جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

انواع ترانسمیتر دما

انواع ترانسمیتر دما
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

انواع ترانسمیتر دما را با نام تمپرچر دما نیز معرفی می کنند. به طور حتم انواع مختلف این وسیله را می توان جزء کاربردی ترین تجهیزات ابزار دقیق دانست. به طور کلی از این ابزار جهت اندازه گیری دمای سیالات استفاده می شود. لازم به ذکر است از مدل های مختلف این وسیله با توجه به رنج دمایی مورد نیاز در بخش های مختلف صنعتی استفاده می شود.

انواع ترانسمیتر دما کدامند؟

 

مدل های مختلف تمپرچر یا انواع ترانسمیتر دما را در دو مدل اکتیو و پسیو یا غیر فعال طراحی و تولید می کنند. این مدل ها دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به معرفی کامل آن ها خواهیم پرداخت.


مدل اکتیو

این مدل از انواع ترانسمیتر دما ابزاری است که در آن از دو سیم کش مجزا به صورت دو سیم و تک سیم استفاده می شود. انتخاب تک سیم یا دو سیم بودن دستگاه بر اساس کاربرد و شرایط سیستم انتخاب می شود. 
تمپرچر مذبور دارای جریان خروجی حداکثر 20 میلی آمپر و حداقل آن 4 میلی آمپر است. همچنین برای تغذیه از یک منبع تغذیه ای مستقل و جداگانه استفاده می کند و جریان مورد سنجش قرار گرفته را بر روی دو خط به صورت جریان استاندارد منتقل می کند. این نوع تمپرچر دارای جریان خروجی حداکثر 20 میلی آمپر و حداقل آن 4 میلی آمپر است.

 

لینک های مفید: ترانسمیتر دما

 


مدل پسیو یا Loop-Powered

این مدل از ترانسمیتر دما را با نام ترانسمیتر غیر فعال نیز می شناسند که مهم ترین ویژگی آن کاهش سیم کشی در سیستم است. مدل پسیو بر خلاف مدل اکتیو نیازی به یک سیستم و یا منبع تغذیه ای مستقل ندارد. به این معنی که انرژی و ولتاژ مورد نیاز خود را از جریان و انرژی خروجی دستگاه تأمین می کند. نکته بسیار مهمی که در خصوص این نوع ترانسمیتر دما وجود دارد آن است. در سیستم هایی که امکان مهیا کردن منبع تغذیه مستقل وجود ندارد به خوبی عمل کرده و می توان بهترین عملکرد را از آنان انتظار داشت.

 


انواع ترانسمیتر دما از لحاظ روش های نصب در سیستم

 

 

 

 

 

 

علاوه بر موارد و مدل های ذکر شده در متن فوق انواع ترانسمیتر دما از لحاظ نصب در سیستم شامل موارد ذیل هستند.

مدل ریل مونت

نوع ریل مونت جزء مدل های اولیه ای هستند که توسط تولیدکنندگان ترانسمیتر دما طراحی و تولید شده اند. این مدل از ترانسمیتر دما دارای مزایای بسیاری است. قابلیت نصب بر روی انواع سنسور ها، نصب آسان و هزینه پایین از جمله مهم ترین مزیت ها و فواید این دستگاه به شمار می آیند. برای عملکرد این مدل تمپرچر از یک ریل فلزی که از سطح مقطع مخصوص بهره گرفته می شود. لازم به توضیح است که از این مدل دستگاه اغلب در سیستم های معمولی استفاده می شود زیرا از دقت نسبتاً پایینی برخوردار است.


مدل هدمونت


مدل هدمونت یکی دیگر از انواع ترانسمیتر دما است که برای استفاده از آن نیازی به سیم کشی میان سنسور و ترانسمیتر نیست. زیرا نصب آن به شکلی است که به حالت چسبیده به سنسور قرار می گیرد و در قسمت بالای محفظه و روی سنسور قرار داده می شود. عملکرد این مدل به صورتی است که ساختار ترانسمیتر و سنسور به صورت یکپارچه بوده و در درون محفظه خاص این محصول قرار می گیرد.

 

لینک های مفید: ترانسمیتر فشار WIKA

 

فیلد مونت

این مدل از انواع ترانسمیتر دما از قابلیت نصب مستقیم بر روی فرایند به صورت پک کامل برخوردار است. همچنین دارای یک محفظه مجزا و اختصاصی و نمایشگر مخصوص است. همچنین قادر است مقدار دما را در محل فرایند به نمایش بگذارد. در نصب این نوع دستگاه فاصله سنسور تا ترانسمیتر بسیار کوتاه در نظر گرفته می شود.

تفاوت های انواع ترانسمیتر دما

 

 

انواع ترانسمیتر دما از جهات مختلفی با هم فرق دارند. با توجه به موارد ذکر شده می توان تفاوت مدل های این دستگاه را در نوع فرایند، نحوه عملکرد و کارایی دانست. نحوه سیم کشی، نوع منبع تغذیه، نحوه نصب مدل های مختلف دستگاه و شکل ظاهری از دیگر تفاوت های موجود میان مدل های متنوع این دستگاه به شمار می آیند.


جنس های بدنه انواع ترانسمیتر دما


بدنه انواع ترانسمیتر دما را از متریال های مختلفی از جمله فولاد ضد زنگ، استیل، استنلس استیل، آلومینیوم تولید می کنند. هر کدام این متریال ها دارای مقاومت بالایی در برابر ضربات احتمالی، مواد خورنده، رطوبت و گرما هستند.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.