جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

فلومتر عقربه ایی چیست ؟

فلومتر عقربه ایی چیست ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

از فلومتر عقربه‌ای چه می‌دانید؟!

آیا می‌دانید فلومتر عقربه‌ای چیست و چه عملکردی را به همراه دارد؟! خط تولید انواع فلومترها، طراحی‌های فوق العاده‌ با عملکرد منحصر بفردی را برای برخی از فلومترها در نظر گرفته است. امروزه شاهد انواع فلومترهایی هستیم که هر کدام به نوعی بر روی تامین نیاز صنایع مختلف، تاثیر گذار هستند. یکی از کاربردی‌ترین و منحصر بفردترین طراحی‌ها در فلومترهای عقربه‌ای قابل مشاهده است. این فلومترها به نوعی طراحی شده‌اند که قابلیت اندازه‌گیری سیالات مایع، گاز و ... را در بر دارند. با توجه به عملکرد منحصر بفرد این فلومترها، بسیاری از برندهای معتبر، اقدام به ساخت و ارائه‌ی آنها، نموده‌اند. عملکرد این فلومترها بسیار شبیه به روتامترها است. با این تفاوت که داده و نتایج بر روی لوله روتامتر قابل خواندن است اما در فلومترهای عقربه‌ای، میزان فلو با یک عقربه نمایش داده می‌شود. برای اطلاع از چرایی اهمیت استفاده از این فلومتر، با ما همراه شوید. 

فلومتر عقربه‌ای چیست؟ 

 

لینک های مفید: فلومتر

 

به جرات می‌توان گفت که: یکی از پرکاربردترین فلومترها در صنایع اندازه گیری سیالات با ویسکوز بالا، فلومتر عقربه‌ای است. این فلومتر از جمله فلومترهای قرار گرفته در حیطه‌ی فلومترهای اقتصادی می‌باشد. بیشترین کاربرد این فلومتر برای اندازه گیری سیالات مختلف (مایع، گاز و ...) است. موارد استفاده و کاربرد این روتامترها بسیار وابسته به طراحی و ساختار ایده‌آل آنها، خواهد بود. این فلومترها در مدل‌ها و همچنین با متریال‌های مختلف، تولید و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. لذا مصرف کنندگان با توجه به موارد استفاده از این تجهیزات، انتخاب هوشمندانه‌ای را برای خود رقم خواهند زد. صفحه عقربه‌ای تعبیه شده بر روی این دستگاه، سهولت در استفاده از آنها را افزایش داده است. 

فلومتر عقربه‌ای به نحوی طراحی شده است که قابلیت اندازه‌گیری سرعت جریان حجمی گاز‌ها، بخار و مایعات را در بر دارد. عملکرد این فلومترها به نحوی است که به سیال اجازه‌ی حرکت دهانه داخل جریان سنج را می‌دهند. به نحوی که با ورود سیال، دهانه (شناور) حرکت نموده و از این طریق فلو سیال اندازه گیری می‌شود. با افزایش میزان جریان، سیال نیز از نیروی بیشتر برای دورتر نمودن قسمت داخلی استفاده می‌کند. در این فلومترها این موضوع را مد نظر قرار دهید که عملکرد شناور تعبیه شده در دستگاه، به گرانش بستگی خواهد داشت.  

 

ساختار فلومتر عقربه‌ای: 

ساختار فلومتر عقربه‌ای به نحوی است که قسمت نمایشگر از قسمت عبوری فلو مجزا است. بنابراین در این ساختار منحصر بفرد، هیچ محدودیتی برای اندازه گیری سیالات غیر شفاف (در این روتامترها) وجود نخواهد داشت. در تولید این نوع از روتامترها از متریال‌های تولیدی بسیار مقاوم و باکیفیتی بهره برداری شده است. لذا این تجهیزات از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اصل عملکرد این فلومترها بر اساس اندازه گیری مقاومت گوی (شناور) در برابر عبور سیال است. با حرکت گوی (جسم شناور) در لوله، اندازه گیری انجام می‌پذیرد. سپس اندازه‌گیری از طریق سیستم اتصال مغناطیسی به صفحه نمایشگر عقربه‌ای مخابره خواهد شد. این فلومتر بر اساس موقعیت عمودی بر روی لوله نصب خواهد شد. طراحی همه کاره این فلومترها، قابلیت بهره برداری از آنها برای بسیاری از مایعات و گازهای رسانا و غیر رسانا را در بر خواهد داشت. 
نمایشگر تعبیه شده بر روی این فلومترها بدون بهره برداری از برق و ... دید بسیار مناسبی را برای کاربران به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که بدانید: این فلومترها در طیف گسترده‌ای تولید شده‌اند. هر کدام از این فلومترها، عملکرد منحصر بفردی را در بر خواهند داشت. لذا استفاده از آنها در بسیاری از صنایع به جهت برخورداری از فواید بسیار زیاد، رایج و گسترده، خواهد بود. در برخی از نمونه‌های این فلومترها، می‌توان به قابلیت جابجایی و حمل و نقل ساده‌ی آنها نیز اشاره نمود. 

