جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

لوله جدار چاه

لوله جدار چاه
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

لوله جدار چاه, لوله ای است که برای جلوگیری از ریزش دیواره های چاه استفاده شده و نوع آن تاثیر زیادی روی میزان خروجی آب دارد. با به کار گیری این نوع لوله, اساس وستون چاه از محیط بیرونی تفکیک و جدا می‌شود استفاده از این لوله بسته به نوع شیار و فضای موجود در بین آن ها متفاوت خواهد بود. این لوله نسلی جدید از لوله ها به شمار می رود که کیفیت آن تحت تاثیر نوع شیار ها متفاوت است. در این مقاله از پیاتک می خواهیم به موضوع لوله جدار چاه بپردازیم. باما همراه باشید.

لوله جدار چاه چیست ؟

در چاه های کشاورزیی و صنعتی باید لوله‌ای باید به کار گرفته شود که جنس آن از فلز‌های مقاوم در برابر خوردگی باشد. لوله جدار چاه به داخل چاه فرستاده می شود تا کار تفکیک محتویات چاه را از محیط بیرون انجام دهد. در صورتی که چاه قدیمی و یا بزرگ باشد باید در مورد آن تعداد بیشتری از این لوله ها تعبیه می شود تا در ادامه کار دیواره چاه دچار ریزش نشود. معمولا در هر پروژه ۴ تا ۶ لوله جداره چاه استفاده و به کار برده می شود. قیمت لوله جدار چاه بر اساس قطر و جنس و... متفاوت است.  

 

لوله جدار چاه

مزایای لوله جدارچاه

  • این نوع لوله ها اغلب دوام بیشتری داشته و می توانند با ویژگی ها متفاوت تاثیر زیادی روی استفاده از آب خروجی چاه داشته باشند.
  • معمولا شیاره های موجود در لوله به صورت قوسی شکل بوده که از گرفتگی با خاک جلوگیری می کند.
  • همچنین فضای باز موجود در آن به خروج بهتر آب کمک می کند و لذا افت آب چاه ایجاد نخواهد شد.

استاندارد لوله جدارچاه

تولید این نوع لوله ها در چهار نسل سبب ارتقای کیفیت آن ها شده است به طوریکه لوله جدار چاه مشبک نسل چهار بهترین نوع لوله می باشد.

  • نسل اول لوله جدارچاه هوا برشی
  • نسل دوم لوله جدارچاه قوسی
  • نسل سوم لوله های جدار چاه کرکره ای
  • نسل چهارم لوله جدار چاه اسکرین جانسون

قیمت

قیمت لوله جدار چاه بر اساس ضخامت؛ جنس، نوع میل و شرکت تولید کننده و آلیاژ مورد استفاده متفاوت است. بسیاری از شرکت ها به لحاظ نوع تولید واردات و یا ساخت و دریافت مواد اولیه ی خود از منابع مختلف لیست قیمت لوله جدار تنظیم کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهند. قیمت لوله جدار چاه با توجه به اینکه کارایی ویژه ای آن در زمینه ی رشد و تسریع پروژه های مهندسی و اجرایی با استاندارهای ویژه و معین برای کسی پوشیده نیست و به این جهت که اکثر تولید کنندگان داخلی اقدام به ساخت و ارائه این محصول در داخل کشور کرده اند بسیار اقتصادی محسوب می شود. حذف هزینه لای روبی و تغییر محل چاه، عدم انسداد شیار ها به علت "V " شکل بودن شیار ها؛ افزایش عمر مفید و اقتصادی چاه از مواردی است که قیمت لوله جدار چاه را مقرون بصرفه تر می کند.

 

لوله جدار چاه

 

عوامل موثر بر قیمت لوله جدار چاه

عوامل بسیاری بر قیمت این لوله تأثیرگذار می باشد. قیمت لوله با توجه به ویژگی های فیزیکی و کیفیت لوله تغییر می کند. به طور کلی دو عامل مهم بر روی قیمت لوله جدار تأثیرگذار است، این دو عامل عبارتند از: سایز لوله  و کیفیت مواد به کار گرفته در تولید این لوله ها.

تأثیر کیفیت مواد اولیه

قیمت آن وابسته به کیفیت مواد اولیه در ساخت آن می باشد، هر چقدر که از مواد اولیه مرغوب تری در ساخت لوله  استفاده شود، قیمت نیز بالاتر است. مواد اولیه ی مرغوب تر، لوله های با کیفیت تری را نتیجه می دهد و لوله های جدار چاه با کیفیت، با دوام تر بوده و فشار بیشتری را تحمل می کنند. با پایین آمدن کیفیت مواد اولیه، قیمت لوله  کاهش می یابد. به منظور افزایش بازدهی، بهتر است نوع گران تر لوله را تهیه کنید، البته همانطور که گفته شد، قیمت لوله  بر اساس کاربرد آن متفاوت است.

