جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر پروانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر پروانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر پروانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر پروانه ای یکی از دقیق ترین و کاربردی ترین شیرهای صنعتی است که عمل مسدود کردن و کنترل مسیر جریان را انجام می دهد. معمولاً از این شیر برای کنترل جریان سیالات غلیظ استفاده شده و همچنین در سیستم‌های جابه‌جایی آب با حجم بالا از آن استفاده می شود. چنین دستگاهی قادر است با چرخشی کم و در مدت زمانی اندک وضعیت لازم را تغییر دهد. لازم به ذکر است که هیچ گونه محدودیت دمایی و فشاری در خصوص استفاده از این دستگاه وجود ندارد.

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای از جمله ساده‌ ترین انواع شیرهای صنعتی است که جریان سیال را به بهترین شیوه ممکن کنترل می کند. در نتیجه جریان سیالات را در سیستم ها و صنایع مختلف قابل استفاده می کنند.

کاربرد شیر پروانه ای

جزئی‌ ترین و ساده ترین کاربرد شیر پروانه ای در پروژه‌ ها و سیستم های آب‌رسانی است. با توجه به قیمت پایین و مقرون به صرفه این نوع شیر از آن در موارد متعددی استفاده می شود. درباره کاربرد این دستگاه منحصر به فرد باید گفت که بر خلاف دستگاه هایی مانند شیر توپی دیسک تعبیه شده در ساختار آن به طور مداوم و مستمر در مسیر جریان سیالات قرار دارد. به همین دلیل به خوبی فشار را کنترل کرده و باعث افت آن می شود.
لازم به ذکر است که کاربردهای شیر پروانه ای تعیین کننده مشخصات و ویژگی های آن است. علاوه بر آن با در نظر گرفتن مکان نصب و نوع سیال ویژگی های این دستگاه را تعیین می کنند. به طور کلی این دستگاه را در سرویس‌ ها و سیستم های بخار، مایعات، سرمایش آب، سیستم های سرمایشی، آتش‌نشانی، مکش، هوا و گازها مورد استفاده قرار می دهند‌. همچنین به دلیل برخورداری این نوع شیر از ویژگی های خارق العاده از آن در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و دارویی، نفت و گاز، ایمنی، پتروشیمی و غیره استفاده بهینه می شود.

 

لینک های مفید: قیمت شیر پروانه ای

 

انواع شیر پروانه ای

 

 

 

 

محرک ها و کنترل کننده های دستی جزء رایج ترین و متداول ترین عملگر برای این نوع شیر هستند. بر همین اساس می توان انواع مختلف این نوع شیر را بر اساس عملگر این گونه معرفی کرد.
●    گیربکسی با اتصال ویفری با قابلیت ارسال سیگنال
●    مدل کنترلی یا باتری فلای کنترل ولو.
●    مدل گیربکسی با اتصال ویفری
●    مدل اهرمی با اتصال ویفری.
●    مدل فلنجی گیربکسی (گیربکس دار).
●    مدل برخوردار از عملگر برقی.
●    مدل برخوردار از عملگر پنوماتیک (جک بادی).

 


همچنین شیر پروانه ای بر اساس نوع اتصال و کانکشن به کار رفته در آن دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:
●    مدل فلنج.
●    مدل ویفر.
●    مدل لاگ.
●    مدل اتصال جوشی.

ساختار و اجزاء شیر پروانه ای

 

 

لینک های مفید: خرید شیر برقی

 

مهم ترین چیزی که در ساختار شیر پروانه ای مورد توجه قرار دارد بدنه مقاوم و بی نقص آن است. بدنه این نوع شیر را از برترین و مقاوم ترین متریال های موجود تولید می کنند تا در تماس با مواد شیمیایی دچار خوردگی و فرسودگی نشود. دومین بخش مهم در ساختار این دستگاه صفحه دایره‌ای آن است که به طور مشخص در وسط بدنه آن تعبیه شده است. صفحه دایره این دستگاه به گونه ای طراحی شده که یک میله از وسط آن عبور می‌کند. به این شکل که صفحه حول میله مورد نظر خواهد چرخید. به طور کلی در ساختار این دستگاه اجزاء مهم دیگری وجود دارند که عبارت‌اند از:
●    یاتاقان.
●    محور.
●    دیسک.
●    لاینر.
●    کاور.
●    شفت.

کلام پایانی

تولید کننده های شیر پروانه ای با توجه به کاربردهای وسیع و بسیار مهم این دستگاه آن را در مدل های مختلف و با کیفیت و کارایی مناسب تولید و روانه بازار کرده اند. با این حال لازم است در زمان انتخاب و خرید آن موارد متعدد و مهمی را مد نظر قرار داد. دمای سیال، جنس بدنه، فشار و نوع اتصال از جمله این موارد با اهمیت هستند.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.