جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

ترانسمیتر دما چیست ؟

ترانسمیتر دما چیست ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

در فرایندهای مختلف صنعتی لازم است که شرایط دمایی زود به زود کنترل شود. برای این کار در صنایع اپراتورهای اختصاصی برای این کار در نظر گرفته می شود. در گذشته ثبت لحظه به لحظه دما توسط اپراتورها تا حدودی دقت و صحت نتایج را تحت تاثیر قرار می داد. اما امروزه ترانسمیتر دما در نمونه های مختلف در سیستم صنعتی استفاده می شود و به خوبی و با بالاترین دقت اختلاف دما و تغییرات دمایی را تشخیص می دهد. به صورت داده در اختیار اپراتور قرار می دهد.

 

منظور از ترانسمیتر چیست؟

 

لینک های مفید: ترانسمیتر دما

 

فروش انواع ترانسمیتر دما در فروشگاه پیکاتک نیاز صنعت شما را به خوبی رفع می کند. اما این ابزار چیست و چه کاربردی دارد؟ ترانسمیتر دما به عنوان یک واسط بین سنسور دما و نمایشگر یا دستگاه کنترل عمل می کند. در واقع ساختار ترانسمیتر ترکیبی از سنسور دما و ترانسمیتر است. سنسور به عنوان جزء اصلی دستگاه است که در اندازه گیری دما نقش مهمی بر عهده دارد. ترانسمیتر دما هم با اندازه گیری دما و تبدیل آن به سیگنال 4-20 mA  که با دمای اندازه گیری شده تناسب دارد، عمل می کند. سنسور این دستگاه در قسمت خارجی دستگاه قرار دارد و مستقیما با دمای محیط در ارتباط است. هر چه دما تغییر پیدا کند در حسگر هم این تغییرات اعمال می شود.


اگر نگاهی به سیستم های ابزار دقیق پیشرفته بیندازید خواهید دید که در همه آنها برای کنترل دما از ترانسمیتر دما استفاده می کنند. فروش ترانسمیتر دما کار سیستم های پیچیده را آسان کرده است. چون با استفاده از این دستگاه امکان استفاده از متراژ بالای کابل در سیستم کنترل و ابزار دقیق وجود دارد


نکات مهم با توجه به کارایی ترانسمیتر دما


با توجه به کارایی ترانسمیتر دما نکات مهم و قابل توجهی وجود دارند که هنگام انتخاب آن باید مد نظر قرار بگیرند. اولین نکته محدوده دمایی هست که باید اندازه گیری شود. چگونگی نصب دستگاه، نیاز به نصب نمایشگر و میزان دمای عملیاتی و محیطی از جمله نکات مهم دیگری هستند که باید به آنها توجه شود. علاوه بر موارد ذکر شده در نظر گرفتن شرایط محیطی که دستگاه در آن نصب می شود نکته حائز اهمیتی است که توجه به آن جزء ملزومات است.

اهمیت بهبود سیگنال در کاربرد ترانسمیتر دما

بهبود سیگنال در کاربرد ترانسمیتر دما یک پروسه منظم است. این پروسه به چندین طریق سیگنال خام ورودی را برای آسان کردن اندازه گیری و ارتباط ارتقا و تقویت می کند. اهمیت مراحل بهبود سیگنال زمانی مشخص می شود که پارامتر ها و فاکتور های مختلف باید دریافت و اندازه گیری شوند. مثلا هنگامی پارامترهای فشار، نیرو، خروجی pt100، رنج فلو و ترموکوپل را هم زمان در اختیار داریم لازم است ترانسمیتر های مخصوص و خروجی سنسور ها به وسیله یک سیگنال مشخص و مشترک 4-20mA و یا 1-5V تبدیل شوند.

