جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

انواع رگلاتور یا فشار شکن

انواع رگلاتور یا فشار شکن
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

انواع رگلاتور یا فشارشکن جهت کاهش فشار گاز خروجی درون لوله ها استفاده می شود. به این شکل که فشار بالای گاز از بخش ورودی وارد دستگاه ها می شود. سپس از طریق لوله خروجی مقدار مورد نیاز آن خارج می شود. به عبارتی مدل های مختلف این دستگاه میزان فشار را کنترل و تنظیم کرده و آن را جهت به کار گیری در پروژه مورد نظر مهیا می کند. نکته بسیار مهمی که در رابطه با انواع فشارشکن وجود دارد آن است گاز خارج شده از لوله ها باید حتماً به وسیله یک مدل از فشارشکن مهار و کنترل شود. زیرا تنها در این صورت است که می توان از آن نهایت استفاده را برد.

تفاوت های انواع رگلاتور یا فشارشکن

 

 

لینک های مفید: قیمت رگلاتور

 

مهم ترین تفاوت های انواع رگلاتور یا فشارشکن در کاربردشان است و هر کدام از آن ها برای کاربردی خاص طراحی و ساخته می شوند. دیگر تفاوت میان مدل های مختلف در نوع متریالی است که برای ساخت بدنه مورد استفاده قرار می گیرد

.جنس بدنه انواع رگلاتور یا فشارشکن

جنس بدنه انواع رگلاتور یا فشارشکن را با توجه به کاربرد و مواجه دستگاه با نوع سیال انتخاب می کنند. با این حال اغلب رگلاتورها را از جنس برنج تولید می کنند. زیرا برنج از مقاومت بالایی در برابر آسیب های محیطی و واکنش های شیمیایی برخوردار است.

آشنایی با انواع رگلاتور یا فشارشکن

پیش تر نیز یادآور شدیم که انواع رگلاتور یا فشارشکن را برای استفاده های مختلف تولید و روانه بازار مصرف می کنند. برخی از مهم ترین و کاربردی ترین مدل های این دستگاه عبارت‌اند از:


فشارشکن گاز مایع

 

 

 

یکی از قدیمی ترین و رایج ترین مدل های مربوط به انواع رگلاتور یا فشارشکن مدل استفاده شده جهت کنترل فشار گاز مایع است. از گاز مایع اغلب در کپسول های آشپزخانه ها و گازهای پیک نیک استفاده می شود. گاز مایعی که درون این کپسول ها وجود دارد باید به کمک دستگاهی تنظیم و کنترل شود. این دستگاه کاربردی و مهم همان فشارشکن است که عدم استفاده از آن خسارت های جبران ناپذیر و مخربی به دنبال خواهد داشت. واقعیت امر این است که تنها به کمک رگلاتور است که می توان از گاز مایع استفاده کرد. همچنین باید خاطر نشان کرد که مدلی که برای استفاده این نوع گاز استفاده می شود کاملاً متفاوت از سایر مدل های دیگر طراحی می شود.

 


فشارشکن گاز


رگلاتور گاز خود در انواع مختلفی تولید می شود که همه آن ها از لحاظ نحوه تنظیم و سایز با هم متفاوت هستند. با این حال انواع رگلاتور یا فشارشکن گاز از لحاظ عملکرد کاملاً شبیه به یکدیگر بوده و بر اساس کنترل و تنظیم فشار گاز عمل می کنند. مدل های رگلاتور گاز بر اساس کاربردشان به دو دسته فشار قوی و فشار ضعیف دسته بندی می شوند. مدل های فشار ضعیف دارای دو عملکرد مهم و حیاتی هستند. نخست اینکه فشار گاز را تنظیم می کنند و دوم سبب تخلیه گاز به صورت ثابت می شوند. همچنین مدل های فشار قوی از مقاومت بالایی در برابر فشار گاز ورودی برخوردار بوده و می توانند به راحتی مانع ورود گاز پر فشار شوند.

فشارشکن اکسیژن

یکی دیگر از انواع رگلاتور مدلی است که در تنظیم اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین کاربرد این نوع فشارشکن در مصارف پزشکی و برای استفاده بیماران از جمله بیماران ریوی است. البته از آن در بخش های مختلف صنعتی و در کارخانه های تولیدی نیز استفاده می شود.

نحوه عملکرد انواع انواع رگلاتور یا فشارشکن

 

 

لینک های مفید: قیمت شیر گیوتینی

 

به طور کلی عملکرد انواع رگلاتور یا فشارشکن و مدل های آن به یک نحو و بر اساس کنترل و تنظیم فشار گاز و مهیا کردن آن جهت مصرف است. مراحل کار این دستگاه ها به این صورت است که ابتدا گاز با فشار زیاد وارد آن ها می شود. سپس گاز در تمام بخش های داخلی پخش شده و فشار گاز در آن ها بالا می رود. در این حالت فنر موجود در دستگاه ها فشرده می شود و باعث حرکت دیافراگم به سمت پایین می شود. سپس سوپاپ موجود در دستگاه ها باز می شود.
بعد از این مرحله گاز با فشار به محفظه پایین رگلاتورها وارد می شود. سپس دیاگرام بالا تحت فشار قرار می گیرد و بر خلاف جهت فنر نیرو ایجاد می کند. حال نیروی میان فنر و نیروی خلاف جهت فنر متعادل شده و باعث ثابت شدن دیافراگم می شود. تمامی فرایند ذکر شده یک نتیجه نهایی به دنبال دارد و آن خارج شدن گاز با فشار اندک از سیلندر دستگاه ها است.


این پایان عملکرد انواع رگلاتور یا فشارشکن نخواهد بود. بلکه بعد از خروج مقدار کمی گاز فشار درون سیلندر با افت روبه رو می شود. در نتیجه فشار داخل محفظه رگلاتورها نیز کم می شود. سپس دیاگرام دوباره به کمک نیروی فنر به سمت پایین حرکت کرده و گاز بیشتری روانه محفظه فشار پایین می شود. بالا رفتن میزان گاز در این بخش باعث خارج شدن مقدار زیادی گاز درون محفظه می شود. حال گاز سیلندر خالی شده و ورودی گاز به حداقل ممکن یعنی صفر می رسد.

سخن پایانی:

تولید کننده های رگلاتور یا فشارشکن انواع رگلاتور را جهت استفاده در موارد خاص طراحی و تولید می کنند. مهم ترین مزیت به کار گیری مدل های مختلف این دستگاه جلوگیری از حوادث مخرب و خطرناکی مانند انفجار و آتش سوزی استفاده کرد. البته نباید فراموش کرد که باید هر مدل را در مکان و پروژه متناسب با خود مورد استفاده قرار داد.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.