جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر پروانه ای تفلونی

شیر پروانه ای تفلونی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

امروزه انواع شیرآلات صنعتی وجود دارند که در مصارف و کاربرد های مخصوص به کار می روند. این شیرآلات انواع مختلفی دارند و دارای تقسیم بندی های متفاوتی هستند. یکی از انواع شیرآلات که به صورت گسترده در موارد گوناگون به کار می رود, شیر پروانه ای است که دارای مزایا ویژه ای از جمله راحتی استفاده و قیمت مقرون به صرفه به دلیل ساختار ساده‌اش است. برای ساخت و آببندی شیرهای پروانه ای از انواع متریال مختلف استفاده می شود. یکی از این متریال که برای شیرآلات پروانه ای به کار می رود, تفلون است. شیر پروانه ای تفلونی دارای مزایا و ویژگی های منحصر به فرد است که باعث شده تا این شیر برای برخی مصارف نسبت به دگیر نوع های شیر پروانه ای اولویت داشته باشد. در این مقاله به بررسی و معرفی شیر پروانه ای تفلونی می پرداریم.

شیر پروانه ای

شیر پروانه ای ( باترفلای ولو ) يكی از ساده‌ترين شيرهايي كه كاربرد صنعتي آن در واحدهاي نفت و گاز و پتروشيمي متداول است شير صنعتي پروانه‌اي است. ساختمان آن از يك بدنه معمولي و يك صفحه مدور كه تقريباً در وسط قرار دارد تشكيل شده است. اين صفحه حول ميله‌اي در حدود نود درجه مي‌گردد و بوسيله اهرمي به قسمت حركت دهنده شير وصل مي‌باشد. اين محرك ممكن است دستي يا بوسيله فشار هوا يا برق باشد. شيرهاي پروانه اي كوچك را در اندازه‌هاي 2,5 سانتی متر الي 75 سانتی متر مي‌سازنند.

 

لینک های مفید: شیر پروانه ای

 

شیر پروانه ای تفلونی

 

تفلون چیست؟

این پلیمر در سال 1938 به طور تصادفی توسط plunkett کشف شد. در حالی که وی در حال تلاش کردن برای ساختن و تولید یک خنک کننده ی CFC بود. این پلیمر در دستگاه فشار آزمایشگاه پلانکت پلیمرسازی شد (در این واکنش آهن جداره ی ظرف به عنوان کاتالیزور عمل کرد).در سال 1941 این پلیمر ثبت شد و سه سال بعد با نام تجاری تفلون ثبت گردید.پُلی(تترافلوئورو اتیلن) ماده‌ای بسپاری ساخته شده توسط شرکت مواد شیمیایی دوپونت DuPont است که کمترین ضریب اصطکاک را در بین کل مواد دارد و به همین دلیل در ساخت ظروف نچسب و نیز نوار آب‌بندی به کار می‌رود. معروف‌ترین سازنده تجاری این ماده دوپونت است که آن را با نام تجاری تفلون PTFE تولید می‌نماید. این ماده تغییری شگرف در صنعت ظروف پخت و پز ایجاد کرد و پایه ای شد برای ساخت ظروفی به نام تفلون که امروزه در آشپزخانه ها وجود دارد. از ویژگی‌های تفلون، نقطه ذوب این ماده‎س که 327 درجه سانتیگراد است و در بیشتر مواقع برای پخت‌وپز عادی مناسب است. قابلمه و تابه‌هایی که با پوشش تفلون در بازار موجودند چند ویژگی دارند. مهمترین ویژگی آن ها که باعث شد با عنوان “ظروف نچسب” هم در بازار شناخته شوند خاصیت نچسب بودن آن هاست که موجب مصرف کم روغن به هنگام طبخ هم می شود و در این امر نسبت به تمامی جنس و پوشش ها یکه تاز است. دیگر ویژگی آن مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی است.

 

شیر پروانه ای تفلونی

 

