جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پمپ آب رسانی

پمپ آب رسانی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پمپ آب رسانی در حال حاضر به یکی از پرکاربردترین تجهیزات در ساختمان های مسکونی و تجاری به خصوص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت تبدیل شده است. این سری از تجهیزات آبرسانی علاوه بر تامین آب در سازه های ساختمانی در زمینه های دیگر از قبیل کشاورزی، صنعتی، کارخانه جات، سیستم های اطفا حریق به منظور جابه جایی و افزایش فشار آب کارایی دارد. پمپ آب رسانی انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به مشخصات خود, در کاربردهایی خاص خود به کار می روند. در این مقاله به توضیح و بررسی پمپ آب رسانی می پردازیم.

 

 

پمپ آب رسانی چیست؟

پمپ وسیله ای است که به صورت مکانیکی و به وسیله افزایش فشار در مایعات، باعث بالا رفتن و یا پایین رفتن آن سیال می شود. پمپ ها این انرژی مکانیکی را از یک موتور دریافت می کنند و به سیال در حال عبور انتقال می دهند و از این طریق باعث افزایش فشار سیال بعد از خروج از پمپ می شوند.پمپ ها در صنایع متفاوت کاربردهای مختلف و بسیاری دارند. همچنین در انواع پمپ ها از انرژی های مختلفی استفاده می شود که ممکن است به صورت کاربرد دستی، برقی، نیروهای باد و همچنین موتورهای دورن سوز باشد. اندازه های میکروسکوپی پمپ ها برای پزشکی پر کاربرد می باشد و ابعاد بزرگ تر آن نیز جهت موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه به دلیل افزایش جمعیت در شهر ها و کلان شهرها که باعث افزایش ساخت و ساز شده است. در تمام ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی ( اداری و تجاری ) و افزایش جمعیت که دلیل اصلی کسر فشار آب می باشد, نیاز به راه حلی مناسب می باشد که بتوان این مشکل که معضل بزرگی در این حیطه آب ساختمانها است, پیدا کرد. تنها و بهترین راه حل استفاده از پمپ آب رسانی می باشد.    

 

پمپ آب رسانی

 

عملکرد پمپ آب رسانی

پمپ آبرسانی از نظر عملکرد به دو صورت دورانی و رفت وبرگشت هستند که نحوه کار آن ها به صورت زیر است:

 

دورانی

در پمپ های دورانی جابجایی سیال به وسیله حرکت دورانی چرخ دنده و میل بادامک و یا پره ها انجام می شود.

 

عملکرد رفت و برگشتی

در پمپ های رفت و برگشتی منتقل کردن انرژی به صورت دوره ای صورت می گیرد. در این پمپ ها همچنین نیروی محرک اکثرا الکترو موتور می باشد. عملکرد پمپ های رفت و برگشتی به این گونه است که با حرکت کردن پیستون به یک سو، در درون سیلندر مکشی رخ می دهد و باعث مکش سیال به داخل دریچه می شود. سپس با برگشتن پیستون, این سیالی که مکش شده است از طریق یک دریچه دیگر به سمت بیرون هدایت می شود. برای سیالاتی که ویسکوز هستند و یا روغنی اند, پمپ های رفت و برگشتی کاربرد دارند.    

 

پمپ آب رسانی

 

هد پمپ چیست؟

  • هد یا فشار پمپ به این معنی میباشد;که آن پمپ تا چه ارتفاعی میتواند سیالی را که تحت فشار است،بالا ببرد.
  • هد برای پمپ های سانترفیوژ بر حسب متر یا فوت می باشد
  • برای پمپهای روتاری و جابه جایی مثبت میزان هد،برحسب bar،PSI و کیلوپاسکال محاسبه میشود.

 

 

پمپ آب رسانی

به منظور جابجایی یا انتقال هر نوع سیال از پمپ آبرسانی استفاده می شود، یکی از انواع این محصولات پمپ آب خانگی و صنعتی است. به صورت کلی وظیفه ای که این تجهیزات انجام می دهد این است که آب را در کاربردهای های مختلف از جمله آب رسانی، کشاورزی، صنعت، سیستم های اطفا حریق و بسیاری موارد دیگر انتقال می دهد. با توجه به این توضیحات و وظیفه ای که از این دستگاه انتظار می رود، دو ویژگی میزان حجم آب دهی و فشار مناسب، از مهمترین مواردی هستند که یک پمپ آب باید متناسب با کاربردی که در آن استفاده می شود، داشته باشد. پمپ های آبی با توجه به معیار های مختلفی از جمله، ابعاد، موتور، مدل و جنس بدنه و پروانه، کاربرد و محل استفاده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کارایی مخصوص به خود را داشته و در هنگام خرید آن باید به این مسئله توجه ویژه نمود. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با انواع پمپ آب رسانی مخصوصا منازل مسکونی و مشخصات هر یک از آن ها آشنا کنیم.    

 

پمپ آب رسانی

 

انواع پمپ آب رسانی

پمپ ها بر اساس نیاز برای ساختمانها که بستگی به متراژ، تعداد طبقات و تعداد واحدها، میزان مصرف، تعداد شیر آب موجود در ساختمان می باشد کاربرد دارند که در زیر راهنمایی برای انتخاب پمپ آب مورد نیاز شما را تهیه کرده ایم.برای استفاده از پمپ آب در مجتمع های مسکونی که حداقل دارای 20 واحد می باشند نیاز به بوستر پمپ می باشد که بتواند آبرسانی را براحتی انجام دهید.

