جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

داکت اسپلیت معمولی

داکت اسپلیت معمولی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

یکی از تجهیزات پر استفاده در سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت ها می باشند. این دستگاهها نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که در فصل سرد محیط را گرم و در فصل گرم محیط را خنک می‌کند و از دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز تشکیل شده است. به طور کلی به دو دسته داکت اسپلیت معمولی و اینورتر تقسیم می شوند. در این مقاله از پیکاتک به معرفی و بررسی کامل و جامع داکت اسپلیت معمولی می پردازیم.

 

 

داکت اسپلیت معمولی چیست ؟‌

داکت اسپلیت معمولی یا داکت اسپلیت دور ثابت یکی از سیستم های رایج HVAC برای ساختمان های مسکونی و اداری به حساب می آید. در نوع معمولی، کمپرسور بعد از رسیدن دمای اتاق به نقطه تعریف شده (Set Point) توسط ترموستات اتاقی، خاموش و مجدداً با گرم شدن هوای اتاق، روشن می گردد.در این نوع داکت اسپلیت که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.

با خرید داکت اسپلیت معمولی لازم است بدانید که شما در واقع با یک وسیله می‌توانید علاوه بر سرمایش، گرمایش خانه را هم تامین کنید. البته نحوه کارکرد دستگاه برای این دو حالت متفاوت خواهد بود. اگر در منزل خود از داکت اسپلیت خانگی استفاده می‌کنید، موقع نصب خواهید دید که به پکیج خانه اتصال پیدا می‌کند چرا که در فصل زمستان برای گرمایش، باید سیکل آب گرم داخل یونیت جریان داشته باشد.

 

اسپلیت معمولی

 

نحوه داکت اسپلیت معمولی

داکت اسپلیتمعمولی داکت اسپلیت معمولی نیز از سیکل تبرید تراکمی بهره می گیرد. مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی بوسیله خط لوله مسی راهی یونیت داخلی شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX می شود. از سوی دیگر، جریان هوای تازه ورودی به یونیت داخلی پس از فیلتر شدن از روی کویل عبور کرده و بعد از کاهش دما از طریق مسیر کانال کشی شده، در اتاق ها و یا فضاهای دیگر توزیع می گردد.این در حالی است که جهت تأمین هوای گرم مورد نیاز توسط داکت اسپلیت معمولی ، دو شیوه تعریف شده وجود دارد:

 

استفاده از کویل آب گرم

با پیش بینی یک کویل گرمایشی در پشت یونیت داخلی و با عبور آب گرم دیگ از آن، می توان جریان هوای گرم لازم را جهت گرمایش ساختمان تأمین کرد و این در شرایطی است که تنها فن های یونیت داخلی روشن بوده و یونیت خارجی شامل کمپرسور و فن های کندانسور، کاملاً خاموش می باشد.

 

معکوس کردن سیکل برودتی

می توان با معکوس نمودن جهت گردش جریان مبرد در سیکل کاری داکت اسپلیت همانند هیت پمپ (مشابه شیوه گرمایش در کولر گازی) جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور را به جای عبور از کندانسور، وارد اواپراتور (کویل DX یونیت داخلی) کرده تا منجر به افزایش دمای هوای عبوری از روی کویل شود.

 

اسپلیت معمولی

مزایا و معایب داکت اسپلیت معمولی 

مزایا داکت اسپلیت معمولی

  • برای خرید داکت اسپلیت معمولی نیازی نیست که هزینه زیادی را پرداخت کنید; بلکه در مقایسه با سایر وسایل، این دستگاه از قیمت مناسب تری برخوردار است.
  •  با خرید داکت اسپلیت از نظر تهویه هوا و جریان هوای تازه در محیط مشکلی نخواهید داشت
  •  داکت اسپلیت براساس چرخش هوا کار می‌کند در نتیجه هوا را در محیط به صورت پیوسته جریان داده و باعث تهویه محیط می‌شود.
  • از طرفی با توجه به این که هوا در داکت اسپلیت معمولی از فیلتر هوا عبور می‌کند لذا هوای تمیز و تصفیه شده داخل ساختمان جریان پیدا می‌کند.

 

اسپلیت معمولی

معایب داکت اسپلیت معمولی

  • یکی از بزرگترین مشکلات داکت اسپلیت معمولی این است که هم دما کردن کل محیط ساختمان، بسیار سخت است و این مسئله در مورد داکت اسپلیت خانگی بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد چرا که فرض کنیم اتاق خواب شما گرم شده ولی اتاق خواب فرزندتان هنوز سرد است که داکت اسپلیت خاموش می‌شود.
  • برای رفع این مشکل می‌توان ترموستات کنترل دما را در هر قسمت از خانه نصب کرد ولی برای این منظور باید از نصاب کمک گرفت و امکان انجام این عمل را مطمئن شد.
  • از دیگر معایب آن صدایی است که تولید می‌کند. البته در ساختمان‌های ادرای شاید این صدا کمتر حس شود
  • در خانه چون محیط کوچک بوده و اغلب ساعات سکوت برقرار است، کمترین صدا در داکت اسپلیت به وضوح شنیده می‌شود در نتیجه این موضوع آزار دهنده خواهد بود.
  • میزان مصرف انرژی این دستگاه بالا است در طول تابستان مصرف برق خانه افزایش پیدا خواهد کرد و در طول زمستان، علاوه بر برق، مصرف گاز هم به آن افزوده می‌شود.
  • کوچکترین بی دقتی در نصب داکت اسپلیت معمولی منجر به خسارت‌های بزرگ می‌شود. در برخی موارد دیده شده است که مشتریان از نشستی آب در تجهیزات داکت اسپلیت شکایت می‌کنند و بعد از پیگیری متوجه می‌شویم که نصاب، امر لوله کشی را به دقت و درستی انجام نداده است.

