جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پالایشگاه گاز بیدبلند

پالایشگاه گاز بیدبلند
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پالایشگاه گاز بیدبلند

دیار زرخیز خوزستان؛ شعله های روشن بخشی که نویدی بود بر پایان ظلمت و تاریکی و تاکیدی بر اینکه مردمان این دیار خاموشی را برنمی‌تابند. استان خوزستان با دارا بودن منابع عظیم گاز و نفت، وجود قطب های صنعتی پتروشیمی، منابع تولید و تبدیل انرژی، فولاد و سیمان از جمله قطب‌های اقتصادی، صنعتی و علمی ایران زمین محسوب می‌شود. در این دیار انسان‌های زیادی درکنار هم با تلاش شبانه¬روزی این منابع طبیعی را جهت استفاده عمومی و ایجاد نشاط و طراوت زندگی به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کنند. از آغازکشف نفت در سال 1287 در ایران تا سال 1350 تمام گاز همراه نفت در این دیار سوزانده شده و تنها کمتر از 3 درصد آن به مصرف شهرهای اطراف می رسید .

پالایشگاه گاز بیدبلند، نخستین پالایشگاه گاز خاورمیانه، در موقعیت 18 کیلومتری شمال شرقی آغاجاری، 32 کیلومتری غرب بهبهان و 35 کیلومتری شرق میانکوه در استان خوزستان واقع شده و پس از اعلام موجودیت شرکت ملی گاز در سال 1344 در عرض 2 سال با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت، تامین انرژی کشور و صادرات به شوروی سابق در مقابل ساخت ذوب آهن اصفهان ساخته و پس از احداث خط لوله سراسری گاز درآذرماه 1350 مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت. پالایشگاه بیدبلند روزگاری مرکز ثقل شرکت ملی گاز و تنها تامین کننده انرژی گازی کشور بوده به نحوی که مادر شرکت ملی گاز شناخته می‌شود

مشخصات پالایشگاه بیدبلند 

 پالایشگاه بیدبلند به مساحت 84 هکتار درگذشته از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های جهان به شمار می رفت. این پالایشگاه دارای 4 واحد پالایش گاز با ظرفیت 8/6 میلیون متر مکعب و مجموع 2/27 میلیون متر مکعب گاز بوده، که هر واحد شامل بخش های عملیاتی شیرین سازی و نم‌زدایی گاز و 4 واحد دیگ بخار با ظرفیت 83 تن و در مجموع 332 تن بخار می‌باشد. . با پیدایش حوزه های نفتی مارون و اهواز و ارسال گازهای شیرین این مناطق به خط یکم سراسری، حجم صادرات افزایش یافته و نصب تعدای از واحدهای توسعه بعدی آن منتفی گردید . در گذرگاه زمان خوراک این پالایشگاه مهمّ ایران، ازگازهای همراه نفت حوزه آغاجاری، گازهای ترش حوزه آغار- دالان در جنوب فارس و حدود 10 سال بنابر نیاز کشور از حوزه پارس جنوبی دریافت می‌نمود. گاز تولیدی گرمابخش منازل هم وطنان، خوراک صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع استان خوزستان از جمله نیروگاه برق رامین اهواز، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ایستگاه‌های CNG ، صنایع فولاد اهواز و صنایع سیمان و سایر صنایع زیردستی می‌گردد.  

این پالایشگاه با بیش از نیم قرن تجربه، حفظ آمادگی بالا و مداومت در چابکی، در چشم انداز خود آماده دریافت خوراک مطابق طراحی و ایفای نقش برجسته در تولید ملّی می‌باشد . انگیزه و اشتیاق کارکنان شرکت به تولید حداکثری و استفاده از تمام ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ، مانند دهه 1390 ، انتظاری است که تحقق آن می تواند خون تازه ای در پیکره این پالایشگاه جریان داده و با درآمدزایی بهتر نقش اصلی خود را در توسعه پایدار منطقه، امنیت شغلی بالغ بر 2000 نفر به طور مستقیم و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم را تامین نماید .

این پالایشگاه در سال‌های اخیر گام‌های مهمّی در جهت توسعه محصولات، روز آمد نمودن تجهیزات، استفاده از توان داخلی شرکت و برنامه خودکفایی ملّی برداشته است. وجود واحدهای کارگاه مرکزی ساخت و تعمیر قطعات مهم، واحدهای تعمیرات ابزاردقیق، برق، تعمیر موتورهای الکتریکی و رله های برقی، تعمیرات مکانیک، جایگزینی برنامه نگهداری و تعمیرات به جای تعمیرات، ارتقای سیستم های مدیریتی از جمله این اقدامات می باشد . به علاوه ارتقای واحد HSE بر پایه بهداشت، ایمنی و صیانت از محیط زیست را در راس برنامه های اصلی خود مدّ نظر دارد .

