جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

لرزه گیر جوشی

لرزه گیر جوشی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

استفاده از لرزه گیرها یکی از روشهای جلوگیری از انتقال لرزشهای به وجود آمده به سایر قسمتهای خط می‌باشد. یکی از کاربردهای بسیار رایج لرزه گیرها در قسمت Suction و Discharge پمپها می‌باشد که علاوه بر جذب لرزشهای موجود، قابلیت حذف ضربات قوچ و شوکهای به وجود آمده را دارند از کاربردهای دیگر لرزه گیرها حذف حرکات ناشی از تغییرات ناشی از تغییرات ابعادی خطوط می‌باشد. برای اتصال لرزه گیر آکاردئونی به فلز از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها لرزه گیر جوشی است که در این مقاله از سایت پیکاتک به بررسی جامع مزایا و معایب لرزه گیر جوشی می پردازیم.  

لرزه گیر جوشی

لرزه گیر آکاردئونی

در یک سیستم لوله کشی حرکت های ناخواسته بسیاری ممکن است روی دهد که برای جلوگیری از آسیب رساندن این حرکات و لرزش ها به خط لوله می بایست به نحوی آنها را حذف کرد و یا حداقل تاثیر مخرب آنها را از بین برد. این تغییرات تنها حرکتی نیستند و ممکن است در اثر تغییرات ناگهانی دمای سیال و یا دمای محیط اندازه لوله ها نیز تغییر کنند و منبسط و یا منقبض شوند، لرزه گیر ها از این مشکلات هم جلوگیری می کنند البته گاهی نیز از این ابزار برای چرخش های تند و سیالاتی که دبی بالا دارند استفاده می شود تا از ضربات چکشی و ضربه قوچ درون لوله جلوگیری کند و حداقل مقاومت بیشتری نسبت به اتصالات معمولی از خود نشان می دهد. همین طور گونه هایی از این لرزه گیر ها هستند که در سایز های بزرگ ساخته می شوند و برای اتصال بین داکت ها از آنها بهره می گیریم. حرکت ها و لرزش های یک خط لوله می تواند در اثر ضربات مداوم یک پمپ، چرخش یک فن، باد شدید در محیط، مکش سریع و ناگهانی و یا غیر تناوبی یک پمپ و یا حتی زلزله باشد. تحمل درجه حررات و فشار بالا و جذب حرکتهای محوری، جانبی و زاویه ای با در نظر گرفتن آرایش مناسب از جمله خصوصیات اتصالات آکاردئونی است که باعث کاربرد وسیع آنها در سیستمهای مختلف Piping و Ducting در صنایع مختلفی از جمله آب، نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهها، صنایع ذوب آهن، مجتمع های فولاد، سیستمهای مطبوع و … گردیده است.  

لرزه گیر جوشی

نحوه اتصال لرزه گیر آکاردئونی به فلز

اصلی ترین وظیفه اتصال آکاردئونی مهار تغییر طول ناشی از تغییرات دمایی لوله فلزی است. سیال جاری درون لوله و اتصالات می‌تواند دمای خود را به لوله فلزی منتقل کند. در نتیجه این امر لوله فلزی دچار تغییر دما می‌شود که این تغییر دما باعث ایجاد انبساط و انقباض در لوله می‌شود. انقباض و انبساط در طول لوله هرچند کوچک و میلیمتری باعث ایجاد تنش فشاری و کششی در طول لوله و محل ساپورت لوله فلزی می‌شود. اتصال آکاردئونی توانایی تغییر طول مهار کننده انبساط و انقباض خط لوله فلزی را دارد. اتصال آکاردئونی به سه روش به لوله فلزی متصل می‌شوند که عبارتند از:

 

  1. اتصال جوشی اتصال آکاردئونی: این نوع از اتصال آکاردئونی به لوله فلزی جوش داده می‌شود که نوع جوشکاری آن به صورت Butt Weld است.
  2. اتصال دنده ای یا فلزی اتصال آکاردئونی: این نوع از اتصال آکاردئونی به صورت دنده‌ای بوده با اتصال به لوله گالوانیزه و با سردنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه شود که اتصال آکاردئونی دنده‌ای دارای محدودیت سایز تا 2/1 اینچ بوده و به صورت روپیچ دنده شده است.
  3. اتصال آکاردئونی فلنج دار: پرکاربرد ترین نوع از اتصال آکاردئونی مدل فلنج دار آن است که به واسطه پیچ و مهره به دو فلنج جوشی دیگر متصل می‌شود.