دلایل استفاده از ترانسمیتر دما

کارایی ترانسمیتر دما بسیار وسیع و گسترده است. به همین دلیل نیاز استفاده و بهره گیری از آن یک نیاز محرز و مسلم است. مهم ترین دلیل استفاده از این دستگاه قابلیت آن در خصوص کنترل دما از راه دور است. همچنین این دستگاه به وسیله اتصال به سنسورها می تواند سیگنال های ضعیف و کوچک را تقویت کند. در چنین حالتی این سیگنال ها تا سطح قابل قبولی ارتقا داده می شوند و می توان به راحتی از آن ها استفاده کرد. همچنین می توان سیگنال های تقویت شده توسط ترانسمیتر را به کمک سیم های مسی معمولی انتقال داد. علاوه بر آن می توان از این سیگنال ها جهت تحریک تجهیزات دیگر از جمله دیتالاگرها، مترها، کنترلرها، کامپیوتر ها و دستگاه های ثبت داده استفاده کرد.

 نحوه عملکرد و کارایی ترانسمیتر دما

نحوه عملکرد و کارایی ترانسمیتر دما به این شکل است. ابتدا دستگاه جریان تولید شده از مسافت دور را که در یک منبع تغذیه DC تولید شده است را به درون سنسور خود منتقل می کند. سپس سیگنال اصلی به جریان منبع تغذیه منتقل می شود. به طور کلی ترانسمیتر در زمان اندازه گیری جریانی معادل 4 میلی آمپری را از منبع تغذیه DC به سمت سنسور ورودی خود می کشد. در مراحل بعدی و با بالا رفتن دما دستگاه شروع به کشیدن دمای بیشتری می کند. این فرایند آنقدر ادامه پیدا می کند تا جریان به 20 میلی آمپر افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است سیگنال 20 میلی آمپر بالاترین دمای کشیده شده توسط ترموکوپل است.


مدار داخلی مخصوص کاربرد ترانسمیتر دما کار محدوده دمایی را انجام می دهد و در پایان سیگنال جریان خروجی آن را به نمایش می گذارد. همچنین جهت اتصال سیگنال خروجی دستگاه در یک مدار سری با مخزن تغذیه و سایر تجهیزات تنها به دو سیم مسی نیاز است. لازم به ذکر است این فرایند زمانی انجام می شود که یک مدار عملکرد دوگانه ای از خود نشان دهد. به عبارت دیگر باید سیگنال و خط منبع تغذیه با هم ترکیب شوند.

انواع ترانسمیتر دما

در فروش انواع ترانسمیتر دما باید به شرایط محیطی، نحوه نصب، دمای محیطی، محدوده دمای اندازه گیری و ... توجه شود. فروش ترانسمیتر دما بر اساس نوع دستگاه و برند و مدل آن انجام می شود. هر مدل برای یک صنعت و یک دستگاه خاص کارایی دارد. به طور کلی فاکتورهای مختلفی برای دسته بندی انواع ترانسمیتر وجود دارد که شیوه نصب و تامین انرژی دو فاکتور مهم در دسته بندی به حساب می آیند.


انواع ترانسمیتر دما بر اساس شیوه نصب شامل ترانسمیتر دما استوانه ای هد مونت، ترانسمیتر دما ریل مونت و ترانسمیتر دما فیلد مونت است.

  • ترانسمیتر دما استوانه ای هد مونت: در سیستم های مختلف می توان از این ترانسمیتر استفاده کرد چون روش اندازه گیری آن ها بسیار آسان است. در ساختار این ابزار، ترانسمیتر در بالای محفظه سنسور یا کله گیجی دارد.
  •  ترانسمیتر دما ریل مونت: محل نصب این ترانسمیتر داخل تابلو نصب و روی دین ریل است.
  •   ترانسمیتر دما فیلد مونت: در محیط های دارای شرایط محیطی مرطوب که امکان رطوبت و زنگ زدگی بالاست یا در محیط های خورنده از این سیستم به صورت مستقل استفاده می کنند. این ترانسمیتر به صورت کاملا مستقل و جداگانه در یک محفظه ی فولادی نصب می شود و دارای یک نشانگر چند گزینه ای است.


