جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

فلومتر جابه جایی مثبت چیست ؟

فلومتر جابه جایی مثبت چیست ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

از فلومتر جابجایی مثبت و انواع آن چه می‌دانید؟ 

یکی از انواع فلومتر‌های حجمی، فلومتر جابجایی مثبت است. این فلومتر با برخورداری از ساختار منحصر به فرد، کارایی ویژه و قابل توجهی را برای مصرف کنندگان در بر خواهد داشت. اغلب از این دبی سنج‌ها به عنوان جمع کننده و نشان دهنده حجم عبوری سیال در یک زمان مشخص، استفاده می‌کنند. این دبی سنج‌ها در مدارک ابزار دقیق و نقشه‌ها به صورت FQI بیان می‌شوند این نوع از دبی سنج‌ها تنها ابزارهای اندازه گیری جریان، جهت اندازه گیری مستقیم حجم سیالی که از دبی عبور می‌کند، می‌باشد.


Positive Displacement یا همان فلومتر جابجایی مثبت در کنار دقت بالا، تکرار پذیری مناسبی را نیز در بر دارد. طراحی منحصر بفرد این نوع از فلومترها به نحوی است که برای نصب، نیازی به استفاده از تجهیزات جانبی مانند لوله‌های مستقیم، نخواهند داشت. از این فلومترهای کاربردی در بسیاری از صنایع بهره برداری می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد آنها، بهره برداری از این فلومترها برای سیالات چسبناک است. اغلب از این دبی سنج‌ها در اندازه گیری سیالاتی استفاده می‌شود که اندازه گیری آنها توسط فلومترهای دیگر، بسیار دشوار و پیچیده است. 

 

فلومتر جابجایی مثبت

فلومتر جابجایی مثبت چیست؟ 

در پاسخ به سوال فلومتر جابجایی مثبت چیست؟ می‌توان گفت که: این نوع از فلومترها در بردارنده‌ی یک مکانیسم چرخه هستند که جهت عبور حجم ثابتی از هر سیال طراحی شده‌اند. این نوع از دبی سنج‌ها با بهره برداری از تکنولوژی‌های مدرن، در انواع مختلفی تولید شده‌اند. در بسیاری از صنایع پر کاربرد که نیازمند دقت در اندازه‌گیری دبی و کارایی منحصر به فرد هستند، استفاده از آنها رایج می‌باشد.  انواع مختلف این نوع از فالومترها از عملکرد خاصی پیروی می‌کنند. در این نوع از فلومترها حجم‌های جدا و شناخته شده یک سیال، از چرخ دنده‌ها یا محفظه داخل کنتور عبور داده می‌شوند. از طریق شمارش عبور تعداد حجم‌های ایزوله شده، اندازه گیری جریان به دست می‌آید. 

فلومتر جابجایی مثبت

 

 

لینک های مفید: فلومتر

 

کارایی فلومتر جابجایی مثبت چیست؟ 

همانطور که ذکر شد، فلومتر جابجایی مثبت از دقت عمل بسیار بالایی برخوردار است. این نوع از فلومترها، از اصول خاصی برای اندازه گیری استفاده می‌کنند. در این روش، اندازه گیری حجم سیال بر اساس جابجایی اجزای مکانیکی صورت می پذیرد. در این نوع از فلومترها می‌توان شاهد ساختار یکپارچه و اجزای تشکیل دهنده‌ی ساده‌ی آنها بود. از این رو بروز هرگونه ایستایی جریان در درون محفظه اندازه گیری غیر ممکن می‌باشد. قابلیت‌های منحصر به فرد این نوع از فلومترها، موارد استفاده گسترده‌ی آنها در اندازه گیری سیالاتی مانند: 

  •  نفت سفید
  • انواع سیالات شیمیایی
  • بنزین
  •  روغن سنگین
  •  روغن سبک
  •  صنایع ساختمانی 
  • مایعات تمیز و بهداشتی 
  •  صنایع آب و فاضلاب
  •    صنایع پالایشگاهی 

و بسیاری از موارد دیگر را به همراه داشته است. استفاده از این فلومترها به جهت حساسیت بالا نسبت به سایش، برای سیالات دوغابی و خورنده، هرگز مناسب نخواهد بود. اغلب برای اندازه گیری دقیق، این نوع از فلومترها را در دو دسته فلومترهای دوار و فلومترهای رفت و برگشتی قرار می‌دهند. به طور کلی در این نوع از فلومترها، با چرخش یک و یا چند عضو چرخنده، شاهد جابجایی حجم مشخص و خاصی از سیال خواهیم بود. با شمارش تعداد چرخش چرخنده و حجم سیالی که در حرکت چرخش جابجا می‌شود، دبی آن محاسبه خواهد شد. از دلایل محبوبیت این فلومترها و افزایش موارد استفاده از آنها در صنایع مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  •  دقت بسیار بالا 
  •   قابلیت اطمینان 
  •  کمترین میزان هزینه برای تعمیر و نگهداری 
  •     قابلیت پردازش طیف گسترده‌ای از انواع ویسکوزیته‌ها 
  •   قابلیت فشار بالا 
  •    دسترسی ساده به قطعات یدکی 
  •    برخورداری از نسخه‌های مکانیکی و الکترونیکی 

 

انواع فلومتر جابجایی مثبت: 

در پاسخ به کاربرد فلومتر جابجایی مثبت چیست؟ می‌توان به کاربرد گسترده‌ی انواع این فلومترها اشاره نمود. این نوع از ابزارهای کاربردی با توجه به نیاز مصرف کنندگان، در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از جمله انواع این نوع از دبی سنج‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  •  پره گردان
  •  دیسک‌های حرکت محوری 
  •    دنده‌های بیضوی 
  •   پروانه‌های بریده 

هر کدام از این فلومترها، عملکرد خاص و قابل توجهی را در بر دارند. با بررسی عملکرد و دقت این نوع از فلومترها، می‌توان از آنها بر اساس نیاز خود استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به خصوصیات و ساختار این نوع از فلومترها توجه نمایید. 

