جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن یا polyethylyne که به اختصار PE نامیده می شود.لوله ای است که از جنس پلی اتیلن ساخته شده است و دارای مزایایی است که باعث محبوبیت لوله پلی اتیلن شده است.

لوله پلی اتیلن از جنس پلاستیک انعطاف پذیر میباشد و ویژگی انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن از مزایای مهم این لوله ها میباشد که انها را بسیار مناسب برای فرایند های نصب بخصوص در مواردی که انعطاف پذیری نیاز است مورد توجه قرار میدهد و در چنین شرایطی کاربرد لوله های فلزی اصلا امکان پذیر نیست.

نوع پلی اتیلنی که جهت تولید لوله های پلی اتیلن مورد استفاده قرار میگیرد با پلی اتیلنی که برای تولید سایر مواد پلی اتیلنی مورد استفاده قرار میگیردمتفاوت میباشد. پلی اتیلن در گرید های مختلفی موجود میباشد و هر کدام از این انواع پلی اتیلن جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. 

 

 

  

    بسیاری از مواد پلاستیکی و پلیمری که امروزه مورد استفاده مردم قرارمیگیرند از جنس پلی اتیلن هستند. برای مثال از پلی اتیلن میتوان در فرایند تولید کیسه های پلاستیکی خرید، فیلمهای دوربین و ورق های پلاستیکی و حتی در تولید بطری ها استفاده کرد. لوله پلی اتیلن و صنعت تولید انواع لوله پلی اتیلن و دیگر محصولات آن در پنجاه سال گذشته پیشرفت‌هایی در راستای بالاتر بردن کیفیت داشته است که خود را به عنوان جایگزین مناسبی برای انواع دیگر لوله‌ها اعم از فولادی , چدنی , GRP و PVC مطرح نموده است.

کاربرد لوله پلی اتیلن

  • شبكه های آبرسانی شهری و روستائی
  • شبكه های فاضلاب شهری و روستائی
  • شبكه های گاز رسانی
  • شبكه های زهكشی
  • سیستم های مایعات و فاضلاب صنعتی
  • شبكه های آبیاری تحت فشار ( قطره ای و بارانی )
  • سیستم های آبیاری متحرك
  • پوشش كابلهای مخابراتی و فیبر نوری
  • پوشش كابل های برق
  • پوشش لوله های فلزی
  • بعنوان كانال های تهویه

 

ویژگیهای لوله پلی اتیلن

 

وزن پایین

لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن دارای وزن پایين‌تری نسبت به سایر انواع لوله‌ها نظیر لوله‌های فولادی و لوله‌های بتنی است. که باعث سهولت حمل، بارگيری و نصب آسان آن ها می‌گردد.

 

مقاوم در برابر ضربه

مقاومت بسيار بالاي این لوله ها در مقابل ضربه , نياز بکارگيري فشارهاي بالاتر لوله و اتصالات پلی اتیلن و خريداري تجهیزات ضد ضربه را منتفی مي‌کند. این خاصیت در پروژه‌های بزرگ صنعتی باعث سهولت اجرا و کاهش بسیار زیاد هزینه‌های اجرا می‌شود ضمن آنکه ضایعات اجرا را به صفر کاهش می‌دهد.

 

مقاوم در برابر سایش

مقايسه پلی اتیلن با ديگر مواد نشان داده است که لوله و اتصالات ساخته شده از اين ماده مقاومت بالایی در مقابل ساييدگی دارد; بنابراين لوله پلی اتیلن و اتصالات پلي اتيلن انتخابي بسيار عالي براي انتقال مايعات داراي مواد جامد غير محلول است. علاوه بر این جوندگان نمی‌توانند به لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیبی وارد نمایند زیرا سطح بسیار سخت آن ها امکان هرگونه آسیبی را از جوندگان سلب می‌نماید.

 

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

محیط‌های اسیدی و بازی و همچنین بسیاری از محلول‌ها و مواد شیمیایی تاثیری بر پلی اتیلن نمی‌گذارند. همین امر یکی از مهمترین مزیت‌های این لوله ها و اتصالات پهم جنس با خودش می‌باشد. لیست بسیاری از مواد شیمیائی که بر روی لوله و اتصالات پلی اتیلن تاثیرگذار نیستند را می‌توان در استانداردهای لوله و اتصالات مشاهده نمود.

