جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن
خبرخوان

بلاگ

جریان سنج چیست؟
جریان سنج چیست؟
آیا می‌دانید جریان سنج چیست؟! فلومتر، جریان سنج یا دبی سنج دستگاهی است که وظیفه اندازه گیری جرم، سرعت و یا حجم یک سیال را بر عهده دارد. این سیالات می‌توانند: مایعات، گاز، مواد شیمیایی و ... باشند. از این دستگاه در صنایع مختلف با نام‌های متفاوت یاد می‌شود. نام‌هایی از قبیل:  •    سنسور دبی  •    نشانگر مایع  •    نشانگر جریان  •    دبی سنج  •    فلومتر بیشترین کاربرد این دستگاه‌ها اندازه گیری سرعت و یا کمیت سیالاتی نظیر مایعات و یا گاز است. این دستگاه‌ها کاربردهای مختلفی را در بر دارند. موقعیت‌های متنوع و الزامات خاص می‌توانند کاربرد این فلومترها یا جریان سنج‌ها را مشخص کنند. هدف از بهره برداری از این دستگاه‌ها، کنترل جریان و نظارت دقیق بر روی آن است. لازم است بدانید که برخی از صنایع نیازمند محاسبه‌های دقیق کمیت را در بر دارند. در مواردی مانند صنعت هوا فضا نیازمند دقت بسیار بالایی در اندازه گیری خواهیم بود. بنابراین این گزینه انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار می‌روند. 
عملکرد فلومتر توربینی
عملکرد فلومتر توربینی

 خصوصیات فلومتر توربینی 

آیا می‌دانید فلومتر توربینی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟! از انواع فلومتر‌های کاربردی که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند، می‌توان به فلومتر توربینی اشاره نمود. این دبی سنج از انرژی مکانیکی مایع جهت چرخاندن روتور استفاده می‌کند. در نتیجه با بهره برداری از سرعت چرخش و حرکت سیال، می‌توان به دبی سیال دست یافت. اغلب شاهد بهره برداری از این دبی سنج در صنایع متفاوت جهت اندازه گیری مایعات، با دقت بالا خواهیم بود. این فلومترها گزینه‌ی مناسبی برای اندازه گیری جریان‌های ثابت با سرعت بالا و جایی که دقت در اندازه گیری بسیار مهم است، کاربردی خواهند بود. شناخت این فلومترها می‌تواند سهولت در استفاده و کاربرد مناسب آنها را در بر داشته باشد. 

 

لینک های مفید: فلومتر توربینی

 

فلومتر توربینی 

در پاسخ به سوال: فلومتر توربینی چیست؟ می‌توان گفت که: (این فلومتر نوعی جریان سنج قابل اعتماد و دقیق و کاربردی است که در مسیر عبوری سیال قرار می‌گیرد.) از این دبی سنج برای اندازه گیری دبی گازها و همچنین مایعات، استفاده می‌کنند. ساختار منحصر بفرد و کاربردی این نوع از فلومترها، موارد استفاده از آنها را مشخص می‌نماید. 

 

 

کارایی فلومتر توربینی: 

آیا می‌دانید کارایی فلومتر توربینی چیست؟ همانطور که ذکر شد، فلومتر توربینی از دقت عمل قابل توجهی برخوردار است. در بسیاری از صنایع، محاسبه دقیق دبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین بهترین راهکار استفاده از دبی سنج‌های مناسب و کاربردی است که از دقت عمل بالایی برخوردار هستند. از جمله این صنایع، می‌توان به: 

• صنعت گاز

•   صنعت نفت

•  صنایع پتروشیمی  

و ... اشاره نمود. در برخی از این صنایع، استفاده از فلومتر توربینی بسیار ایده‌آل و کاربردی خواهد بود. از این فلومترها اغلب برای مایعات با ویسکوزیته کم استفاده می‌کنند. 

