جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شیر گیوتینی استیل

شیر گیوتینی استیل
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

شیر گیوتینی(شیر تیغه ای) یکی از متداول ترین و کاربردی ترین شیر ها است که دارای قیمت نسبتا پایین و مزیت افت فشار اندک می باشد. شیر گیوتینی در هر دو جهت در مسیر جریان قابل استفاده است. به عبارت دیگر جهت خاصی برای نصب ان در نظر گرفته نمی شود. کاربرد اصلی شیر های گیوتینی در قطع و وصل جریان عبوری می باشد. از شیر گیوتینی برای کنترل جریان نمی توان استفاده کرد. جنس این نوع شیر ها از انواع مختلف فلزات و آلیاژ ها ساخته شده است که یکی از آن ها شیر گیوتینی استیل است که جنس بدنه آن از استنلس استیل ساخته شده است. در این مطلب از پیکاتک به بررسی شیر گیوتینی استیل می پردازیم.

 

 

شیر گیوتینی

شیر گیوتینی یک نوع خاص از شیرهای دروازه ای موازی می باشد. تیغه این نوع شیرها همانند لبه چاقو عمل کرده و باعث برش سیال می گردد. لذا این شیرها عمدتا در مواردی که داخل سیال ذرات معلقی وجود داشته و یا سیال دارای ویسکوزیته (چسبندگی) نسبتا بالایی باشد, مورد استفاده قرار می گیرند. در شیرآلات گیوتینی ، تیغه در داخل کشویی های حرکت کرده و به هنگام برخورد به پایه های بدنه شیر بر روی مقر نشیمنگاه نشسته و محکم می شود. برای اب بندی بهتر این شیر می توان در محل تماس با نشیمنگاه از یک رینگ استفاده کرد.  

 

شیر گیوتینی استیل

 

کاربرد شیر گیوتینی

  • شیر گیوتینی در مکان هایی که سیالات دارای حجم زیادی جامدات می باشند, مورد مصرف قرار می گیرند
  • بدلیل نوع طراحی شیر گیوتینی در مواردی که خورندگی سیال و یا تماس با آن وجود دارد موردمصرف قرارگیرد.
  • در سیالاتی که دارای چسبندگی بالا هستند, معمولا به شدت دارای خاصیت خوردندگی هستند

 

 

استنلس استیل چیست ؟

استنلس استیل با همان فولاد زنگ نزن یکی از آلیاژ های پرکابرد در ساخت انواع شیرآلات صنعتی است. علت نامگذاری این فولادها تحت عنوان استنلس استیل (stainless steel) این است که بر خلاف فولادهای معمولی, در مقابل هوا و رطوبت لکه نشده و زنگ نمی زنند. استنلس استیل آلیاژی از آهن با حداقل 11% کروم (Cr) می باشد. کروم در فولاد باعث ایجاد خاصیت محافظت یا رویین شدن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی می گردد. علت به وجود آمدن این خاصیت، تشکیل لایه اکسید کروم بسیار چسبنده با ضخامت تقریبی 100 آنگستروم بر سطح فولاد می باشد که اکسیژن موجود در هوا برای ایجاد آن کافی است.در استنلس استیلی که فقط حاوی کروم بوده و عناصر آلیاژی دیگری ندارند ، این لایه اکسیدی دارای ترکیب Cr2O3 و در فولاد هایی با عناصر آلیاژی دیگر، ترکیبی از اکسید آنها می باشد که معمولاً باعث تثبیت آن در محیط های شیمیایی می گردند. عنصر کرم موجب مي گردد فولاد خاصيت ضد زنگ داشته باشد بدين معنا که مقاومت به خوردگی در آن بهبود يابد. بنابراين کرم عنصر آلياژي بهبود دهنده مقاومت به خوردگي فولادهاي زنگ نزن است که اين بهبود مقاومت در برابر خوردگي به لحاظ تشکيل لايه محافظ از اکسيد کرم روي سطح فولاد ضد زنگ مي باشد. اين لايه نازک سرتاسري, تحت شرايط مساعد فولاد را در برابر مواد و محيط هاي خورنده محافظت مي نمايد. علاوه بر کرم ، عناصر شيميايي ديگري نيز در ترکيب فولادهاي ضد زنگ بکار مي روند که از آن جمله ميتوان به مولييدن و نيکل اشاره نمود. نيکل عمدتا موجبات انعطاف پذيري و فرم پذيري را در فولاد ضد زنگ باعث می‌گردد.  

 

شیر گیوتینی استیل

 

استنلس استیل های سری 300

فولادهای زنگ نزن سری 300 همان فولادهای آلیاژ کروم و نیکل هستند، که تقریبا تمام ریز ساختار آستنیتی آن به دلیل وجود نیکل می‌باشد. در بعضی گریدهای آلیاژ بالا برای کاهش میزان نیکل مورد نیاز از نیتروژن استفاده می‌شود. فولادهای سری 300 بزرگترین گروه و پرکاربردترین فولادهای زنگ نزن مورد استفاده هستند. معروف‌ترین نمونه سری 300 فولاد زنگ نزن 304 است که در آن 18% کروم و 8 یا 10٪ نیکل استفاده می‌شود. دومین فولاد زنگ نزن آستنیتی پرکاربرد فولاد 316 می‌باشد. افزودن 2٪ مولیبدن به آن باعث شده که این فولاد مقاومت به خوردگی در برابر اسید و مقاومت به خوردگی ناحیه ای توسط یون‌های کلر بیشتری از خود نشان دهد.

