جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

لرزه گیر فلنجی

لرزه گیر فلنجی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

لرزه گیر یکی از ابزارهای مورد استفاده در صنایع مختلف است که کاربردهای بی‌شماری دارد. در واقع لرزه‌گیرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هریک کارایی مختص به خود را دارند. لوله‌های مختلف ممکن است که در اثر ورود جریان شدید دچار لرزش شوند که این لرزش‌ها سبب آسیب به لوله‌ها می‌شود و در این هنگام لرزه‌گیر یا ضد ارتعاش به کار می‌آیند و از ایجاد ارتعاش‌های زیاد جلوگیری می‌کنند. به طور کلی لرزه‌گیر انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها لرزه گیر فلنجی است. در این مقاله از سایت پیکاتک به بررسی لرزه گیر فلنجی می‌پردازیم.  

لرزه گیر فلنجی

لرزه گیر فلنجی چیست ؟‌

از انواع لرزه گیرهای آکاردئونی، لرزه گیر فلنج دار است. این نوع لرزه گیر از جمله پرکاربردترین لرزه گیرهای آکاردئونی محسوب می شوند. فلنج به دیسکی ساخته شده از فولاد گفته می شود که با استفاده از تعدادی پیچ و مهره با فلنج مقابل خود اتصال برقرار می کند. در مواقع ضروری می توان این فلنج ها را به راحتی باز یا بسته نمود. در واقع فلنج ها در دو سر لرزه گیر آکاردئونی قرار گرفته اند که آماده اتصال به سایر فلنج ها می باشند. اتصالات فلنج دار از جمله مطمئن ترین اتصالات از لحاظ تحمل دما و فشار آب به شمار می روند و همانطور که اشاره شد، مزیت اصلی آن، امکان باز و بسته شدن آن می باشد. در تعریف لرزه‌گیر فلنج دار باید بگوییم که نوعی ابزار است که لرزش‌های ایجاد شده در اثر کم و زیاد شدن فشار ماده داخل لوله‌ها را کاهش داده و یا به طور کامل این لرزش‌ها را قطع می‌کند. لرزه‌گیر با کاهش میزان ارتعاشات سبب این می‌شود که آسیب‌های ناشی از وارد شدن ضربه به دیگر لوله‌ها کاهش یافته و لوله‌ها در جایگاه معین خود ثابت بمانند و کنده نشوند. این نوع ابزار در طول‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند که برای افزایش طول خط لوله نیز به کار گرفته می‌شوند. در ضمن لرزه گیر فلنج دار برای تحمل فشارهای مختلف به کار گرفته می‌شوند و در دمای خاصی مقاومت دارند.  

لرزه گیر فلنجی

کاربرد

لرزه‌گیرهای فلنج دار در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور مثال می‌توان به صنایع انتقال نفت، انتقال گاز، تجهیزات پتروشیمی، صنایع غذایی و تاسیسات مختلف اشاره نمود. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم از لرزه‌گیرها به منظور کاهش ارتعاشات استفاده می‌شود. این امر در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت بروز کوچکترین مشکلی ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به طور مثال چنانچه در یک خط لوله گاز در اثر مکش یا تخلیه سیال داخل لوله، لوله‌ها جا به جا شوند ممکن است که سبب نشت گاز شده و مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد. همچنین لرزه گیر فلنج دار شوک به وجود آمده ناشی از تخلیه لوله‌ها و یا مکش را کنترل کرده و شدت آن را کاهش می‌دهد. در ضمن از لرزه‌گیر فلنج دار برای کاهش میزان سر و صدای ناشی از پمپ‌های مختلف، کمپرسورها و فن‌های به کار رفته در آن‌ها نیز استفاده می‌شود. این ابزار از خراب شدن زودهنگام لوله‌ها پیشگیری کرده و عمر کارکرد آن‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. از دیگر کاربردهای لرزه‌گیر فلنجی می‌توان به افزایش دوام و مقاومت لوله‌ها اشاره کرد. در حقیقت در شرایط جوی متفاوت ممکن است که افزایش و یا کاهش دما باعث تغییر در طول و عرض لوله شده و یا ماده داخلی آن دچار انبساط و انقباض شود. در چنین حالتی فشار زیادی به لوله‌ها وارد شده و نقش این نوع لرزه‌گیر در اینجا پررنگ می‌شود.  

