جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر سوزنی چدنی

شیر سوزنی چدنی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیرهاي سوزنی بهترین شیرها براي کنترل جریان و فشار می باشند و به علت مکانیزم درونی مستحکم و بدون لقی، داراي کمترین ارتعاش ممکن می باشند و همواره به دلیل اینکه ارتعاش کمی وجود دارد، در نتیجه دقت تنظیم جریان نیز بسیار بالا می باشد. شیر سوزنی بخار یکی از انواع شیر های سوزنی است که از جنس های مختلفی از جمله فولادی و چدنی ساخته می شود. شیر سوزنی چدنی دارای انواع و مشخصات مختلفی است که در این مطلب از پیکاتک می خواهیم به بررسی مزایا و کاربردهای شیر سوزنی چدنی بپردازیم.

 

شیر سوزنی بخار

یک شیر سوزنی بخار، شیری است با حرکت عمودی که در موارد کنترل جریان، تنظیم میزان جریان و همچنین بستن مسیر سیال مورد استفاده قرار می گیرد. علت نامگذاری این شیر بخاطر وجود یک دیسک سوزنی در درون آن می باشد که با نشیمنگاه شیر در شیر جهت ایجاد یک آب بندی مناسب قرار گرفته است.در شیر سوزنی بخار قابل تنطیم میتوان با توجه به نوع شیر و تعداد دور بسته یا باز شدن هندویل شیر نسبت جریان را تنظیم نمود . شیر های سوزنی در دو نوع صنعتی و ابزار دقیق ساخته می شود.  

 

لینک های مفید: قیمت شیرآلات چدنی

 

 

شیر سوزنی چدنی

 

طرز کار شیر سوزنی

عمل تنظیم در این شیرآلات با استفاده از پیستون صورت می گیرد که در داخل گایدها مهار شده است و با حرکت به جلو موجب کاهش فشار جریان می گردد و بالعکس، این پیستون توسط یک ماهک که به محور اصلی گیربکس متصل شده است حرکت می کند. وجود ماهک باعث می شود تا حرکت پیستون کاملا میلیمتري و بدون لقی صورت پذیرد.از این شیرها به عنوان شیرهاي تخلیه اتمسفر در سدها و … می توان استفاده نمود که در آن صورت بهتر است از یک هود مناسب با سیستم هوادهی استفاده گردد، عدم استفاده از سیستم هوادهی موحب می شود تا جریان خروجی به طور کاملا پودري شکل گردد تا آسیبی به سازه موجود وارد ننماید.

 

انواع شیر سوزنی بخار

  • شیر سوزنی استیل بخار
  • شیر سوزنی فولادی بخار
  • شیر سوزنی چدنی بخار
  • شیر سوزنی برقی بخار
  • شیر سوزنی ابزاردقیق بخار

 

شیر سوزنی چدنی

 

 

لینک های مفید: قیمت شیرآلات برنجی

 

آهن چدنی چیست ؟

دو نوع محصول عمده از آهن وجود دارد: آهن گداخته و آهن چدن. انواع آهن چدنی می تواند به طیف وسیعی از آلیاژهای آهن اشاره داشته باشد ، اما بیشتر آنها با آهن خاکستری همراه است. آهن گداخته در درجه اول از آهن با مقادیر اندک (1 تا 2 درصد) سرباره اضافه شده تشکیل می شود. (محصول جانبی ذوب سنگ آهن ، به طور کلی از ترکیبی از اکسیدهای سیلیکون ، گوگرد ، فسفر و آلومینیوم تشکیل شده است). آهن گداخته با گرم کردن مکرر مواد و کار با ابزار برای تغییر شکل آن ساخته می شود. آهن چدنی نقش مهمی در توسعه نیازهای انسان ایفا کرده است. آنها هزاران سال در ترکیبات مختلف تولید شده اند. آهنهای چدنی به طور معمول حدود 2 تا 4 درصد وزنی کربن دارند. آهن چدن یک ماده متراکم است و سابقه استفاده طولانی دارد.انواع آهن چدنی مختلفی وجود دارد. بیشتر این فلزات به اصطلاح چدن گرافیتیکی نامیده میشوند اما آهن های چدنی با آلیاژ بالا نیز وجود دارند. این مواد برای مقاومت در برابر سایش ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت طراحی شده اند.

 

 

معایب و مزایا چدن

چدن در فشرده سازی قوی و در کشش و خمش ضعیف است; برخی از خواص چدنها که آنها را از فولاد متمایز میکند عبارتنداز

  • نقطه ذوب پایین
  • قابلیت سیال شدن زیاد
  • کم بودن میزان انقباض در زمان انجماد و سرد شدن
  • مقاومت کم در برابر ضربه
  • انعطاف پذیری کم
  • قابلیت جذب ارتعاش خوب
  • مقاومت خوب سایش
  • عدم حساسیت در برابر شیارهای سطحی.

البته مقاومت و سختی این نوع چدن مخصوصاً در حرارت بالا (هنگام آتش‌سوزی) بسیار پایین می‌آید. نکته قابل ذکر در مورد خواص فوق این است که بسیاری از آنها به ساختمان میکروسکپی زمینه و چگونگی توزیع کربن در آن بستگی دارد.  

 

شیر سوزنی چدنی

 

کاربردهای چدن

  • لوله های چدنی
  • وسایل آشپزخانه چدنی به یک قطعه آشنا در آشپزخانه های مسکونی و تجاری تبدیل شده است.
  • ساخت انواع شیرآلات است که به دلیل خواص و ویژگی های چدن در انواع مختلف شیرآلات مصرف دارد.
  • شیر سوزنی بخار یکی از کاربردهای متداول چدن در ساخت و تولید این نوع شیر‌ها است که در صورتی که سیال مورد استفاده از نوع بخار باشد, از شیر سوزنی چدنی استفاده می کنند.

 

شیر سوزنی چدنی

 

شیر سوزنی چدنی چیست؟

شیر سوزنی چدنی را در سه نوع بندآور کروی ، بندآورترکیبی ، بندآور سر پوش دار طراحی می کنند. در شیر سوزنی چدنی جهت جریان سیال بر خلاف شیر کشویی تغییر می کند که این تغییر جهت باعث متلاطم شدن جریان می شود ضمن اینکه در شیر سوزنی بخار افت فشار بیشتر از شیر کشویی است . در شیر سوزنی چدنی دریچه به صورت یک دیسک شبیه به بشقاب بوده از این جهت به آن ها شیر بشقابی نیز می گویند. متناسب بودن تعداد دور دسته شیر با حجم مجرای خروجی مایع کار تنظیم مقدار جریان را با دست آسان می سازد . شیر سوزنی چدنی طوری قرار می گیرد که وقتی بندآور در جهت خلاف جریان می بندد انرژی جنبشی سیال مانع از بستن می شود و به باز شدن شیر کمک می کند و وقتی که بندآور در جهت جریان می بندد انرژی جنبشی کمک به بستن آن می کند و مانع از باز شدن شیر می شود . این ویژگی نسبت به سایر طرح ها برتر هستند خصوصا وقتی که بستن سریع جریان مورد نیاز باشد .

 

لینک های مرتبط :

شیر توپی پلیمری

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.