 

پمپ آب خانگی نیم اسب

این پمپ به ساختمانهای یک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر قابل نصب و مورد استفاده قرار میگیرند.

 

پمپ آب خانگی یک اسب بخار بشقابی

برای ساختمانهایی با تعداد 3 طبقه و شش واحدی با حداکثر متراژ 75 متر قابل نصب و استفاده میشود.

 

پمپ آب جتی یک اسب بخار

این نوع پمپ برای ساختمانهای دارای 4 طبقه8 واحدی با حداکثر متراژ68 متر هر واحد قابل نصب و استفاده میشود.

 

پمپ آب خانگی یک اسب بخار دو پروانه

این نوع برای مصارف ساختمانهای چهار طبقه با تعداد 8واحد که هر واحد دارای حداکثر 75 متر میباشند; قابل نصب و استفاده است.

 

پمپ آب خانگی یک و نیم اسب بخار دو پروانه

جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه 10 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب می گردد.

 

پمپ آب خانگی دو اسب بخار

جهت مصرف در ساختمانهای پنج طبقه14 واحد با حداکثر متراژ100 متر نصب میگردد;برای 20 واحد با میانگین100 متر متراژ از پمپ های 4 اسب دو پروانه سه فاز استفاده می گردد.

 

کارکرد پمپ ها آبرسانی

برای کارکرد پمپ ها به صورت اتوماتیک و کاهش دفعات روشن وخاموش شدن پمپ ها ودر نتیجه عملکرد کم صدا تر پمپ نیاز به نصب مخزن تحت فشار به همراه درجه و کلید اتوماتیک است چرا که آب تحت فشار ذخیره شده در منبع مذکور باعث ایجاد یک فشار ثابت در پشت لوله گردیده و در نتیجه کاهش چشمگیر دفعات روشن وخاموش شدن پمپ و همچنین ایجاد جریان متناوب و یکنواخت آب در لوله ها را در پی دارد.

 

 

راهنمای استفاده از پمپ آب رسانی

هنگام راه اندازی و نصب پمپ آب منزل بهتر است مکان نصب پمپ را پائین تر و یا همسطح ورودی آب قرار داده تا فشار مکش ایجاد شده مثبت باشد، اگر این کار در بعضی از شبکه های آبرسانی امکان پذیر نبود، تا آنجائیکه وضع ایستگاه های پمپاژ اجازه می دهد باید سعی نمود پمپ نزدیک سطح مایع منبع مکش قرار گیرد تا بخشی از توان پمپ صرف مکش آب نگردد و مشکلات کمتری در کار پمپ ایجاد شود، مسیر لوله کشی باید حتی المقدور مستقیم و از ایجاد خم ها و زانوها کمتری استفاده گردد.بین زانوئی و محل اتصال مکش باید لوله مستقیمی به طول حداقل 5 برابر قطر مکش فاصله ایجاد نمود. چون در غیراین صورت فشار مکش نامتعادلی ایجاد شده و یک طرف چشمه پروانه و محفظه مکش پر تر از طرف دیگر شده و تلفات هیدرولیکی پمپ زیاد و راندمان پمپ کم می گردد. باید قطر لوله مکش یک نمره بیشتر از قطر مجرای رانش بوده و اگر امکان پذیر نیست حداقل یکسان باشد،در مجتمع های مسکونی بزرگ که از بوستر پمپ استفاده می گردد توجه به موارد ذیل در طول عمر بوستر پمپ شما موثر خواهد بود.در مسیر رانش پمپ، یک شیر دروازه ای و یک سوپاپ کنترل قرار میدهند،کار این سوپاپ حفظ پمپ در مقابل فشارهای اضافی وارد بر پمپ است.سوپاپ انتهای لوله مکش باید حداقل5/1 متر از سطح مایع مکش پائین تر بوده و پمپ نیز باید به سطح منبع مکش نزدیک باشد.پمپ و موتور را باید روی فونداسیون محکمی نگهداشت تا منجر به لرزش وصدای اضافه پمپ نگردد در غیر اینصورت بوش های اتصال محور پمپ و موتور و همچنین یاتاقان های آن خراب و سبب شکستگی محور میگردد.    

 

 

انواع پمپ های آب خانگی

الکتروپمپ های آب خانگی به دو دسته تقسیم می شوند. اول الکتروپمپ های افزایش فشار آب و دوم الکتروپمپ های آب در گردش ( سیرکولاتور یا پمپ های برگشت آب گرم ) که این سری از پمپ ها جهت به گردش درآوردن آب گرمدر یک مدار بسته (مثل شوفاژخانه ها) استفاده می گردد و عموما الکتروموتورهای آنها 1500 دور هستند ولی الکتروموتور های پمپ مورد اول 3000 دور هستند. هرچه میزان دور الکتروموتور بیشتر باشد میزان فشار و صدای تولیدی در هنگام کار بیشتر خواهد بود. عموما جهت اتوماتیک کردن پمپ های افزایش فشار از سه سیستم استفاده می گردد:

  1. استفاده از منبع تحت فشار
  2. استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال
  3. استفاده از تابلو فرمان (جهت الکتروپمپ های سه فاز و اینورتر)
 
 
لینک های مرتبط :
ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.