 

 

لینک های مفید: فلومتر

 

  • نگهداری و طراحی ساده
  •  برخورداری از ساختار بادوام 
  • مقاومت در برابر خوردگی 
  •  دقت بالا
  •  هزینه پایین عملیات 

و ... از جمله المان‌هایی هستند که کاربران را برای بهره برداری از این فلومترها، ترغیب می‌کنند. این فلومترها یک روش مقرون به صرفه و مطمئن برای دستیابی به اندازه گیری دقیق جریان به شمار می‌روند. یکی از موارد بسیار مهم در کاربرد این نوع از فلومترها، می‌توان به اندازه گیری فلو برای سیالات تمیز، خورنده و مایعات، اشاره نمود. از جمله موارد استفاده و کاربرد این فلومترها، می‌توان به اندازه گیری موارد زیر اشاره کرد: 

  •  هیدروکربن‌ها
  •  صنایع شیمیایی 
  •   مایعات برودتی 
  •   صنایع غذایی 
  •   گازهای صنعتی 
  •    آب و فاضلاب 
  •   آب و هوا 
  •   صنایع کاغذ سازی 
  •  معدن و فلزات 
  •   صنعت گاز 
  •   صنعت نفت 

 

ساختار فلومتر توربینی: 

یکی از المان‌های مهم در بهره برداری از فلومتر توربینی، توجه به ساختار منحصر بفرد آن است. این نوع از فلومترها از روتور پره دار برخوردار می‌باشند. روتورها در مسیر جریان سیال قرار می‌گیرند. پره‌ها وظیفه تبدیل انرژی جنبشی سیال به انرژی چرخشی را در بر دارند. لذا به صورت زاویه دار بر روی روتور نصب می‌شوند. امکان چرخش شافت در روتور از طریق بلبرینگ تعبیه شده در آن، صورت می‌پذیرد. چرخش روتور متناسب با حرکت مایع تنظیم می‌شود. در صورتی که جریان سیال سریع باشد، پره‌ها نیز از سرعت چرخش بالایی برخوردار خواهند بود. حرکت پره‌هایی که بر روی روتور نصب شده‌اند، به صورت مغناطیسی و یا با ایجاد پالس تشخیص داده می‌شوند. اغلب در خارج از جریان عبوری در دبی سنج‌های توربینی، می‌توان شاهد سنسورها بود. هدف از تعبیه این سنسورها در خارج از جریان،دوری از محدودیت‌های ساختنی است. 
در این دبی سنج‌ها با افزایش سرعت مایع، شاهد تولید پالس‌های بیشتر نیز خواهیم بود. سیگنال‌ها برای محاسبه و پردازش و دستیابی به دبی عبوری به ترنسمیتر و حسگر ارسال می‌شوند. قطر پره‌ها اغلب با قطر داخلی لوله‌ها برابر خواهد بود. این پره‌ها حول دو عدد یاتاقان می‌چرخند. در قسمت بالای این پره‌ها می‌توان شاهد نصب شمارنده‌ی مغناطیسی بود. این دستگاه تعداد دفعات عبور جریان از پره‌های روتور را ثبت می‌کند. از اجزا درون کویل می‌توان به رلوکتانسی و اندوکتانسی اشاره نمود. 

 

مزایای فلومتر توربینی: 

1.    برخورداری از ساختار بادوام و کیفیت بالا در متریال تولیدی 
2.    طراحی ساده و قابل درک برای بهره برداری مفید و ایده‌آل 
3.    مقاومت  در برابر خوردگی، فرسایش و ... 
4.    برخورداری از قابلیت نصب و راه اندازی ساده با هزینه‌ی مناسب 
5.    بازده وسیع اندازه گیری 
6.    برخورداری از دقت بسیار بالا 
7.    هزینه‌ی عملیاتی پایین و مقرون به صرفه 
8.    برخورداری از قابلیت اعتماد قابل توجه 
9.    این فلومتر از جمله فلومترها خطی و تکرار پذیر، هستند. 
10.    برخورداری از ابعاد کوچک و مناسب 
11.    برخورداری از وزن بسیار سبک و ایده‌آل 
12.    برخورداری از تعداد بسیار محدود قطعات مکانیکی که سبب افزایش عمر و ماندگاری آن خواهد شد.
13.    برخورداری از قابلیت خروجی پالس دوگانه 
14.    قابلیت اتصال انعطاف پذیر به ابزارهای جریان برای کنترل دقیق
15.     عملکرد مناسب در طیف وسیعی از فشار و دماهای مختلف 
مزایای فوق العاده و اصول کار نسبتا ساده فلومتر توربینی، افزایش موارد استفاده و محبوبیت آن برای صنایع مختلف را در بر داشته است. به نحوی که در بسیاری از صنایع، شاهد بهره برداری از این سیستم کاربردی خواهیم بود. 

