جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

مولتی متر چیست ؟

مولتی متر  چیست ؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

خرید مولتی متر 

جهت خرید انواع مولتی متر با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور در پیکاتک. جهت کسب مشاوره رایگان و استعلام قیمت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

لینک های مفید: قیمت آمپر متر

 

مولتی متر چیست ؟

مولتی‌ متر یا Multimeter و یا اوومتر دستگاهی کاربردی جهت سنجش و اندازه‌ گیری کمیت های مختلف الکتریکی است. عواملی همچون ولتاژ، مقاومت الکتریکی و ظرفیت خازنی از جمله پارامترهای بسیار مهمی هستند که به وسیله مولتی متر اندازه گیری می شوند. همچنین به کمک ابزاری به نام Multimeter می‌توان سالم بودن یا عملکرد درست دستگاه های الکترونیکی را مورد بررسی قرار داد. این وسیله مهم را در دو مدل آنالوگ یا عقربه ای و دیجیتال تولید می کنند. این دستگاه جزء حیاتی ترین وسیله و ابزاری است که مورد توجه تکنسین ها و مهندسان برق و تعمیرکاران وسایل برقی قرار دارد. 

 

کاربردهای مولتی متر

 

یک مولتی متر دارای کاربردهای متعددی است که برخی از مهم ترین این کاربردها عبارت‌اند از:

کاربردهای DIY

 DIY پروژه های الکترونیکی هستند که به طرز گسترده ای در آن ها از آوومتر یا همان مولتی متر استفاده می شود. به کمک این دستگاه می توان آزمایشات مختلفی را در کارگاه های خانگی انجام داد. بهترین نوع این دستگاه برای پروژه های DIY مدل های پایه هستند. زیرا در این پروژه ها هیچ گونه آزمایش و تست پیشرفته و پیچیده ای انجام نمی گیرد. مزیت مهم استفاده از دستگاه های پایه ارزان بودن آن ها نسبت به اپلیکیشن ها است.

تست انواع قطعات الکترونیکی

به جرات می توان گفت که مهم ترین کاربرد مولتی متر، تست انواع قطعات الکترونیکی از لحاظ سلامت یا خرابی است. به کمک اوومتر می توان قطعات مختلفی مانند خازن، ترانزیستور را مورد بررسی قرار داد. این ابزار از تست های مختلفی تشکیل شده است. تنها کاری که برای تست این قطعات لازم است انجام داد قرار دادن ابزار مربوطه بر روی قطعات و انجام فرایند تست است.

کاربردهای صنعتی

یکی دیگر از کاربردهای مهم مولتی متر استفاده از آن در بخش های مختلف صنعت است. همچنین در چندین پروژه مهم مهندسی از جمله انجام تست های مستمر و مداوم، ارزیابی جریان یا تجزیه، تحلیل مدارها به وسیله تصویربرداری مادون قرمز، اندازه گیری دمای ابزار و ارزیابی جریان یا تجزیه می توان از آن استفاده کرد.

کاربردهای خانگی مولتی متر

به طور حتم هر خانه ای نیاز به یک مولتی متر یا آوومتر دارد. زیرا با استفاده از آن می توان به بررسی تداوم، بررسی لوازم برقی، تست سوکت های معیوب و تست بقیه مدارهای منزل پرداخت. لازم به ذکر است که مدلی خاص و ویژه از این دستگاه برای مصارف خانگی طراحی نشده و در بازار یافت نمی شود. با این حال هر نوع از اوومتر که از قابلیت اندازه گیری پارامتر های مهم برخوردار باشند قابلیت استفاده در مصارف خانگی را دارند.

سرویس یا بازرسی خودرو

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم مولتی متر سرویس و بازرسی انواع خودرو است. بنابراین تکنسین ها و تعمیرکاران اتومبیل ها از این ابزار به وفور استفاده می کنند. با یک اوومتر می توان تست نشتی را روی کاور آن انجام داد و شارژ باتری را مورد اندازه گیری قرار داد. همچنین از این ابزار می توان برای تست دینام استفاده کرد و سایر مدار های الکتریکی و حتی بوق ماشین را مورد بررسی قرار داد. لازم به ذکر است که واحدهای سطح بالا همچون Power Probe IV، از قابلیت درایورهای PCM/ECM، ردیابی سیگنال و آزمایش انژکتورهای سوخت برخوردار هستند.

اجزاء مولتی متر

 

یک مولتی متر از لحاظ ساختار از بخش های مهمی تشکیل شده است. این بخش ها عبارت‌اند از:


● صفحه نمایشگر:

 این ابزار نیز همانند سایر دستگاه های اندازه گیری دارای یک صفحه نمایشگر است. این صفحه نمایشگر جهت نشان دادن اندازه گیری های مختلف و کمیت های متنوع استفاده می شود.


●  سلکتور یا کلید انتخاب:

سلکتور در ساختار مولتی متر به عنوان دستگیره شناخته می شود. این بخش از اوومتر جهت انتخاب پارامتر های مختلف و اندازه گیری به کار گرفته می شود. نحوه استفاده از سلکتور به این نحو است که با چرخاندن آن پارامتر هایی مانند جریان، ولتاژ و مقاومت را می توان انتخاب کرد و مورد سنجش قرار داد.
نکته: در دستگاه مولتی‌ متر کمیت‌ الکتریکی جهت سنجش و همچنین حدود تقریبی آن را با استفاده از سلکتور قابل چرخش اندازه گیری می کنند. علاوه بر آن کمیت‌ های الکتریکی قابل اندازه گیری در دستگاه با A برای شدت جریان، با V برای اختلاف پتانسیل، AC برای جریان متناوب، AD برای مقاومت الکتریکی و DC برای جریان مستقیم نشان داده می شود.

مزایای مولتی متر


به طور حتم مولتی متر نیز همانند سایر دستگاه های ابزار دقیق دارای مزایای بسیاری است که عبارت‌اند از:

  •  برخورداری از عملکرد قطبیت خودکار.
  • دقت بالا.
  • ارائه نمایش خروجی به صورت خودکار.
  • امپدانس ورودی بالا.
  • امکان خواندن واضح صفحه نمایشگر در فواصل دور و دید بالاتر.
  • مقرون به صرفه بودن.

سخن پایانی

تولید کننده های مولتی متر این ابزار فوق العاده را در بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی و بر اساس فناوری های مدرن طراحی و روانه بازار کرده اند.

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.