 

نصب داکت اسپلیت معمولی

در این بخش می‌خواهیم شما را با چگونگی نصب داکت اسپلیت معمولی آشنا کنیم.

  1. در ابتدا باید یک مکان مناسب برای قرار دادن کندانسور در نظر بگیرید چرا که با قرار گرفتن آن در مقابل آفتاب و یا روی زمین قرار گرفتن آن باعث اختلال در عملکرد آن خواهد شد.
  2. نصب هواساز اسپلیت: که باید یک تیکه از سقف کاذب که درون راه رو و یا یک مکان که نیاز به آرامش زیاد ندارد را در نظر بگیریم و آن را به صورت حرفه ای درون سقف جا گیر کنیم پس از آن باید کانال کشی به تمام اتاق‌ها و … انجام شود.
  3. در مرحله بعدی از نحوه نصب باید کندانسور و هوا ساز به وسیله لوله‌های مسی و پلاستیکی به یکدیگر وصل شوند.
  4. و در مرحله بعدی باید به درستی برق آن را وصل کنید و آن را امتحان کنید;در صورتی که مشاهده کردید به درستی کار میکند و صدای عجیب نشنیدید نصب به درستی انجام شده است.

 

اسپلیت معمولی

 

تفاوت سیستم داکت اسپلیت معمولی با سیستم اسپلیت دیواری و رادیاتور:

  • استفاده از یک هواساز مرکزی به جای چند پنل دیواری در یک واحد
  • سیستم گرمایش قوی تر نسبت به اسپلیت دیواری و رادیاتور
  • در سیستم گرمایشی داکت اسپلیت از گاز ولی در اسپلیت دیواری از برق استفاده می شود ; که باعث کاهش هزینه انرژی در داکت اسپلیت می شود.
  • امکان تهویه هوای خروجی (دارا بودن فیلتر) در داکت اسپلیت بر عکس اسپلیت دیواری و رادیاتور
  • امکان تنظیم دمای دلخواه در داکت اسپلیت
  • کارایی بهتر سیستم داکت اسپلیت در روز های خیلی گرم و خیلی سرد
  • عدم اشغال فضای داخلی محیط برخلاف رادیاتورها
  • استفاده از جریان همرفت اجباری و عدم تشکیل دوده بر روی دیوار یا پرده (برخلاف رادیاتور)
  • میزان آسایش بیشتر (عدم برخورد مستقیم باد گرم و سرد با اشخاص)

 

تفاوت با سیستم چیلر و فن کویل:

  • عدم اشغال فضای زیاد در زیرزمین و بام برای نصب داکت اسپلیت برعکس چیلر، برج خنک کن و …
  • عدم نیاز به کارشناس جهت تعمیر و نگهداری داکت اسپلیت برعکس چیلر، برج خنک کن، فن کویل و …
  • در چیلر از آب به عنوان سیال واسطه در عمل سرمایش استفاده میشود. این وظیفه در داکت اسپیلت معمولی بر عهده مبرد است.
  • عدم وجود لوله کشی های طولانی در کف و سقف برعکس فن کویل

 

 مقایسه در مقابل با کولرآبی و سیستم رادیاتوری

  • کولر آبی کنترلی برای تنظیم دما و رطوبت ندارد.
  • کولر آبی قدرت کافی برای خنک سازی دماهای بسیار بالا را ندارد.
  • کولر آبی در مناطق شرجی قادر به خنک سازی نیست.
  • کولر آبی مجهز به فیلتر هوا نمی باشد و قادر به تصفیه هوا نیست.
  • سیستم های رادیاتور فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

 

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت سیستم با توجه به فاکتور های زیادی نظیر برند و ظرفیت و قدرت و… تعیین میشود.بدیهی است که هر چه شما ابعاد بزرگتر و قوی تری از این دستگاه را درخواست کنید پول بیشتری را باید بپردازید. اما این سیستم ها به دو نوع اینورتر و غیر اینورتر تقسیم می شوند که دسته اول به دلیل تکنولوژی پیشرفته تری که در موتورش در اختیار دارد گران تر تمام می شود اما در طول زمان به دلیل کم مصرف تر بودنش جبران می شود.

 

خرید داکت اسپلیت

برای خرید داکت اسپلیت باید به نکات بسیاری توجه کنید و قبل از هرچیز با کارشناس تماس گرفته و برای بررسی وضعیت خانه یا اداره و یا سوله تان قراری بگذارید.کارشناس همه موارد  را بررسی می کند و نوع دستگاه و ظرفیتی که احتیاج دارری را به همراه قیمتی حدودی به شما می دهد.

 

فروش داکت اسپلیت

چنانچه قصد خرید را دارید می توانید با برقراری تماس با ما از مشورت متخصصین ما بهره مند شوید; مهندس مربوطه محل را بازرسی می کند و تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

 

لینک های مرتبط :

داکت اسپیلت اینورتر

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.