جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

روتامتر استیل چیست ؟

روتامتر استیل چیست ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

روتامتر استیل ابزار و دستگاهی صنعتی و مدرن است که جنس بدنه آن از استیل ساخته شده است. این دستگاه از یک لوله با ابعاد و سایز نسبتاً بزرگ و یک پیستون تشکیل شده است. شناور تعبیه شده در این مدل دستگاه بسیار حساس بوده و نسبت به تغییرات سرعت جریان سیالات از خود واکنش نشان می دهد. روتامتر های استیل جزء محبوب ترین و کاربردی ترین روتامتر ها هستند و به دلیل ساختار ویژه و مقاومت بالایی که دارند در مکان ها و تاسیسات حساس و مهم مورد استفاده قرار می گیرند.

روتامتراستیل چیست ؟


روتامتر استیل ابزاری است که برای تعیین و مشخص کردن حجم و سرعت سیالات وارد شده به درون تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای بدنه و شناوری ای از جنس استیل است. به همین دلیل از مقاومت بالایی برخوردار بوده و می توان از آن در برنامه ها و پروژه های مختلف بهره گرفت. لازم به توضیح است که گاهی اوقات جنس قطعات داخلی دستگاه استیل را از جنس فولاد ضد زنگ در نظر می گیرند.

 

لینک های مفید: روتامتر کرونه

 

انواع جنس های بدنه روتامتر

علاوه بر روتامتر استیل این دستگاه از لحاظ جنس بدنه به چند مدل متفاوت تقسیم بندی شده است. در واقع یکی از فاکتور ها و موارد مهم جهت تقسیم بندی روتامتر جنس بدنه و متریال به کار رفته در ساخت بدنه آن است. بر همین اساس انواع روتامتر بر اساس جنس بدنه به دسته های ذیل تقسیم می شود:

1.روتامتر فلزی

این مدل روتامتر برای استفاده در برنامه هایی با درجه حرارت و فشار بالا طراحی شده است. جنس بدنه روتامتر فلزی اغلب از برنج، فولاد و آلومینیوم است. زیرا این فلزات از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار هستند. موقعیت قرار گیری پیستون یا شناور در روتامتر فلزی به وسیله اصول مکانیکی یا مغناطیسی مشخص می شود و اغلب به صورت عدد در قسمت بیرونی دستگاه نمایان می شود. نکته مهم درباره روتامتر فلزی آن است که از لحاظ عملکرد به مدل های شیشه ای شبیه است و اعدادی که توسط آن گزارش می شوند به دبی جریان مربوط می شوند. البته روتامتر فلزی نسبت به روتامتر شیشه ای از مقاومت بهتر و بیشتری برخوردار است و اغلب برای زمان هایی که فشار و دما بالا باشد گزینه ای ایده آل است.

 

2. روتامتر شیشه ای

روتامتر شیشه ای اولین نوع روتامتر ساخته شده در جهان است که بر اساس اصول بوروسیلیکات طراحی و ساخته شده است. پیستون یا شناور روتامتر شیشه ای معمولا از جنس فلز، شیشه و لاستیک است. لازم به ذکر است که جنس شناور های فلزی از جنس استیل درجه یک و اعلا یا فولاد ساخته می شوند. امکان تشخیص اعداد در این شناور ها بسیار بالا است و افراد می توانند به راحتی این اعداد را مشاهده کنند. زیرا لبه های شناور های فلزی بسیار تیز و واضح هستند.


3. روتامتر پلاستیکی

این مدل روتامتر که جنس بدنه آن از پلاستیک ساخته شده است، جزء ارزان ترین روتامتر ها به شمار می آیند. دلیل ارزان بودن این دستگاه پلاستیک به کار رفته در بدنه آن است. همان طور که همه می دانیم پلاستیک از قدرت و مقاومت کمی در برابر ضربات برخوردار است. پلاستیک به کار رفته در بدنه این دستگاه از ملی کربنات است. البته در ساختار آن از اتصالات فلزی نیز استفاده می شود. درصد خطا در نصب این روتامتر ها بالا است. با این حال به عنوان جایگزینی مناسب برای مدل های شیشه ای در پروژه های مربوط به بخار معرفی شده اند.

 

لینک های مفید: روتامتر

 

ویژگی های روتامتر استیل کدامند؟

روتامتر استیل که جزء روتامتر های فلزی است دارای ویژگی های مثبت بسیاری است که مهمترین آن ها شامل موارد ذیل می باشند:

  1. از مقاومت و استحکام بالایی در برابر ضربات برخوردار است.
  2. در برابر زنگ زدگی مقاوم است.
  3. مطمئن و دقیق است.
  4. نصب و استفاده از آن آسان است.
  5. اعداد نمایش داده شده آن مربوط به دبی جریان است.
  6.  عملکرد این نوع روتامتر تحت تاثیر نیروهای خارجی قرار نمی گیرد.
  7.  کار با آن نیاز به مهارت خاصی ندارد.
  8. قابلیت خوب درجه بندی
  9. .از دقت بالایی برای سنجش فشار های بالا برخوردار است.
  10.  امکان تعیین و ارسال تغییر مقاومت شناور را دارد.

 

کاربرد روتامتر استیل

روتامتر استیل به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد در موارد و موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربرد های این دستگاه به قرار ذیل می باشند:

  1.  برای قلیایی های قوی مانند دوغاب، بخار، اسید هیدروفلوئوریک و فلزات مذاب استفاده می شود.
  2.  استفاده در شرایطی که درجه حرارت سیال بالا باشد.
  3.  استفاده در سیستم هایی که انواع گاز یا مایعات از لوله ها عبور می کنند
  4.  استفاده در پالایشگاه ها و آزمایشگاه ها.
  5. استفاده درر تصفیه خانه ها 
  6.  استفاده در سیستم های پمپاژ آب.
  7.  نمایش نرخ فلو به وسیله نمایشگر.
  8. قابلیت تجهیز شدن به سیگنال های خروجی.
  9. قابلیت استفاده به عنوان سایت گلس
  10. برخورداری از محدوده اندازه گیری وسیع.

نحوه عملکرد روتامتر استیل 


در روتامتر استیل به دلیل گذر جریان سیال از قسمت پایین به طرف بالا یک نیروی مقاومتی به شناور آن وارد می شود. این نیرو باعث حرکت شناور به طرف بالا می شود. بعد از بالا رفتن شناور دستگاه، سطح مقطع آن بیشتر می شود به همین دلیل سطح جریان میان مجرای مخروطی دستگاه و شناور بیشتر می شود. در این مرحله شناور دستگاه استیل تا حدی بالا می رود که نیروی مقاوم سیال و نیروی وزن سیال یکدیگر را خنثی کنند. در چنین حالتی سیستم متعادل می شود و می توان عدد نمایان شده را مشاهده کرد.


سخن پایانی

روتامتر استیل یکی از انواع روتامتر های رایج و کاربردی است که در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. اصول عملکرد و فعالیت این دستگاه همانند سایر روتامتر های دیگر است. تنها تفاوت آن در جنس بدنه و جنس شناور است. البته با توجه به جنس روتامتر و مقاومت بالایی که از خود در برابر عوامل مختلف نشان می دهد کاربرد و استفاده آن نیز تا حدی متفاوت از سایر روتامتر ها است.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.