 

جریان پذیری عالی

از آنجایيکه سطح درونی لوله و اتصالات صاف و با زبری بسیار پایین است ، سیالات درون آن جريان سريعی دارند و این به سبب ضریب زبری حدود 0.007 لوله و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد.

 

اتصال پذیری راحت

این لوله ها به دو صورت کلاف و شاخه عرضه می‌گردند. نوع کلاف که در اندازه‌های پایین موجود است باعث صرفه جویی در هزینه اتصال می‌شود. شاخه‌های لوله پلی اتیلن به روش‌های مختلف قابل اتصال به یکدیگرند. همچنین اتصالات تولید شده در شرکت پارس اتیلن کیش بسیار متنوع و سهل در اجرا می‌باشد که می‌تواند بطور کامل اجرا یک سیستم حرفه ای خط لوله پلی اتیلن را پوشش دهد.

 

انعطاف پذیری

این لوله ها دارای شعاع خمش مناسب می‌باشد و اين خاصيت باعث سهولت نصب لوله‌ و نياز به كاربرد اتصالات كمتر مي‌گردد . شعاع مجاز خمش این نوع لوله به طور متوسط 20 برابر قطر خارجي آن مي‌باشد. این نوع لوله ها به دلیل انعطاف بسیار بالا راه حل ایده آلی برای حل بسیاری از موارد و مشکلات نصب و اجرا است و از این طریق نصب و اجرا بسیار سریعتر و ارزانتر صورت می‌پذیرد.

 

اتصالات متنوع پلی اتیلنی

این نوع لوله ها در پروژه‌ها‌ی مختلف نیاز به اتصالات از جنس خود را دارند که این اتصالات با توجه به نوع پروژه متفاوت خواهند بود. ابعاد و اندازه اتصالات جوشي پلي اتيلن مي تواند طبق سفارشات مشتري توليد گردد و همچنين موارد مصرفي آنها در فاضلاب و مواد شيميايي و اسيدي و نفتي و آبرساني تحت فشار بوده و با توجه به مقايسه با اتصالات چدني و فولادي بسيـار مقرون به صرفه مي‌باشد.

 

ویژگی ها و مزایا دیگر

  1. استحکام و قابلیت تحمل تنش
  2. عدم نشت
  3. رسوب ناپذیری
  4. مقاوم در برابر حمله جوندگان و ریز جاندارها
  5. عدم نیاز به پوشش و حفاظت کاتدی
  6. داشتن عمر طولانی
  7. مقاوم در برابر حلال های آلی
  8. مقاوم در برابر اشعة فرابنفش آفتاب
  9. مقاوم در برابر سرما و گرمای شدید
  10. سهولت در نصب و اجرای سریع و حمل و نقل آسان

 

 

انواع لوله پلی اتیلن

 

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله تک جداره ، از جمله لوله‌های پلیمیری است كه مي‌توان از آنها در فشارهاي بين 2 تا 40 بار ، با قطرهاي مختلف استفاده نمود. ويژگي‌هاي منحصر بفرد لوله‌هاي پلي اتيلني نسبت به انواع ديگر لوله منجر به آن گرديده كه سرعت رشد استفاده از اين محصول در شبكه‌هاي انتقال و توزيع آب نسبت به ديگر موارد بسيار بيشتر باشد.

 

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت

لوله‌های کاروگیت به لوله‌هایی گفته می‌شود که دارای دو جداره ، یکی بیرونی با شکل ظاهری موجدار و یا به عبارتی حلقه حلقه و یکی لایه درونی لوله که دارای سطحی صاف می‌باشد که جهت عبور سیالات با ماهیتهای فاضلابی اسیدی و بازی و پسابهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. لوله های کاروگیت فشار بار داخلی ندارند یعنی سیال در حال عبور از داخل این لوله‌‌ها دارای فشار بار داخلی نیست و این لوله ها عملا به عنوان یک جوی زیر زمینی وظیفه انتقال سیالات مایع را به عهده دارند. لوله های کاروگیت دارای یک سطح بیرونی نیز میباشند که به صورت حلقه حلقه و دارای استحکام بالایی میباشند و کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی اعم از بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل می‌شوند و علت این حلقه حلقه شدن سطح لوله به دلیل استحکام بخشی به لوله میباشد