 

 

معرفی لرزه گیر جوشی آکاردئونی

برای اتصال لرزه گیر آکاردئونی به فلز سه روش کلی وجود دارد. یکی از انواع این روش ها برای اتصال آکاردئونی وجود دارد که به صورت جوشی به لوله فلزی نصب می شود ، همانطور که می دانید اتصال جوشی به صورت دائمی می باشد و در خطوطی بسته می شود که نیاز به تعمیرات و نگه داری نخواهد داشت و برای باز کردن اتصال آکاردئونی می بایست لرزه گیر را از لوله فلزی بُرید . آرایش لبه ابتدایی و انتهایی لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت پخ خورده (BEVELING) بوده که هنگامی که کنار لوله فلزی برای جوشکار قرار میگیرد حالت V دارد که این فضای خالی برای پرکردن با مواد مذاب جوش می باشد که اتصال محکم و غیر قابل نفوذی را ایجاد می کند. لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت مهاردار و بدون مهار موجود می باشد که نوعی از آن جنس بدنه تمام استیل 304 دارد.    

لرزه گیر جوشی

لرزه گیر جوشی چیست ؟‌

لرزه گیرهای آکاردئونی به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل لرزه گیرهای جوشی، لرزه گیرهای دنده‌ای و لرزه گیرهای فلنجی می باشند. از میان انواع لرزه گیرهای آکاردئونی، لرزه گیر جوشی نسبت به دیگر انواع آن از نظر هزینه و بها، بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر هستند البته لازم به ذکر است که نصب و تعویض لرزه گیر جوشی، مستلزم صرف مدت زمان بیشتری نسبت به دیگر نمونه های لرزه گیر می باشد. برای حذف همزمان لرزش، شوک، صدا و کلیه حرکات انبساطی، انقباضی، کششی و زاویه ای در سیستم خطوط لوه از لرزه گیر استفاده می شود. لرزه گیر های جوشی مهارد دار و بدون مهاری در بازار موجود هستند که از آلیاژ تمام استیل ساخته می شوند و این تجهیزات برای ایمن سازی صنایع به ویژه تاسیسات ساختمان، موتور خانه و پمپ آب، لوله های آب داغ، خطوط لوله مواد اولیه کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی، همین طور لوله های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. لرزه گیر های جوشی جهت استفاده در خطوط لوله پالایشگاه، صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع فولادسازی، صنایع سیمان، لرزه گیر دهانه خروج مواد پودری مانند سیمان، خروجی اگزاست و دهنه سیستم های حرارتی، تهویه مطبوع به خصوص در نوع صنعتی و سایز بزرگ، به صورت مهاردار و بدون مهار، با یک جداره یا دو جداره تولید و استفاده می شوند.  

مشخصات فنی لرزه گیر جوشی

همان طور که از نام این نوع لرزه گیر مشخص است، این نوع از لرزه گیرهای آکاردئونی توسط جوشکاری به لوله و یا سایر اتصالات، مرتبط می گردند. از مزایای این نوع لرزه گیر آکاردئونی می توان به استحکام آن اشاره کرد. البته این استحکام به میزان مهارت جوشکار و نیز رعایت برخی اصول مهندسی در این نوع جوشکاری بستگی دارد. و زمانی می‌توان از این اتصال اطمینان پیدا نمود که شاهد هیچ نوع نشتی و خللی در خطوط لوله نباشیم. نکته مهم در رابطه با استفاده از لرزه گیر جوشی این است که در صورت نیاز به تعمیر و سرویس، نمی توان این لرزه گیر را باز کرد چراکه اتصالات لرزه گیر آکاردئونی جوشی بسیار محکم و دارای مقاومت زیاد می باشد. معمولا در این مواقع محل اتصال این نوع لرزه گیر را بریده و اتصال را جدا می کنند. بنابراین بهتر این است که در مواقعی از لرزه گیر جوشی استفاده شود که نیاز به باز کردن مجدد آن نباشد

لرزه گیر جوشی

 

کاربرد

  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع فولاد
  • صنایع سیمان
  • مبدل های حرارتی
  • صنایع کاغذ و چوب
  • سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع

 

 

انواع لرزه گیر جوشی

  1. لرزه گیر جوشی بدون مهار
  2. لرزه گیر مهاردار جوشی
  3. لرزه گیر استیل جوشی
  4. لرزه گیر فلنج دار جوشی

 

لینک های مرتبط :

لرزه گیر دنده ای

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.