 

ویژگی‌های فلومتر عقربه‌ای:

فلومتر عقربه‌ای به جهت برخورداری از ویژگی‌های برجسته و متفاوت، بسیار مورد توجه و استقبال طیف گسترده‌ای از مصرف کنندگان قرار گرفته است. تا جایی که در بسیاری از صنایع، می‌توان شاهد بهره برداری از این فلومترها بود. از جمله ویژگی‌هایی که بیانگر تفاوت این فلومتر با انواع دیگر فلومترها می‌باشند، عبارتند از:

 

 

لینک های مفید: فلومتر گردابی

 

  • قابلیت بهره برداری از این روتامتر برای اندازه گیری دبی سیالات با ویسکوزیته بالا
  • قابلیت تنظیم سرعت جریان سیال برای اندازه گیری دقیق
  • بهره برداری از متریال مرغوب، با کیفیت و ضد سایش و خوردگی
  • قابلیت تعویض ساده و مناسب برخی از قطعات در این تجهیزات کاربردی
  • ثبات قابل توجه در مدت زمان طولانی
  • برخورداری از صفحه عقربه‌ای که سهولت در خواندن را برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت.
  • سهولت در نصب و بهره برداری
  • برخورداری از قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • برخورداری از کارایی گسترده و وسیع
  • برخورداری از تکرار پذیری فوق العاده
  • برخورداری از دقت قابل توجه که کاربرد و موارد استفاده‌ی گسترده از آن را به همراه خواهد داشت.

 

 از فلومتر عقربه‌ای در سیستم‌هایی استفاده می‌شود که انتقال مایعات و گاز و ... را از طریق لوله‌ها بر عهده دارند. از جمله موارد استفاده از این روتامترها، می‌توان به:

  • خطوط لوله نفت
  • تصفیه خانه‌ها
  • سیستم‌های پمپاژ آب
  • پالایشگاه‌ها

و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. این روتامترها با توجه به نیاز مصرف کنندگان در انواع مختلف و با متریال‌های متفاوت، طراحی و تولید شده‌اند. از انواع آنها می‌توان به: روتامتر پلاستیکی، روتامتر فلزی و همچنین روتامتر شیشه‌ای اشاره کرد. بنا به موارد استفاده، کاربرد و عملکرد این فلومترها، بهره برداری از آنها بسیار متفاوت خواهد بود.

 

 

مزایا و معایب: 

فلومتر عقربه‌ای مزایای قابل توجهی را در بر دارد. از این رو بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از این روتامترها در صنایع مختلف، بهره برداری نمایند.

 مزایای فلومتر  عقربه ایی :

  • یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فاکتورها برای بهره برداری از این تجهیزات، برخورداری از قیمت مناسب و مقرون به صرفه است. 
  •  از دیگر مزایای این روتامترها، می‌توان به سهولت در ساخت و بهره برداری از آنها اشاره کرد. 
  •  پورتابل بودن از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده در این فلومترها، به شمار می‌رود. 
  •  از دیگر مزایای فلومتر عقربه‌ای، عدم نیاز به بهره برداری از نیروی خارجی برای اندازه گیری، می‌باشد. 

معایب فلومتر عقربه ایی: 

  •    عملکرد این فلومترها وابسته به نیروی گرانش است. لذا باید به صورت عمودی بر روی لوله‌ها نصب گردد. 
  •     از این تجهیزات باید برای یک دما و فشار خاص استفاده کرد. لذا در برخی از فرایندها شاید نیاز به استفاده از چندین روتامتر داشته باشید. 
ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.