جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

دماسنج پکنز چیست و چه کاربردی دارد؟

دماسنج پکنز چیست و چه کاربردی دارد؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

دماسنج پکنز یکی از تجهیزات صنعتی و ابزار دقیق است که در بخش های مختلف صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در حوزه های مختلف صنعت اندازه گیری حرارت و دما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل مهندسان و متخصصان همواره به دنبال راهی مطمئن برای اندازه گیری دقیق این پارامترها بوده اند. در نتیجه‌ تحقیقات و بررسی های بسیار به اهمیت و لزوم استفاده از این نوع دماسنج پی برده و آن را به عنوان ابزاری کاربردی برای این منظور معرفی کرده اند. بر همین اساس و با در نظر گرفتن اهمیت سلامت و ایمنی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی تولیدکنندگان اقدام به طراحی این دماسنج کرده اند.

دماسنج پکنز چیست؟

دماسنج پکنز یا ترمومتر پکنز وسیله ای کاربردی و مهم جهت سنجش و اندازه گیری درجه حرارت دما در پروژه ها و برنامه های مختلف است. موتورخانه ها، پکیج ها و تأسیسات گرمایشی و سرمایشی از جمله تأسیسات و پروژه هایی هستند که در آن ها از این نوع دماسنج استفاده می شود.

 

لینک های مفید: ترمومتر پکنز

 

انواع دماسنج پکنز

دماسنج پکنز را معمولاً در دو نوع بی متال و گازی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.


مدل بی متال

معمولا اندازه گیری میزان و شدت دما توسط دماسنج پکنز توسط دو فلز تعبیه شده در دستگاه انجام می شود. لازم به ذکر است که در مدل‌ های عمودی این نوع دستگاه اتصال از قسمت زیر دستگاه انجام می گیرد. همچنین در مدل های افقی اتصال از پشت صورت خواهد گرفت. از دماسنج های بی متال برند پکنز مدل های متعددی از لحاظ طول دنباله، اندازه و رنج دمایی قابل اندازه گیری در بازار وجود دارند.

 


مدل گازی

در دماسنج پکنز مدل گازی میزان درجه حرارت دما به کمک ایجاد تغییر در حجم یا فشار گاز اندازه گیری می شود. این نوع دماسنج از کوارتز، یک حباب شیشه ای چینی و پلاتین تشکیل شده است. لازم به ذکر است که جنس حباب گاهی تغییر می کند و آن را با توجه به بازه دمایی مورد استفاده انتخاب می کنند. همچنین حباب ذکر شده به وسیله میله ای مویین به دستگاه متصل می شود.

ساختار دماسنج پکنز

مدل های دماسنج پکنز با توجه به نوع کاربرد و محل و موقعیت به‌کارگیری آن دارای شکل و ساختاری متفاوت هستند. با این حال مدل های این دستگاه به اتفاق دارای یک سنسور Bimetal و همچنین غلافی از جنس استنلس استیل  316یا برنج یا متریال های مقاوم در خورندگی هستند. در بخش انتهایی سنسور تعبیه شده پیچی وجود دارد که برای تنظیم نشانگر به کار گرفته می شود. وجود این پیچ عمل تنظیم و کالیبراسیون دستگاه را آسان کرده است. لازم به ذکر است که کلاس دقت ساخت مدل های دماسنج پکنز 1% یا 1.6% بوده و بر روی بدنه تمامی مدل های آن نام تجاری پکنز حک شده است. پکنز یک شرکت ترکیه ای است که در خصوص طراحی و ساخت انواع تجهیزات ابزار دقیق شامل گیج های دما و فشار، سوئیچ های دما و فشار مانومتر فعالیت می کند.

 

لینک های مفید: مانومتر ویکا

 

اجزاء دماسنج پکنز

دماسنج پکنز دارای چندین قطعه اصلی است که عملکرد و نحوه کارکرد آن بسته به طراحی و عملکرد این قطعات است. این قطعات شامل موارد ذیل هستند:
● سنسور اندازه گیری دما: سنسور اندازه گیری بسته به نوع ترمومتر میتواند از نوع بی-متال(دو فلزی) یا گازی باشد که توسط یک مکانیزم مشخص به عقربه نمایش متصل است.
● عقربه: عقربه بخش نمایشگر دماسنج است که با حرکت خود میزان دمای سیال را نشان می دهد.
● بدنه: این بخش محافظ و جعبه ای مطمئن جهت نگهداری اجزاء داخلی و مهم دستگاه است و اجزاء داخلی را از هر گونه آسیب و صدمه محافظت می کند. متریال به کار رفته برای ساخت بدنه متفاوت است اما به طور معمول از آلومینیوم یا استیل بسیار محکم و با کیفیت برای ساخت آن استفاده می شود.
● صفحه عدد: این بخش از دستگاه که به صفحه نمایش نیز معروف است شامل اعداد مختلفی است که هر کدام نشان دهنده درجه حرارتی مشخص هستند. زمانی که عقربه دماسنج بر روی یکی از این اعداد ثابت شود می توان عدد مورد نظر را ملاک حرارت سیال قرار داد.

کارایی دماسنج پکنز

 

 

دماسنج پکنز در موارد متعددی کاربرد دارد که مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:
● در سیستم های تهویه مطبوع بهترین عملکرد را دارد.
●    در پروژه های مختلف جهت بارگذاری نظارتی به کار گرفته می شود.
●    قابلیت بررسی سیستم های اتوماتیک را دارد.
●    در فرآیندهای آماده سازی غذا مورد استفاده قرار می گیرد.
●    جهت تشخیص مشکلات پنهان در سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
●    قابلیت و توانایی نظارت بر رطوبت و نشتی بخش های مختلف ساختمان را دارد.
●    قابلیت شناسایی و مشخص کردن بخش هایی که اتلاف انرژی در آن ها صورت می گیرد را دارد.
●    قابلیت شناسایی بخش های دارای عایق بندی ضعیف را دارد.
●    از قابلیت و توانایی تشخیص خطاهای الکتریکی و لوله کشی در پروژه های مختلف را دارد.
● جهت تعیین درجه حرارت دما در آزمایشگاه ها و انبارها به کار گرفته می شود.

 

 


سخن پایانی

دماسنج پکنز در کیفیت بسیار بالایی طراحی و تولید می شود. بنابراین می توان از آن در موقعیت ها و برنامه های حساس و مهم استفاده کرد.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.