 

 

فولاد ضد زنگ 304

  • پر کاربرد ترین نوع فولاد زنگ نزن می باشد که در دسته فولاد زنگ نزن آستنیتی قرار می گیرد.
  • فولاد زنگ نزن 304 در تمامی اشکال تولید می شود و به مصرف می رسد.
  • این استیل به صورت ورق ، میله، رول ، لوله و ... در بازار موجود است.
  • در صنایع مختلفی همچون نفت و گاز و پتروشیمی ، صنایع غذایی، دارویی و ... مصارف گوناگونی دارد.
  • کاربرد:
    • برای پروژه هایی با اسید های ملایم
    • مکان هایی که مواد در معرض نمک قرار نمی گیرند.

 

 

فولاد ضد زنگ 316

  • آلیاژ استنلس استیل 316 شامل مولیبدن در ساختار خود می باشد.
  • این عنصر مقاومت عمومی در برابر خوردگی را افزایش داده
  • مقاومت خوردگی حفره ای در برابر محلول های دارای یون کلر را بهبود بخشیده است.
  • استحکام در دماهای بالا را افزایش می دهد.
  • خواص این آلیاژ مشابه استنلس استیل 304 است; با این تفاوت که استنلس استیل 316 در دماهای بالا قوی تر است.
  • مقاومت در برابر خوردگی، مخصوصا در مقابل سولفوریک اسید ، هیدروکلریک اسید ، استیک اسید ، فورمیک اسید ، تانتاریک اسید ، کلرید های سولفات و آلکالین بسیار بالا می باشد.
  • گرید استنلس استیل L316 آلیاژ اصلاح شده با درصد پایین تر کربن جهت به حداقل رساندن ته نشینی کاربیدهای مضر درجوشکاری میباشد.
  • کاربرد:
    • در شرایطی که مواد زیر آب قرار می گیرند یا به طور مداوم در معرض آب هستند
    •  پروژه هایی که سختی زیادی مد نظر است
    • زمانی که محیط شامل مقدار زیادی عناصر خورنده است

 

شیر گیوتینی استیل

 

تفاوت استیل 304 با 316

بدنه فولاد ضد زنگ 316 از نظر مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه در برابر کلرید و محلول کلر، مقاوم تر از گرید 304 است، که این موضوع خود یکی از عوامل افزایش قیمت آن نسبت به استیل 304 است و باعث می شود که گرید 316 ضد زنگ برای مکان هایی که در معرض نمک قرار دارند، مطلوب تر باشد.با این حال، برای پروژه هایی با اسید های ملایم و یا مکان هایی که مواد در معرض نمک قرار نمی گیرند و همچنین جاهایی که نیازمند فرم دهی بالایی هستند، گرید 304 می تواند انتخاب خوبی باشد. محتوای مولیبدن بالاتر در گرید 316 می تواند اثرات نامطلوبی بر شکل پذیری آن داشته باشد، بنابراین ورق استیل 304 انتخاب بهتری است. به علاوه در پروژه هایی که محدودیت مالی وجود دارد، ورق استیل 304 ارزان قیمت تر از 316 است.

  • بدنه فولاد ضد زنگ 316 از نظر مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه در برابر کلرید و محلول کلر، مقاوم تر از گرید 304 است.
  • ورق استیل 304 ارزان قیمت تر از 316 است.
  • شکل پذیری بالاتر گرید 304 نسبت به 316

 

شیر گیوتینی استیل

 

شیر گیوتینی استیل چیست؟

جنس شیر گیوتینی از جنس کربن استیل یا استنلس استیل است و تیغه از از استیل 304 یا 316 ساخته می شود. در صورتی که سیال مورد نظر اسیدی و دارای یون کلر باشد, باید از استنلس استیل 316 استفاده شود که مقاومت خوبی در برابر انواع اسید ها دارد. شیر گیوتینی استیل بیشتر در انواع آزمایشگاه ها و فاضلاب کارخانجات به کار می رود. شیر گیوتینی استیل برای قطع و وصل کرن سیالات به کار می رود. این شیر ها مقاومت خوبی نسبت به شیرهای ساخته شده از جنس کربن استیل و فولاد دارند. به همین بیشتر شیر های گیوتینی موجود در بازار همان شیر گیوتینی استیل هستند. به طور کلی برای انتخاب شیر گیوتینی استیل مناسب باید در نظر بگیرید که اگر پروژه شما در محیطی با خوردگی بسیار قوی قرار دارد یا وجود کلریدها در آن مشهود است، در آن صورت پرداخت هزینه بیشتر برای شیر گیوتینی استیل 316 قطعا ارزشش را دارد. زیرا در چنین پروژه هایی استنلس استیل 316 مدت طولانی تری نسبت به استنلس استیل 304 قابل استفاده و ضد زنگ خواهد بود و این به معنای عمر طولانی تر شیر گیوتینی استیل است. در غیر این صورت گرید 304 می تواند تمام نیاز های شما را با هزینه کمتری برآورده کند.

 

لینک های مرتبط :

شیر کشویی چیست؟

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.