 

 

لینک های مفید: فلومتر گردابی

 

تفاوت فلومتر توربینی با فلومترهای دیگر: 

تفاوت‌ فلومتر توربینی با انواع فلومترهای دیگر، موارد استفاده از آن را در صنایع مختلف، تعیین می‌نماید. از تمامی فلومترها برای اندازه گیری دبی سیالات استفاده می‌شود. اما هر کدام از آنها، دارای ساختار و عملکرد منحصر بفردی هستند که بیانگر موارد استفاده از آنها، خواهد بود. از جمله تفاوت این فلومتر با انواع دیگر فلومترها، می‌توان به المان‌های زیر اشاره کرد: 

  • از فلومتر توربینی برای مایعات تمیز استفاده می‌شود. از این فلومتر نمی‌توان برای سیالات خورنده، دوغابی و سیالات دو فازی استفاده کرد. 
  • این فلومتر نسبت به برخی از انواع فلومترهای دیگر، از دقت بسیار بالایی برخوردار است. 
  • هزینه‌ی پایین نصب و نگهداری این نوع از فلومترها، از دیگر وجه تمایز آنها نسبت به انواع دیگر فلومترها به شمار می‌رود. 
  • این نوع از فلومترها کمتر نیازمند تعمیر هستند. زیرا از قطعات مکانیکی محدودی برخوردار هستند. 
  •  این فلومترها بر خلاف برخی از انواع فلومترهای دیگر، با ایجاد مانع در مسیر جریان سیال، با افت فشار قابل توجهی مواجه خواهند شد. 
  •  از این فلومترها برای جریانات تک فازی استفاده خواهد شد. اغلب با استفاده از این فلومتر برای جریانات دو فاز، شاهد بروز خطا در اندازه گیری و در نتیجه عدم دقت در اندازه گیری، خواهیم بود. 
فلومتر ونتوری چیست؟
فلومتر ونتوری چیست؟
فلومتر ونتوری یک دبی سنج فشار تفاضلی می‌باشد. برای اینکه بتوان سرعت جریان را از این طریق استنباط کرد، با سبب ایجاد تغییر در جریان سیال شد. این دبی سنج کاربردی، سبب انقباض قطر لوله و در نتیجه افت فشار و افزایش سرعت جریان مربوطه خواهد شد. سپس با اندازه گیری اختلاف فشار در دو نقطه مختلف از یک لوله، باعث ایجاد اندازه‌گیری جریان خواهد شد. اساس عملکرد این دبی سنج‌ها نیز مانند بسیاری از دبی سنج‌های فشار تفاضلی، اصول معادله برنولی است.
فلومتر گازی چیست؟
فلومتر گازی چیست؟
در پاسخ به سوال فلومتر گازی چیست؟ می‌توان گفت که: این فلومتر نوعی دبی سنج کاربردی برای اندازه گیری دبی حجمی و یا دبی جرمی گازها و سوخت‌های مختلف، می‌باشد. یکی از مهمترین تجهیزات در انواع کارخانجات صنعتی، دستگاه‌های مناسب برای اندازه گیری جریان سیالات می‌باشد. فلومترها با اندازه گیری‌ دقیق سیالات، امکان نظارت و کنترل دقیق را برای اپراتورها، فراهم می‌کنند. در بسیاری از موارد با اندازه‌گیری‌های غیر صحیح، شاهد بروز حوادث ناخوشایند و فاجعه آمیزی خواهیم بود. 
عملکرد فلومتر التراسونیک
عملکرد فلومتر التراسونیک
آیا می‌دانید هدف از طراحی و تولید فلومتر التراسونیک چیست؟! همانطور که می‌دانید، امواج صوتی فراتر از محدوده‌ی شنوایی هستند. اغلب در تمامی فرآیندهای صنعتی، اندازه گیری دما از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. اما از دیگر المان‌های ارزشمند در صنایع مختلف، می‌توان به اندازه گیری انواع جریان سیال اشاره کرد. یکی از اجزا جدایی ناپذیر و تجهیزات ابزار دقیق در صنایع مختلف، فلومترهای التراسونیک هستند. 