شیر پروانه ای تفلونی چیست؟

شیر پروانه ای تفلونی یکی از انواع شیر های پروانه ای است. این محصول داراي عملكرد آسان و سريع هست که با قطع و وصل كردن توسط حرکت چرخشی جريان و همینطور تنظيم جريان آن،استفاده می شود. شير آلات پروانه اي در هر نوع و جنسی که باشند در سایزهای بزرگتر ، عملگرهايی مختلفي بصورت دستي، پنوماتيك و هيدروليك را شامل می شوند.اين شيرها مزيت هاي مهمتر و بیشتری نسبت به دیگر شيرها دارند.شیر پروانه ای تفلونی بیشتر بر روي خط های انتقال گاز و مايع در فشار های كم ، بکار برده مي شود. بدین منظور، اين شير در فشارهاي بالا به دليل نشتی محصول پیشنهاد نمي گردد. تعميرات شيرپروانه ای تفلونی آسان بوده و بايد بصورت مرتب مورد گريس كاری واقع شوند و آنها در سايزهاي مختلف ساخته شده است. تعميرات این محصولات در بعضي از اوقات و در موارد خاص بوسيله فلكه دستي كه به ميله گرداننده صفحه متصل بوده و مكانيزم در يك جعبه چرخ دنده قرار گرفته است.از دیگر خصوصیات شیرهای پروانه ای تفلونی ، ماکزیمم کردن سرعت جريان سيال بوده در حداقل زمان و حركت شيرآلات.از اين محصولات در حجم زياد انتقال سيالات بکار گرفته می شود و مخصوصاً در مورد كنترل فشار سيالات در مخزن ها يا برج های تحت فشار. تفلون یک پلیمر با ویژگی های بسیار منحصر به فردی است اما علت استفاده از آن به عنوان آب بند شیر پروانه ای تفلونی در صنایعی همچون نفت و گاز و پتروشیمی این است که تفلون دارای مقاومت بالایی در برابر محیط های اسید و باز است. هم چنین تفلون تا 260 درجه تحمل حرارتی دارد و پایین ترین ضریب سایش را در بین تمامی پلیمر ها دارد.

 

شیر پروانه ای تفلونی

 

مشخصات شیرپروانه ای تفلونی

تفلون از جمله پلاستیک های گرمانرم است که اغلب به عنوان پوشش سطحی نچسب استفاده می شود. پلی تترا فلوئورو اتیلن خواص خاصی از جمله دمای کاری گسترده، خاصیت خودروانکاری و مقاومت شیمیایی خیلی خوب استفاده ی گسترده ای در صنعت دارد. همین مزایا باعث شده است تا شیر پروانه ای تفلونی در صنایع با شرایط حرارتی و خوردگی مختلف استفاده شود.

  • آب بندی شیر پروانه ای باعث افزایش مقاومت آن در برابر حرارت زیاد و محیط های اسیدی و قلیایی می شود.
  • تفلون نام های دیگری نیز از جمله آلگوفلون (Algoflon)، اریفلون (Eriflon)، فلوئن (Fluen)، هالون (Halon)، هاستافلون (Hostaflon) دارد.
  • تفلون در هیچ حلالی حل نمی شود
  • دمای ذوب آن در حدود 335 درجه ی سانتیگراد است.
  • از طرف دیگر تفلون خواص خود را در دماهای بسیار پایین نیز حفظ می نماید.
  • در صنایع مهمی از جمله هوا فضا و صنایعی که نیاز به کار در دمای پایین دارند مانند آب بندی مخازن نیتروژن مایع در دمای 196- درجه و هیدروژن مایع 253- کاربرد های فراوانی دارد.
  • یکی از علل مورد توجه قرار گرفتن شیر پروانه ای تفلونی اصطکاک پایین آن است.
  • PTFE مقاومت بسیار خوبی در برابر اشعه ی UV دارد و به مرور زمان خواص خود را از دست نمی دهد.
  • تفلون نسبت به رطوبت هوا حساسیتی ندارد و دارای مقاومت الکتریکی بالایی است.
  • حتی در دماهای کم تفلون دارای خواص ضربه پذیری خوبی است و مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد.

 

 

مزایایی شیر پروانه ای تفلونی

از مزایا کلی شیر پروانه ای تفلونی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقاومت شیمیایی بالا
  • اصطکاک پایین
  • خاصیت نچسب بودن
  • مقاومت به اشعه ی UV
  • عدم حساسیت به رطوبت
  • مقاومت دی الکتریک بالا
  • مقاومت در مقابل ضربه

 

شیر پروانه ای تفلونی

 

کاربرد شیرپروانه ای تفلونی

شیر پروانه ای تفلونی در تمام کاربردهای دیگر شیرهای پروانه ای میتواند استفاده شود; ولی در برخی صنایع و مکانها کاربرد گسترده تری دارد که عبارتند:

  1. ايستگاه نيروي حرارتی
  2. ايستگاه نيروي هيدروليكی
  3. صنايع ، بخصوص صنايع نفت، گاز، پتروشيمی و ساير رشته‌های صنعتی
  4. در مورد لوله كشی آب و فاضلاب

   

لینک های مرتبط :

شیر پروانه ای UPVC

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.