جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

فلومتر ورتکس روزمونت

فلومتر ورتکس روزمونت
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

فلومتر ورتکس روزمونت:

فرایند اندازه گیری جریان عبوری سیالات  داخل لوله در محیط های صنعتی، بسته به نوع سیال، دقت مورد انتظار و ملاحظات محیطی (دمای محیط، فشار محیط، آلودگی، ارتعاش و ...)، نیازمند روش های متنوعی است. به این منظور مدلهای مختلفی از فلومترها با روش های متفاوت اندازه گیری و استانداردهای حفاظتی مختلف در ابعاد گوناگونی ساخته شده است. یکی از روش های اندازه گیری، ایجاد جریان گردابی در سیال عبوری و اندازه گیری جریان بر مبنای عدد رینولدز است. این جریان گردابی توسط یک مانعی که در میان راه عبور سیال تعبیه شده است، ایجاد میشود. فلومتری که به این روش، جریان سیال را اندازه¬گیری می کند، فلومتر ورتکس نام دارد.

 

 

فلومترهای گردابی یا ورتکس عمدتا برای اندازه گیری گازها و بخار به کار می روند اما در حالت کلی می توان از آن ها در اندازه گیری گاز طبیعی در خطوط انتقال، اندازه گیری جریان بخار، سوسپانسیون های مایع، آب و مواد شیمیایی و دارویی مایع استفاده کرد. 

 

شرکت روزمونت ROSEMOUNT

شرکت روزمونت که زیرمجموعه ی هولدینگ بزرگ امرسون EMERSON است، یکی از تولید کنندگان انواع تجهیزات ابزار دقیق از جمله انواع سنسورهای  اندازه گیری دما، فشار، جریان و سطح می باشد. این شرکت در شهر شکوپی ایالت مینه سوتا در کشور آمریکا قرار دارد و در سال 1956 تاسیس شده است. 
انواع مختلفی از فلومترها توسط شرکت روزمونت تولید می شوند.  چون در این مطلب هدف ما بررسی فلومترهای ورتکس است، در ادامه، مطالعه ی خود را به فلومترهای ورتکس تولید شده توسط شرکت روزمونت محدود می کنیم. 

 

 

انواع مدل های فلومتر ورتکس روزمونت:

فلومترهای ورتکس محصول شرکت روزمونت دارای انواع متفاوتی به شرح زیر هستند: 

1.    فلنجی Flanged Typed
2.    ردیوسر یا کاهشی Reducer Type
3.    مولتی وریبل یا چند متغیره Multi Variable
4.    ویفری Wafer Type
5.    یوتیلیتی Utility Vortex
6.    دوال یا دوگانه  Dual Vortex 
7.    کواد یا چهارگانه Quad Vortex

در ادامه به تفصیل به معرفی و تشریح هرکدام از این مدل ها و کاربردهایشان می پردازیم:

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8800 Flanged

نصب اینگونه فلومترها به صورت فلنجی و بدون واشر است و برای جلوگیری از نشتی کاملا آب بندی شده است که این خصوصیت حداکثر دسترسی فرایندی را مهیا می کند. همچنین این مدل برای تمام کاربردها از کاربردهای کلی تا کاربردهای دارای بیشترین دمپینگ، ایده آل است. علاوه براین در این مدل سنسورها ایزوله شده¬اند که با این ویژگی، نیازی به شکستن سیل برای تعویض سنسور نیست. 

فلومتر گردابی Rosemount 8800 Wafer

فلومتر ورتکس ویفری روزمونت یک فلومتر با وزن پایین است براحتی قابل نصب است و مقرون به صرفه است. این فلومتر تمام خصوصیات فلومتر فلنجی را دارا است تنها تفاوت آن طریقه ی نصب آن است که به صورت فلنجی نبوده و مستقیما به لوله اتصال می یابد. 

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8800 Reducer  

در این مدل از فلومترهای شرکت روزمونت، از یک کاهنده یا ردیوسر یک پارچه به منظور اندازه¬گیری جریان¬های کم و کاهش یافته در داخل لوله¬ها استفاده می¬شود. با این تجهیز احتیاجی به اسمبل و جوش قطعات کاهنده به صورت جدا نیست و متعاقبا هزینه ها و خطرات کاهش مییابد. به علاوه، در مواقع نصب رو در رو، این فلومترها از نظر اندازه با فلومترهای رایج مطابقت دارند. 

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8800 Multivariable

این مدل از فلومترها دو دستگاه اندازه گیری دما و جریان را در یک تجهیز دقیق کنار هم قرار داده و نیاز به استفاده ی هرکدام به صورت مجزا را از بین برده است. سنسور دمای یکپارچه و قابل حذف این دستگاه، قابلیت اندازه گیری دقیق دمای فرایندی را فراهم کرده است و همچنین نسبت به فرایند و سنسور اندازه¬گیری جریان ایزوله شده است. این فلومتر با دریافت یک ورودی از یک ترنسمیتر فشار HART، با فعال کردن تصحیح حجم و جبران سازی جرم، عملکرد جبرانسازی دما و فشار را در کاربردهای بخار و مایع فراهم می¬کند. 

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8600 Utility

این فلومتر برای کاربردهای رایج، از جمله اندازه گیری جریان مایعات تمیز و بخار بهینه شده است. از دیگر ویژگی های آن می توان به قابلیت اطمینان بالا، نصب و نگهداری آسان، ایمنی در برابر ارتعاشات و عدم احتیاج به خطوط ضربه (Impulse lines) و صفر کردن (Zeroing)، اشاره کرد. علاوه براین این فلومتر هیچگونه قسمت متحرکی ندارد و درستی سنجی داخلی برای المان های الکترونیکی و سنسورها، از ویژگی¬های ارتقاء یافته ی این محصول است. 

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8800 Dual

این مدل از محصولات روزمونت از یک بخش اندازه گیری اضافی برای افزایش دقت و قابلیت اطمینان استفاده می کند. به این ترتیب از دو ترانسمیتر موجود در آن، حداقل یک ترانسمیتر مقدار درست را نشان می دهد. باقی خصوصیات این فلومتر مانند فلومتر فلنجی است. این مدل مانند مدل کواد، دارای استاندارد تحلیل مضاعف اندازه گیری IEC 61508 است و تا قابلیت SIL3 در پیکربندی مضاعف دارد.

فلومتر گردابی مدل Rosemount 8800 Quad

در این مدل از محصولات روزمونت نیز برای افزایش قابلیت اطمینان از سه ترنسمیتر اضافی استفاده شده است و با روش انتخاب دو از سه مقدار اندازه¬گیری شده، دقت اندازه¬گیری را افزایش می¬دهد. به این ترتیب در مجموع چهار ترنسمیتر برای کنترل فرایند در این ابزار استفاده شده است. دیگر خصوصیات این مدل از فلومترهای روزمونت مانند فلومتر فلنجی است. همانطور که پیش تر اشاره شد، این مدل نیز دارای قابلیت SIL3 است.

 

مزایای فلومتر ورتکس روزمونت:

•    دارای ساختار ساده است و هیچگونه قسمت متحرکی ندارد
•    بازه ی اندازه گیری گسترده ای دارد
•    افت فشار کمی در سیال ایجاد می کند
•    دارای تعمیرات و نگهداری راحتی است

 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.