جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

منیفولد چیست و چه کاربردی دارد ؟

منیفولد  چیست و چه کاربردی دارد ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

منیفولد ابزار دقیق وسیله ای بسیار مهم و کاربردی در صنعت است که شامل چند ولو یا شیر و چندین اتصال است که دریک بدنه قرار داده می شود. انواع مختلف این دستگاه را به عنوان کمک کننده هایی در کنار ابزارهای فشار مورد استفاده قرار می دهند. به عبارت ساده تر از این تجهیز برای مساوی کردن فشارها، فشار استاتیک، سنجش و اندازه گیری فشار، اندازه گیری فشارهای دیفرانسیلی و از همه مهمتر برای در سرویس قرار دادن و خارج کردن سنسور فشار از خط استفاده می شود. در واقع انواع مختلف منیفولد تجهیزاتی هستند که از شیرهای لاک کننده و ایزوله کننده در یک ساختار واحد تشکیل شده اند. شیرهای به کار رفته در این مجموعه هر کدام دارای یک دریچه مجزا جهت اتصال به لوله هستند. این در حالی است که بدنه اصلی برای همه ولوها یکی است.

انواع منیفولد ابزار دقیق کدامند؟

 

منیفولد ابزار دقیق را بر اساس فاکتورهای متعدد در مدل های مختلف طراحی و تولید می کنند. به عنوان مثال مدل های مختلف این دستگاه را بر اساس شکل ظاهری بدنه به دو نوع افقی و عمودی تقسیم بندی کرده اند. این تقسیم بندی به نوعی مشخص کننده جهت و سوی اتصال ولوهای اصلی است.در تقسیم بندی دیگری که برای این وسیله انجام شده است دسته بندی بر اساس نحوه نصب ولوها است. بر همین اساس این دستگاه را در نوع نصب مستقیم یا direct mounting style و remote mounting style یا نصب از راه دور تولید می کنند.
علاوه بر موارد ذکر شده انواع دیگری از این دستگاه وجود دارند که بر اساس تعداد ورودی و خروجی دسته بندی شده اند. مدل دوراهه، سه راهه و پنج راهه از جمله این مدل ها به شمار می آیند. واقعیت امر این است که این دستگاه های قرار گرفته شده در این دسته بندی مهم ترین و کاربردی ترین ولوها یا منیفولد های ابزار دقیق هستند که در موارد متعددی به کار گرفته می شوند.

تفاوت انواع منیفولد ابزار دقیق

 

لینک های مفید: قیمت منیفولد

 

 

 


انواع منیفولد ابزار دقیق در موارد مختلفی از جمله متریال به کار رفته در آن ها، مشخصات فنی و انواع اتصال با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال برخی از مدل ها را که در سیستم های حاوی سیالات معمولی مانند انتقال آب دریا و یا آب آشامیدنی استفاده می شوند از جنس برنج تولید می کنند. همچنین انواع دیگری از این دستگاه را از جنس استنلس استیل در نظر می گیرند که دارای کاربردهای بسیار متنوع و گسترده ای هستند. از دیگر تفاوت های موجود میان این دستگاه ها مشخصات فنی آن ها است که برخی را با قابلیت تحمل فشارهای پایین تا 10000psi تولید کرده و برخی دیگر را با قابلیت تحمل فشارهای بالا طراحی کرده اند. تفاوت مهم دیگری که میان مدل های مختلف این دستگاه وجود دارد نوع اتصال آن ها است. اتصالات این دستگاه ها را معمولاً از نوع Male یا Female در نظر می گیرند. هر کدام از این اتصالات ذکر شده در مدل های مختلف این دستگاه به کار برده می شوند.

جنس بدنه  انواع منیفولد 

جنس بدنه مدل های مختلف منیفولد ابزار دقیق را از آلیاژ های فولادی تولید می کنند. متداول ترین و پر مصرف ترین این آلیاژ ها متریال استنلس استیل ها و فولاد کربن هستند. البته متریال های دیگری از جمله برنج در ساخت بدنه انواع مختلف این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که متریال استنلس استیل خود دارای انواع مختلفی است که هر کدام با هدف مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. منیفولد های ساخته شده از جنس استنلس استیل آیتمی مناسب و ایده آل برای استفاده در پروژه های حاوی سیالات و گازهای خورنده هستند زیرا از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند. همچنین متریال دیگری که در ساخت بدنه انواع مختلف این دستگاه به کار گرفته می شود مونل است که به دلیل مقاومت بسیار عالی در برابر محلول ها آب داغ و نمک و برخورداری از قابلیت جوش پذیری از آن در تجهیزات دریایی، سیستم پایپینگ و تانک های گازوئیل استفاده می شود.

 

لینک های مفید: قیمت سوئیچ دما

 

علاوه بر موارد ذکر شده جنس بدنه برخی دیگر از انواع منیفولد ابزار دقیق را از متریال تیتانیوم تولید می کنند. دستگاه‌های دارای بدنه تیتانیوم معمولاً در صنایع پتروشیمی و مبدل های حرارتی و صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که از تیتانیوم برای ساخت بدنه بسیاری از مدل های این دستگاه استفاده می شود. زیرا از مقاومت بسیار بالایی در برابر پایین آمدن چگالی و تهاجمات محیطی برخوردار است. همچنین تولید کننده های منیفولد متریال Inconel را برای ساخت انواع منیفولد قابل استفاده در گاز ترش، خطوط انتقال مواد شیمیایی و سوخت هیدرولیک به کار می گیرند.

 

کلام پایانی

تولید کننده های منیفولد انواع مختلف منیفولد ابزار دقیق را برای کاربردهای مختلفی طراحی می کنند. با این حال می توان گفت که تمامی مدل های موجود این دستگاه دارای مزایا متعددی از جمله کوتاه تر کردن مسیر جریان، کاهش نشت و عدم نیاز به نگهداری و تعمیر و تعویض مداوم هستند.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.