تأثیر سایز

این لوله هادر سایزهای مختلفی عرضه می شوند و هر سایز کاربرد مختص خود را دارد. مشهود است که هر چه سایز لوله ها بیشتر باشد، مواد اولیه بیشتری برای ساخت آن ها به کار می رود و قیمت بیشتری نیز خواهند داشت. بر این اساس لوله های طولانی تر، گران تر خواهند بود. لازم به ذکر است که نوع لوله ی مصرفی شما، به کاربرد و نوع صنعت باز می گردد و بر این اساس می توان لوله مناسبی را انتخاب کرد. ضخامت و سایز لوله تاثیر زیادی روی وزن لوله جدار می گذارد به طوری که با افزایش ضخامت آن، وزن لوله بالا تر می رود. فروش لوله نیز با استفاده از وزن آن صورت گرفته و هرچه وزن این نوع لوله بیشتر باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. برای تعیین وزن لوله جدر چاه عوامل زیادی دخیل هستند که دو عامل اهمیت بیشتری در این زمینه دارد. همانطور که می دانید وزن لوله جدار چاه به دلیل استفاده از فولاد برای تولید آن بالا بوده و از طرفی قیمت فروش این لوله ها نیز بر حسب وزن آن ها تغییر می کند.

لوله جدار چاه

کاربرد لوله جدار چاه

صنعت حفاری

  • جلوگیری از ریزش استفاده دیواره چاه
  • جداسازی طبقات مختلف آب و نفت وگاز در مخزن
  • جلوگیری از نوسان جریان سیالات در چاه
  • جلوگیری از ورود شن از مخزن به جداره چاه و آلوده کردن جریان .
  • جدا کردن لایه های کم فشار از پر فشار
  • جلوگیری از ورود سیالات دیگر به درون چاه .

کاربردهای دیگر

  • جلوگیری از ریزش و کاهش یا حذف ماسه دهی دیواره چاه
  • جدا سازی طبقات مختلف آب، نفت و گاز در مخزن به وسیله لوله جدار چاه
  • کاهش یا حذف هزینه لایروبی و تغییر محل چاه
  • عدم انسداد شیارها بعلت (V) شکل بودن شیارها
  • افزایش عمر مفید و اقتصادی چاه
  • جلوگیری از آشفته شدن جریان در چاه
  • محافظت از ابزار درون چاهی لوله مغزی که پس از پایان حفاری کار گذاشته می‌شود
  • جلوگیری از ورود شنها از درون مخزن به درون چاه و آلوده کردن جریان
  • جدا کردن الیه های کم فشار از پر فشار
  • جلوگیری از ورود سیاالت ناخواسته به درون چاه
  • اندازههای مختلف لوله جداری این اندازه بر اساس ترتیب قرار گیری می‌باشد

جنس لوله های جدار چاه

با اندکی دقت می توان فهمید که این محصول از مواد مختلفی ترکیب شده تا مقاومت بالایی نسبت به مواد داشته باشند. استفاده از فلز برای حفظ استحکام چاه اهمیت زیادی دارد. از طرفی می بایست در برابر زلزله و سایر حرکات لایه های زمین نیز مقاوم باشد و لذا باید توجه نمود تا جنس لوله اندکی قابلیت انعطاف داشته باشد. استیل اصلی ترین ماده به کار رفته در درون این لوله می باشد که با آهن و روی ترکیب شده و این نوع لوله را ایجاد می کند. تولید این لوله با این مشخصات بسته به اندازه ترکیبات به کار رفته در آن، تاثیر زیادی روی کیفیت آن خواهد گذاشت. معمولا جنس لوله های جدار چاه را طوری تعیین می کنند که املاح و مواد موجود در خاک به آن آسیبی نزند زیرا این نوع لوله ها باید سال های سال بدون خوردگی در طول جداره ی چاه استفاده شوند. استفاده از این لوله یکی از اصلی ترین موضوعات هنگام حفر چاه های عمیق می باشد که با انتخاب درست آن می توان از بسیاری مشکلات بعدی جلوگیری نمود. معمولا لوله را به صورت شیار دار تولید می‌کنند تا مقاومت بیشتری در برابر ریزش دیواره های چاه از خود نشان دهد و پمپاژ آب به بیرون بهتر صورت گیرد.  

لوله جدار چاه

انواع لوله جدار چاه

  1. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴ میل
  2. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۳۷ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۳۷ میل
  3. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۵ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۵ میل
  4. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۸۵ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۴٫۸۵ میل
  5. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۵ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۵ میل
  6. لوله جدارچاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۵٫۴ میل لوله جداره چاه فولادی ۱۰ اینچ ضخامت ۵٫۴ میل

 

لینک های مرتبط :

لوله داربستی

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.