پمپاژ شوند. با استفاده از فیلتراسیون مناسب ذرات مختلف از مایع خارج می‌شوند و دیگر نیاز به صرف هزینه برای خرید پمپ‌های گریز از مرکز یا پمپ‌های پیستونی و … نمی‌باشد.یکی دیگر از مزایای پمپ های خنک‌کننده (پمپ آب صابون) این است که بر خلاف پمپ‌های دیگر، با استفاده از مایع خنک کننده‌ای که پمپاژ می‌کند، خنک می‌شوند و نیاز به روغن و روان‌کننده های معمول ندارند. از مزایا مهم ،میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • شوک حرارتی را کاهش می‌دهد
  • از شکستگی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند
  • اجازه می‌دهد تا سرعت کار افزایش یابد
  • عمر ابزار را بهبود می‌بخشد
  • کیفیت محصول نهایی را بهبود می‌دهد
  • نیاز به انرژی را کاهش می‌دهد
  • در مجموع باعث افزایش بهره‌وری می‌گردد.
  • نیاز به روغن و روان‌کننده های معمول ندارند
  • این پمپها نیاز کمتری به تعمیرات و نگهداری دارند.
  • میتوانند به صورت مستمر در فشار بالا به کار گرفته شوند.
  • با افزایش فشار مایع خنک کننده می توان سرعت و بازده را بهبود بخشید.
  • به دلیل مکانیزم بسیار ساده عملکرد،خیلی کم دچار مشکل میگردد ;و تنها دلیل خرابی آن را می توان به کم و زیاد شدن ولتاژ و فرکانس برق شهر مرتبط دانست

     

پمپ آب صابون

 

کاربرد

به کمک افزایش فشار مایع آب صابون می توان ضمن خنک کاری ماشین افزار باعث افزایش بهره وری می شود. این نوع پمپ ها مایع آب صابون را طولاتی مدت در یک چرخه به گردش در می آورند.نحوه ی طراحی پمپ های خنک کننده به این صورت است که با فشار بالا وظیفه ی پمپاژ مایع آب صابون را بر عهده دارند. از ویژگی جالب این پمپ خنک کننده این است که ذرات با قطر 25 میکرون با پمپ آب و صابون پمپاژ می شوند. این مورد را نیز باید در نظر گرفت که با فیلتر مناسب، ذرات از مایع جدا میشوند و باعث صرفه جویی در هزینه های اضافی برای خرید پمپ های گریز از مرکز میشود.این پمپ، جهت خنک کاری، کاهش اصطکاک و روان کاری در دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. ماشین های ابراز
  2. دستگاه برش
  3. دستگاه های تراش و تراشکاری
  4. دستگاه های سنگ زنی
  5. اره های نواری
  6. دستگاه های حکاکی شیشه

     

پمپ آب صابون

 

شرایط کاری پمپ آب صابون

این پمپها  اغلب برای کاربری های سبک صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.شرایط کاری از نظر دمای سیال پمپاژ شده، ویسکوزیته سیال پمپاژ شده و شرایط دشواری که برای بسیاری از انواع پمپ ها وجود دارد برای این پمپ، وجود ندارد.اغلب ،دارای توان حداکثری 2 اسب بخار می باشد و برای انتقال سیال تا ارتفاع حداکثری 15 متر طراحی میشود.پروانه و کاور پروانه پمپ می تواند از جنس استیل و یا آلیاژ سخت آلومینیوم باشد.شافت بکار رفته در ساختار آنها گاهی از جنس استنلس استیل سری410 و گاهی از جنسEN8 با روکش تفلون تولید میشود. طراحی عمومی این پمپها برای پمپاژ سیال آب صابون تا دمای 60 درجه می باشد اما نمونه های خاصی از آنها نیز قابلیت پمپاژ سیال تا دمای 100 درجه را دارند.حداکثر ویسکوزیته سینماتیک اغلب پمپ های آب صابون کمتر از 90 mm2/s و برخی نمونه های آن دارای موتور ضد شعله برای کاربری همراه با سیالات خطر آفرین هستند.هد انتقال سیال در پمپها با بالا رفتن دبی کاهش پیدا کرده و برعکس بگونه ای که برای ارتفاعات بسیار پایین و هدهای کمتر از 2 متر دبی خروجی جریان سیال این پمپها به 250 لیتر در دقیقه در توان های متوسط آن میشود.

 

 

قیمت پمپ آب صابون

قیمت این پمپها ،بسته به برند تولید کننده و مشخصات مکانیکی آن شامل هد و دبی خروجی و قابلیت پمپاژ سیال با ویسکوزیته متفاوت دارد. در توان های پایین و متوسط قیمت این پمپ،کم فشار با توان 120 وات تک فاز تک طبقه در بازار جهانی قیمتی حدود 20-30 دلار دارد. این در حالی است که قیمت، با توان های کاری و فشار کاری بالا 12 بار و با قابلیت پمپاژ دبی 3000 لیتر در دقیقه در بازار جهانی به 70-80 دلار نیز میرسد. قیمت پمپهای آب صابون خاصتر،که برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالاتر و برای هد های بسیار بالا تا 250 متر نیز وجود دارد که دارای دبی پایینتری تا 800 لیتر در دقیقه هستند و قیمتی حدود 150 دلار در بازار جهانی دارند. با توجه به اینکه بدنه و اجزای این پمپها از جنس های چدنی و استنلس استیل در طرح های مختلف تولید می شود بدیهی است قیمت این پمپ ها با جنس استنلس استیل بسیار بالاتر باشد.        

 

پمپ آب صابون

 

تفاوت پمپهای آب صابون با پمپ آب کولر

هردو از دسته پمپ‌های سانتریفیوژ هستند اما در ارتفاع پمپاژ آب با یک دیگر تفاوت دارند. همه پمپ‌های خانگی همچون آب کولر از نوع تک فاز هستند. درصورتی ‌که پمپهای آب صابون در دونوع تک فاز و چند فاز تولید می‌شود. از پمپهای آب صابون صنعتی در کولر های صنعتی به علت ارتفاع آب بیشتر استفاده می‌شود.  

 

لینک های مرتبط :

پمپ وکیوم چیست؟

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.