جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

انواع شیر اطمینان از سیستم های مختلف در برابر فشار بیش از اندازه محافظت می‌کنند. به این صورت که هر گاه فشار سیال از حداکثر فشار کاری تجاوز کند یا فشاری که سیستم مطابق با آن طراحی شده بالاتر برود آن را تخلیه می کنند. به این ترتیب مانع از خرابی و آسیب سیستم های درگیر می شوند. انواع مختلف این دستگاه را با نام تجاری سیفتی ولو می شناسند و در مقایسه با دستگاه هایی از جمله ریلیف ولو دارای عملکردی سریع تر هستند. این مدل شیرهای صنعتی را بر اساس یک نقطه فشار تنظیم می کنند. به این صورت که ابتدا شیر را اندکی آزاد می کنند و سپس فشار اضافه با سرعت مناسبی از سیستم خارج می شود. در نتیجه فشار از روی سیستم برداشته می شود.

 

لینک های مفید: قیمت شیر اطمینان

 

مهم ترین قابلیت انواع شیر اطمینان

 

انواع شیر اطمینان دارای قابلیت های بسیار مهم و حیاتی هستند. یکی از این قابلیت ها جلوگیری از افزایش فشار سیالات است که مانع از اختلال در عملکرد سیستم ها می شوند. در نتیجه از بروز آتش‌ سوزی و انفجار در سیستم ها جلوگیری می کنند.
انواع شیر اطمینان صنعتی یا سیفتی ولو که دارای قطعات مکانیکی هستند زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شیرهای پنوماتیکی یا الکتریکی قادر به تخلیه فشار سیال نباشند. در این زمان است که شیرها فعال می شوند و در زمان قطع شدن منبع تغذیه سیستم ها عملیات ایمن سازی آن ها را بر عهده می گیرند.

انواع شیر اطمینان کدم‌اند؟

انواع شیر اطمینان را می توان به قرار ذیل عنوان کرد.


شیرهای تخلیه فشار

رایج ترین و مهم ترین نوع از انواع شیر اطمینان، شیرهای تخلیه فشار هستند. این مدل شیر با هدف خالی کردن فشار اضافی سیال که سیستم را تحت تأثیر قرار داده است مورد استفاده قرار می گیرد. دریچه این شیر در حالت عادی توسط نوعی فنر بسته نگه داشته می شود و در ادامه زمانی که سیستم تحت فشار قرار بگیرد و وارد مرحله بحرانی شود شیر به صورت خودکار باز می شود. به این ترتیب فشار اضافی از درون سیستم تخلیه می شود. بعد از اینکه سیستم مورد نظر به حالت عادی برگردد فنر موجود دریچه را می بندد تا سیستم به فعالیت عادی خود ادامه دهد.


شیرهای یک طرفه

نوع دیگر از انواع شیر اطمینان شیرهای یک طرفه هستند. این مدل شیرها دارای یک مسیر بوده و تنها از همان مسیر می توانند سیالات را عبور دهند. به همین دلیل است که سیال مسیری به عنوان مسیر برگشت در دسترس ندارد. کاربرد اصلی این شیرها در بخش خروجی تجهیزات دایره شکل مانند کمپرسورها است. هنگامی که کمپرسور از سرویس خارج شود شیر موظف به محافظت از آن‌ است. به این صورت که عبور جریانات برگشتی را بر عهده می گیرد.

 


شیرهای تنظیم کننده جریان

این مدل از انواع شیر اطمینان بسیار خاص و ویژه هستند. زیرا این گروه از شیرها با توجه به نوع سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. به صورتی که مدام در حالت نیمه باز و نیمه بسته قرار دارد. این در حالی است که اغلب شیرهای دیگر یا در حالت کاملاً باز یا حالت کاملاً بسته قادر به فعالیت هستند.

 


شیرهای کنترل دما

شیرهای کنترل دما از دیگر انواع شیر اطمینان هستند که وظیفه کنترل دمای سیالات درون سیستم ها را بر عهده دارند. این دستگاه ها به طرز قابل توجهی به تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند و گاهی نیز باعث توقف عملیات سیستم می شوند. به این معنی که نه تنها در حرکت و جریان مایعات وقفه ایجاد می کنند. بلکه باعث متوقف شدن تولید نیز می شوند.

تفاوت های انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان بر اساس تخلیه فشار اضافه ناشی از بالا رفتن فشار سیالات درون سیستم ها طراحی شده اند. با این حال از جهات مختلفی دارای تفاوت هایی هستند. جنس بدنه، نوع عملکرد، نوع سیستم مورد استفاده و همچنین شرایط به‌کارگیری از جمله تفاوت های موجود میان این شیرها هستند.

جنس های بدنه انواع شیر اطمینان

تولیدکننده‌های انواع شیر برقی جنس بدنه انواع شیر اطمینان را از متریال های مختلف تولید می کنند. چدن. برنج، استیل و فولاد از جمله متریال هایی هستند که برای تولید بدنه انواع شیرها مورد استفاده قرار می گیرند. شیرهای بدنه استیل به دلیل مقاومت بالایی که دارند در برخورد با مایعات شیمیایی و خورنده مورد استفاده قرار می گیرند. مدل هایی که دارای بدنه استیل هستند مدل های دنده ای، فلنجی، اهرم دار و یا بدون اهرم هستند. 

همچنین شیرهای چدنی را اغلب در پروژه های صنعتی و سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع شیرها را در مدل های فلنجی، رزوه ای، اهرمی و بدون اهرم تولید می کنند.
انواع شیر اطمینان برنجی را در دیگ های بخار و پروژه های پزشکی و همچنین سیستم های پنوماتیک و گرمایشی مورد بهره برداری قرار می دهند. مزیت مهم این شیرها مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و فرسایش است. همچنین انواع شیرهای فولادی را در برنامه های شیمیایی و مکانیکی به کار می گیرند زیرا از استحکام بالایی در برابر ضربات وارد شده برخوردار هستند.

سخن پایانی:

تولیدکننده‌های شیر برقی با توجه به نیاز صنایع و پروژه های مختلف صنعتی اقدام به طراحی و ساخت انواع شیر اطمینان کرده اند. بنابراین می توان این شیرها را در مدل های متنوع در بازار یافت و آن ها را بر اساس نیاز خود خریداری کرد. شیرها از قابلیت های بالایی برخوردار هستند اما برای بهره گیری بهینه لازم است انتخاب و به‌کارگیری آن ها هوشمندانه و بر اساس نوع نیاز باشد.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.