فلومتر جابجایی مثبت

 

لینک های مفید: فلومتر کوبولد

 

دیسک‌های حرکت محوری یا NUTATING DISK: 

این نوع از تجهیزات از دیسک شیاردار شعاعی برخوردار هستند. این دیسک‌ها قسمتی از بخش متحرک دستگاه به شمار می‌روند که سیال را به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌کند. در این دیسک‌ها می‌توان شاهد پین محوری و توپ بود. این نوع از دیسک‌ها دارای دو بخش (در بالای ورودی و دو بخش در پایین دیسک و قسمت خروجی) هستند. با عبور سیال از درون دستگاه فشار، شاهد حرکت دیسک خواهیم بود. در این تجهیزات می‌توان شاهد بادامکی بود که به دنده‌ای متصل است. حرکت این بادامک وابسته به حرکت دایره‌ای انتهای پین می‌باشد. 
اغلب از این روش اندازه گیری برای لوله‌های کوچک با سایز پایین، استفاده می‌شود. عملکرد این فلومترها به نحوی است که حجم سیال (حجم درونی - حجم دیسک =حجم سیال) راه با خطای دو درصدی اندازه گیری می‌کند. لغزیدن دیسک سبب چرخش پین(که به توپی و چرخ دنده متصل است) می‌شود. با حرکت چرخ دنده می‌توان شاهد اندازه گیری حجم عبوری سیال بود. زیرا چرخ‌دنده‌ها به یک جمع کننده متصل هستند. از مهمترین موارد استفاده از این تولیدات می‌توان به: 

•    کنتور آب ساختان‌های مسکونی

•    کنتور آب ساختمان‌های تجاری و ...

اشاره کرد. اگر برای تهیه این نوع از دبی سنج‌ها به متریال اصلی یاتاقان‌ها، واشرها و غیره توجه نمود، می‌توان شاهد عمر طولانی آنها نیز بود.

فلومتر جابجایی مثبت

دنده‌های بیضوی یا OVAL GEAR:

عملکرد این فلومتر جابجایی مثبت به نحوی است که سیال مورد نظر را در دو دنده‌ی بیضی شکل و دیواره‌های ابزار به دام می‌اندازد. این عمل موجب می‌شود که سیال فشاری را بر روی دنده‌های بیضوی وارد کند. فشار وارده سبب حرکت دنده‌ها خواهد شد. از این طریق می‌توان شاهد اندازه گیری حجم سیال عبوری نیز بود. این دبی سنج، دبی را به بخش‌هایی با حجم معین تبدیل نموده و با شمارش تعداد آنها، کار می‌کند. از مزایای طراحی مدرن و پیشرفته این تجهیزات، می‌توان به استفاده از سر و موتور برای تکان دادن دنده‌ها اشاره نمود. در این صورت فشار در دو سر اندازه‌گیری از بین رفته و دستگاه به نیروی لازم برای حرکت دادن دنده‌ها دست می‌یابد. بنابراین نیرویی که سبب لغزیدن سیال می‌گردد، کاهش خواهد یافت. از جمله مزایای بهره برداری از این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دقت بالا
  • دما و فشار عملیاتی بالا
  • قابلیت اندازه گیری پیوسته و ناپیوسته و ...

 

 

فلومتر جابجایی مثبت

پروانه‌های بریده (LOBED IMPELLER):

از دیگر انواع فلومتر جابجایی مثبت، می‌توان به پروانه‌های بریده اشاره کرد. در ساختار این فلومترها از دو پروانه بریده شده استفاده شده است. این پروانه‌ها در حین حرکت به یکدیگر متصل می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که در خلاف جهت یکدیگر (در داخل محفظه) بچرخند. با این چرخش، شاهد انتقال حجم مشخصی از یک سیال خواهیم بود. سیال در هنگام عبور، به چهار بخش تقسیم می‌‎شود. هر کدام از بازوهای تعبیه شده در این دستگاه، با یک چرخش 90 درجه، یک حجم کوچک از سیال را از ورودی دریافت می‌نماید. پس از محصور کردن آن بین محفظه و خود، در چرخش 90 درجه‌ی بعدی، آن را به خروجی انتقال خواهد داد. طراحی بازوها به نحوی است که هیچ گونه سایش و هیچ فصله‌ای بین آنها نباشد. در این صورت شاهد عدم نشتی سیال خواهیم بود. لذا میزان جریان عبوری سیال با خروجی دبی سنج، برابر می‌باشد. اغلب از این تجهیزات برای اندازه گیری سیالات گازی استفاده خواهد شد.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.