لرزه گیر فلنجی

انواع لرزه گیر فلنجی

با توجه به کاربرد گسترده لرزه‌گیرهای فلنج دار انواع متعددی از این نوع ابزار برای محیط‌های مختلفی تولید می‌شود. اما به طور کلی این نوع لرزه گیر ها به دو دسته فلزی وغیر فلزی تقسیم می‌‎شوند. در لرزه‌گیرهای غیرفلزی از موادی منعطف مانند لاستیک استفاده می‌شود. در واقع این نوع لرزه‌گیرها در برابر خوردگی دارای مقاومت بالایی بوده و در اثر تماس با مواد مختلف پایدار می‌مانند. در ضمن لرزه‌گیرهای غیرفلزی نارسانا بوده و امکان بروز اتصالات و برق گرفتگی در آن‌ها وجود ندارد. اما لرزه‌گیرهای فلزی با توجه به اینکه از استقامت بسیار بیشتری در برابر فشارها و ضربه‌ها برخوردارند، با استقبال زیادی مواجه شده‌اند. از معایب لرزه‌گیرهای فلزی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این نوع ضربه گیرها ممکن است که در اثر گذشت زمان دچار خوردگی شوند و بافت اولیه خود را از دست داده و مقاومت آن‌ها کاهش یابد. اما به طور کلی باید بیان کرد که لرزه‌گیرهای غیرفلزی در برابر دماهای بالا مقاوم نبوده و از این نظر محدود می‌شوند اما در لرزه‌گیرهای فلزی این مشکل وجود نداشته و این نوع لرزه‌گیرها امکان تحمل دماهای بالا را دارند.  

لرزه گیر فلنجی بدون مهار

عمومأ لرزه گیرها به صورت مهاردار و بدون مهار قابل تهیه می باشند. در واقع قطعه مهار، میله ای است که دو سر یک لرزه گیر را به یکدیگر متصل نموده و مقاومت خوبی در برابر کشش بیش از اندازه و نیز فشار ناشی از سیال از خود نشان می دهد. لرزه گیرهایی که فاقد این قطعه هستند لرزه گیر بدون مهار نام گرفته اند. مقاومت و همین طور قیمت لرزه گیرهای بدون مهار از لرزه گیرعای مهاردار کمتر می باشد. به دلیل نبود میله مهار در لرزه گیرهای فلنج دار بدون مهار، معمولا در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که که امکان وارد شدن فشار، ضربات و لرزه های بسیار شدید و سنگین به آن ها وجود نداشته باشد و یا به اصلاح در شرایطی کاملا استاندارد، به لوله متصل خواهند شد. از این نوع لرزه گیرها اغلب در انواع نیروگاه های بخار، صنایع سیمان و صنایع پتروشیمی و همچنین سازمان های مربوط به ارتعاشات صنعتی، کاربردهای زیادی دارند.  

لرزه گیر فلنجی

راهنمای انتخاب لرزه گیر فلنجی

معمولا جنس این نوع لرزه گیر های فلنجی متناسب با نوع سیال، دمای آن و همچنین شرایط محیط نصب، تعیین خواهد شد. به این ترتیب می توان گفت که تنها وجه تفاوت لرزه گیر بدون مهار با مهاردار به تفاوت شرایط محیط نصب، مربوط می شود. به این معنی که با توجه به تغییرات و نوسانات محیط نصب مشخص خواهد شد که از کدام نوع لرزه گیر استفاده شود.

 

لینک های مرتبط :

لرزه گیر چیست؟

لوله مانیسمان 80

الکتروموتور دو سرعته

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.