 انواع ترانسمیتر دما بر اساس تأمین جریان به دو مدل رایج پسیو و اکتیو تقسیم بندی می شوند.

   ترانسمیتر دما اکتیو

وجود منبع تغذیه جداگانه برای عملکرد صحیح ترانسمیتر اکتیو ضروری است. این سیستم دارای سیم کشی جداگانه به صورت تک سیم و دو سیم است. همچنین خروجی این دستگاه به صورت جریانی 4 تا 20 میلی آمپر است.

ترانسمیتر دما پسیو

این دستگاه  برای عملکرد به منبع جداگانه نیازی ندارد. در صنایع مختلف ترجیح می دهند از این دستگاه استفاده کنند چون به سیم کشی اضافه هم نیازی ندارد.

کاربرد ترانسمیتر دما

کاربرد انواع ترانسمیتر دما بعد از اینکه صنایع روز به روز افزایش پیدا کردند و لوازم الکترونیکی به تولید انبوه رسیدند فروش انواع ترانسمیتر دما هم در بازار بیشتر شد. کنترل و اندازه گیری دما در صنایع مختلف یک نقش حیاتی و ویژه ایفا می کند. از عمده کاربرد این ابزار سنجش دقیق در صنایع مختلف به شرح زیر است:

  •  صنایع هوافضا
  • مورد استفاده در موتورهای صنعتی
  •  صنایع تولید مواد غذایی و نوشیدنی ها
  • صنعت انرژی
  • کوره های صنعتی و غیر صنعتی موجود در کارخانه ذوب آهن
  • صنعت تهویه مطبوع

 فروش انواع ترانسمیتر دما در پیکاتک به صورت آنلاین انجام می شود. در فرایندهای مختلف صنعتی لازم است که شرایط دمایی زود به زود کنترل شود.

  •  صنایع پزشکی و داروسازی
  •   دیگ بخار در بویلر
  •  تغییرات دمای واکنش های شیمیایی
  • صنایع شیمیایی
  •  OEM های الکترونیکی
  •  صنایع نفت و گاز
  • مخازن تحت فشار
  •  صنایع روکش فلز
  • معدن
  •  صنایع مواد پتروشیمی
  •  سیستم های پایپینگ در پالایشگاه ها و فرایندهای صنعتی
  •  مدیریت پسماند و آب

تفاوت های ترانسمیتر دما

در فروش انواع ترانسمیتر دما باید شرایط صنعت و تفاوت بین ترانسمیتر را بررسی کنید. ترانسمیتر ها دارای ساختار متفاوتی هستند و هر کدام شیوه ی نصب و راه اندازی و از همه مهمتر عملکرد متفاوتی دارند. در برخی از نمونه ها که در صنایع مختلف قابل استفاده هستند مانند ترانسمیتر دما پسیو به هیچ گونه سیم کشی اضافه و منبع تغذیه ی جداگانه ای نیاز نیست در حالی در نمونه های اکتیو عملکرد دستگاه وابسته به داشتن منبع تغذیه جداگانه و سیم کشی جداگانه است.


یکی دیگر از تفاوت های عمده ترانسمیترها، تفاوت در شیوه ی نصب این دستگاه است. در برخی از مدل ها ترانسمیتر روی سنسور قرار دارد مانند مدل ترانسمیتر استوانه ای هد مونت. در برخی از مدل ها هم ترانسمیتر داخل تابلو نصب می شوند.


از دیگر تفاوت هایی که اغلب صنعت ها در خرید خود به آن توجه می کنند. تفاوت در برند سازنده و ویژگی هایی است که در محصول گنجانده شده است. برخی از برندها از بهترین و درجه یک ترین مواد اولیه در ساخت تجهیزات صنعتی استفاده می کنند. متریال های ساخت و توجه به کیفیت و دقت اندازه گیری در برخی از برندها بسیار بالاتر است که این مسئله روی قیمت تاثیر گذاشته است.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.