 

لوله پلی اتیلن اسپیرال

لوله‌های اسپیرال همان لوله‌های کاروگیت می‌باشند با این تفاوت که در تولید لوله‌های اسپیرال کاروگیت روش تولید مقداری متفاوت است و این به جهت نوع سایز لوله‌های اسپیرال کاروگیت می‌باشد که عموما سایزهای بین ۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیمتر را شامل میشوند. این لوله‌ها به صورت جوش لب به لب یا اکستروژنی به یکدیگر متصل می‌گردند و از استحکام بالایی نیز برخوردارند. فشار کاری یا همان فشار حلقوی در لوله‌های اسپیرال کاروگیت می‌تواند ۱۶ کیلو نیوتن ,۳۱٫۵ کیلو نیوتن ,۶۴ کیلو نیوتن باشد که این فشار ارتباط مستقیم با ضخامت کنگره‌ها و جداره بیرونی لوله‌های اسپیرال کاروگیت دارد ضمن اینکه فاصله بین کنگره‌ های لوله‌های اسپیرال کاروگیت نیز در فشار حلقوی لوله‌های کاروگیت تاثیر گذار می‌باشد. لوله‌های اسپیرال کاروگیت را می‌توان در ابعاد ۶ متری از لحاظ طولی و تا قطر ۳۰۰۰ میلیمتر برابر با ۳ متر طول دهنه خالص تولید و عرضه نمود.

 

 

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت لوله

عوامل مختلفی بر کیفیت این لوله  اثرگذار هستند که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد

 

عامل مواد اولیه لوله پلی اتیلن

نوع رزین – افزودنی (میزان و یکنواخت اضافه شدن آن) – تقویت کننده (مثل پلی اتیلن تقویت شده با الیاف شیشه)

 

فرآیند تولید

این بخش از تولید  لوله پلی اتیلن به ماشین آلات و مهارت پرسنل فنی نیز بستگی زیادی دارد

 

عامل محیطی

کاربرد، لوله آب یا فاضلاب و حتی برای چه نوع مصرفی آب صنعتی و یا ..

 

پرتو فرابنفش

کاربردهای خاص (امواج رادیواکتیو – امواج مغناطیسی) – اثرات میکروبیولوژی

 

عامل تنشی

دما (در استاندارد عمر این لوله ها با فرض دمای 20 درجه 50 سال تعیین شده است. در جایی که دما 20 درجه نیست عمر لوله این لوله متفاوت خواهد بود. منظور از دما دمای سیال است نه محیط. اگر لوله روی زمین باشد دمال سیال با محیط یکی است ولی اگر زیر، زمین باشد دمای سیال کمتر از محیط است)

 

نوسانات دمایی

درلوله فاضلاب نوسانات دمایی داریم. ولی در لوله های آب نداریم که این نوسان دمایی موجب فرسوده شدن لوله می گردد.

 

بار استاتیک یا بار مرده

لوله‌ای که در زیر خاک قرار دارد به اندازه وزن خاک به آن فشار وارد می شود; اگر لوله تحت فشار سیال هم باشد این دو فشار تاحدودی اثر هم را خنثی میکنند در غیر اینصورت لوله آسیب میبیند

 

باردینامیکی یا بار ترافیکی

اگر لوله از مسیری رد شود که ماشین تردد می کند فشار وارده بر آن بیشتر خواهد بود; تحمل این فشار برای لوله های فاضلابی که فشار سیال ندارد مشکل خواهد بود.شکاف و خراش

 

جوشها

عمده اتصال‌ها جوش لب به لب است. اگر دما از حدی بیشتر شود بر روی عمر لوله تاثیر خواهد گذاشت; و سیستم در محل جوش دچار مشکل خواهد شد.  

 

لینک های مرتبط :

لوله استنلس استیل دکوراتیو

 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.