جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

شرکت پتروشیمی کاویان

شرکت پتروشیمی کاویان
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

معرفی شرکت پتروشیمی کاویان شرکت پتروشیمی کاویان (سهامی خاص) ثبـت شـده به شماره 255100 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، از شركتهاي تابعه شركت پتروشيمي باختر مي باشد.

ماموریت شرکت پتروشیمی کاویان

مأموريت اصلي شركت پتروشيمي باختر كه با سرمايه گذاري شركت ملي صنايع پتروشيمي و ديگر شركتهاي سرمايه گذاري بخش خصوصي تشكيل شده عبارتست از ساماندهي و سازماندهي منابع مالي و همچنين كسب اطمينان از اجراي پروژه هاي پتروشيمي غرب كشور.اين شركت همچنين بعنوان شركت تخصصي مادر عمل كرده و مسئوليت تأمين اعتبارات مالي مورد نياز جهت اجراي پروژه هاي زيرمجموعه خود را به عهده دارد.

 

تاسیس شرکت پتروشیمی کاویان

شركت پتروشيمي كاويان كه در شهريور ماه 1384 تأسيس گرديد; وظيفة تأمين خوراك مورد نياز ساير شركتهاي زير مجموعه شركت پتروشيمي باختر را عهده دار مي باشد، كه از طريق تزريق به خط لوله اتيلن غرب كشور خوراك رساني به اين مجتمعها صورت مي پذيرد.

با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و حضور پربرکت ایشان در فروردین ماه 1390 در شرکت پتروشیمی کاویان واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی و تلاش کارگران،متخصصین و مهندسین متعهد میهن اسلامی این پروژه عظیم در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی به ثمر نشست.شرکت پتروشیمی کاویان در زمینی به مساحت 43 هکتار واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در شهریورماه 1384 تاسیس گردید.

هدف از احداث این طرح بزرگ تامین اتیلن به میزان 2 میلیون تن در سال می باشد و میزان خوراک دریافتی آن بیش از 2580 تن در سال است که از فازهای مختلف پارس جنوبی تامین می گردد. ضرورت اجرای پروژه کاویان،تامین خوراک مورد نیاز سایر شرکت های زیر مجموعه باختر می باشد،که از طریق تزریق به خط لوله اتیلن 2300 کیلومتری غرب کشور خوراک رسانی به واحدهای زیرمجموعه صورت می پذیرد.

شروع پروژه کاویان به روش الگوبرداری از الفین نهم به دنبال اخذ توافق شرکت تکنیپ آغاز گردید و جهت تکمیل این طرح حدود 27 میلیون نفر ساعت کارکرد در زمان اجرا صرف گردیده است و اشتغال مستقیم در زمان بهره برداری طرح 1554 نفر می باشد. در مجتمع بزرگ کاویان،حجم خاک برداری 98000 مترمکعب،حجم خاکریزی 43000 مترمکعب،حجم قالب بندی فونداسیون و سازه های ارتفاعی 285000 مترمربع،حجم کل بتن ریزی 146000 مترمکعب و تناژ اسکلت فلزی کل پلانت 9000 تن می باشد.

 

ساختمان و نصب

1. در قسمت نصب بیش از 5400 تن معادل 533000 اینچ قطر برای هر واحد اتیلن 2. نصب کوره های واحد الفین بالغ بر 1200 تن و تعداد 350 قطعه تجهیزات کنترلی و ابزاردقیق 3. اجرای کابل کشی برق و ابزار دقیق حدود 700 کیلومتر برای هر واحد و مجموعا 1400 کیلومتر 4. نصب سه دستگاه ابرتوربو کمپرسور به وزن 550 تن برای هر واحد 5. نصب سایزهای مختلف لوله در مجتمع به طول تقریبی 95000 متر یوتیلیتی و آفسایت: در یوتیلیتی و آفسایت تولید آب ژاول،آب شیرین،آب DM، هوای فشرده و هوای ابزار دقیق انجام می گیرد.که این آب از طریق 4 لاین 96 اینچ از دریا وارد حوضچه آبگیر می شود.

 

قسمت یوتیلیتی

قسمت یوتیلیتی شامل پنج واحد تولیدی می باشد که سرویس های جانبی واحدهای الفین را تولید می نماید. 1. واحد بخار 2. آب شیرین 3. آب بدون املاح 4. هوای فشرده 5. نیتروژن در قسمت مخازن، ذخیره اتان، اتیلن و برش های سه کربنه و سنگین تر صورت می گیرد.

واحدهای الفین 1 و2 مجزا ولی کاملا شبیه هم هستند ; ظرفیت هر واحد در سال معادل 1 میلیون تن اتیلن می باشد. که سالانه طی این فرآیند 1290 هزار تن اتان به اتیلن تبدیل می شود; و علاوه بر این از هر دو واحد الفین حدود 167000 تن محصول جانبی C3+ در سال تولید می شود.

عملیات پیش راه اندازی از نیمه دوم سال 89 تا نیمه اول سال 91 و راه اندازی در نیمه دوم همان سال به انجام رسید.در این پروژه عظیم که برای اولین بار در کشور صورت پذیرفت،تماما از مهندسین،مشاورین و مدیران با تجربه و کارآمد کشور استفاده گردید و با وجود تمامی موانع و تنگناها این پروژه افتخارآفرین به ثمر نشست.

 

منبع : شرکت پتروشیمی کاویان

 

لینک های مرتبط :

شرکت پتروشیمی شیراز

 
ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.