فلومتر مغناطیسی چیست؟
فلومتر مغناطیسی چیست؟
فلومتر مغناطیسی چیست؟ همانطور که می‌دانید، فلومترها در انواع مختلف برای کاربردهای متفاوت، طراحی و تولید شده‌اند. فلومترهای مغناطیسی از جمله پرکاربردترین، منحصر بفردترین و همچنین منعطف‌ترین فلومترها هستند. از این فلومترها با عنوان فلومترهای مگنتی (مگنتیک) نیز یاد می‌شود. اساس عملکرد این فلومترها بر پایه قانون الکترومغناطیسی فارادی است. همانطور که می‌دانید از انواع فلومترها برای اندازه گیری سیالات خاصی استفاده می‌شود. این فلومترها نیز نوعی جریان سنج سرعت یا حجمی هستند که قابلیت تشخیص دبی سیالات رسانا را در بر خواهند داشت.  
فلومتر خطی چیست و چه کاربردهایی را در بر دارد؟
فلومتر خطی چیست و چه کاربردهایی را در بر دارد؟
فلومتر خطی چیست و چه کاربردهایی را در بر دارد؟ آیا می‌دانید فلومتر خطی چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟! در یک تعریف کلی از این سیستم می‌توان گفت که: فلومترها نوعی سنسور هستند که حجم مواد عبوری از یک سامانه را کنترل و نظارت می‌کنند. اغلب از این سیستم‌ها، در لوله کشی‌ها و همچنین انتقال سیالات بهره برداری می‌شود. این نوع از تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها فلومترهای خطی می‌باشد. یکی از راهکارهای بسیار مفید برای درک عملیات لوله کشی سیال، اطلاع از نرخ جریان آن است. از این تجهیزات به عنوان دبی سنج نیز یاد می‌شود. 
فلومتر چگونه کار می‌کند؟
فلومتر چگونه کار می‌کند؟
آیا میدانید فلومتر چگونه کار می‌کند؟!؟ با پیشرفت دانش و استفاده از فناوری‌های نوین، شاهد دستیابی به دانستنی‌های غیر قابل باوری خواهیم بود. در گذشته اندازه گیری سرعت جریان آب و هوا، بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است. امروزه نیز با تکیه به دانش اندازه گیری سرعت، جوامع دانش پژوه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. در حال حاضر دانشمندان از طریق اندازه گیری دبی سیالات، به دنبال کسب دانش منحصر به فرد و نتایج کاربردی در محیط‌های صنعتی خواهند بود.
انواع پرشر ترانسمیتر
انواع پرشر ترانسمیتر
ترانسمیتر فشار قلمی: این وسیله شبیه باتری قلمی است. ترانسمیتر فشار قلمی ابعاد کوچکی دارد بنابراین مصارف بیشتری نسبت به سایر ترانسمیترها دارد. پرشر ترانسمیتر یک صفحه فلزی صاف دارد که سنسور فشار آن است و در انتهای خود به سیستم اندازه گیری فشار وصل می شود. در خرید و فروش انواع پرشر ترانسمیتر به این مدل از دستگاه توجه بیشتری می شود.   ترانسميتر فشار تفاضلي: کارایی اين مدل براي اندازه گيري تفاوت فشار بين دو دستگاه است. ترانسميتر تفاضلي داراي حسگرهاي فلزي هستند كه  تغییرات فشار را نشان می دهند.
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.