در بعدکیفیت محصولات، با تجهیز اساسی آزمایشگاه‌های مجهز،کیفیت محصولات تولیدی، خوراک دریافتی و محصولات حین فرآیندی را همواره کنترل و ارتقا می دهد.کنترل کیفیت مخازن و لوله‌ها و تجهیزات مورد استفاده با ارتقای واحد بازرسی فنی در این شرکت جاری سازی شده است. همچنین جهت صیانت از محیط زیست گام‌های مهمّی، از جمله راه اندازی تصفیه خانه پساب بیولوژیک، سیستم تفکیک‌گر سه فازی استحصال مایعات نفتی، استفاده مجدد از پساب برگشتی جهت توسعه فضای سبز، بهینه سازی تیپ مشعل‌های بلند، کاهش گازهای گلخانه‌ای با ارتقای سیستم‌های کنترلی دودکش بویلرها و کوره‌ها، تعویض خطوط زیرزمینی، استفاده از مواد پایدارتر در مقابل خوردگی، تعویض و بهینه سازی مبدل های حرارتی، بهینه سازی برج های جذب آمین، ارتقای مواد جاذب برج های نم زدایی برداشته است.

این پالایشگاه در ششم آبان 1364 توسط هواپیماهای دشمن بعثی بمباران و صدمات کلّی به آن وارد گردیده و تا قبل از راه اندازی مجدد در سال 1366 سه بار دیگر مورد تجاوز هوایی دشمن بعثی قرار گرفت. در این بمباران‌ها واحد 100 پالایش گاز، واحد گوگرد سازی و 2 واحد دیگ بخار آن به صورت کلی تخریب گردید ولی 4 واحد پالایش و 4 دیگ بخار آن بازسازی گردید . در تاریخ پرافتخار دفاع مقدس تعدادی زیادی از نیروهای خدوم این شرکت به صورت داوطلبانه به جهبه ها اعزام گردیده تا علاوه بر خدمت در سنگر تولید نقش خود را در جهبه‌ها نیز ایفا نمایند. در این راه علاوه بر جهبه ها، تعدادی ازکارکنان در بمباران های دشمن بعثی به درجه رفیع شهادت نائل شده یا جانباز گردیده اند.

در پی سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان در سال 1375 و صدور رهنمود برآورده نمودن نیاز بخش خانگی و صنعتی مسجدسلیمان از جمله کارخانه سیمان کارون به استفاده از گاز طبیعی، احداث پالایشگاه گاز در این شهر به ظرفیت 32 میلیون فوت مکعب در روز، با دریافت خوراک از حوزه نفت سفید در دستور کار قرار گرفت. با امتناع شرکت‌های خارجی از حضور در کشور جهت راه‌اندازی ، با تلاش و همّت نیروهای توانمند پالایشگاه بیدبلند، این پالایشگاه ساخت و در سال 1385 راه‌اندازی و به عنوان بخشی از شرکت پالایش گاز بیدبلند، وظیفه تامین گاز شیرین شهرستان مسجدسلیمان و دیگر صنایع صنعتی شهرستان را برعهده دارد.

پالایشگاه گاز بیدبلند علاوه بر نقش موثر در بخش صنعت و اقتصاد ملّی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه مسئولیت های اجتماعی، توجه به محیط زیست طبیعی و رفاه و آسایش انسانی را در برنامه کاری خود قرار داده است. از جمله فعّالیت‌های اجتماعی این شرکت، احداث پیست دوچرخه سواری و پیاده‌روی، چندین پارک عمومی، مجموعه ورزشی و  ورزشگاه شهیدکاوه پیشه، استخر شنای استاندارد، سالن ورزشی چند منظوره، تالار مراسمات و چندین مجموعه دیگر قابل ذکر است. توسعه فضای سبز، حفظ و توسعه جنگل‌ها و تامین آب شهر میانکوه و تعدادی از بخش‌ها و روستاهای اطراف، همکاری های آتش نشانی و امدادی، مشارکت در اجرای پروژه های عام المنفعه، کمک به هم وطنان زلزله زده و آسیب دیده در سیل های خوزستان، تنها بخشی از خدمت‌رسانی این مجموعه عظیم در گذر تاریخ است.

احداث، توسعه و نگهداری بیش از 80.000  مترمربع فضای سبز عمومی و بالغ بر 60.000 متر مربع فضای سبز اداری و خانگی در شهر میانکوه، تلاش مداوم تا استقرار شهرداری میانکوه، حفاظت و نگهداری از بالای 12.000 اصله درخت، توسعه جنگل کاری به میزان 40 هکتار، لایروبی و ساماندهی آبراهه‌های شهر میانکوه با مشارکت منطقه یک عملیات از جمله اقدامات بهداشتی و زیست محیطی این شرکت می باشند. از فعّالیت‌های فرهنگی شرکت احداث دو دبیرستان نمونه دوره اول و دوم در میانکوه، کمک به حفظ و نگهداری مدارس دیگر، ایجاد و نگهداری چندین بوستان تفریحی ورزشی پارک شادی، نخل ، سلامت ، فدک ، دانش وآبشار بوده که همگی در زمین‌هایی احداث شده‌اند که از نظر بهداشتی روزگاری دغدغه اصلی مردم شهر بوده‌اند .

همچنین در عمل به فرامین مقام معظم رهبری جهت توسعه توانمندی‌ و بهره وری اقتصادی، مشارکت در تولید ملّی و مانع زدایی ها گام برداشته، و بر این محور تاکنون موفّقیّت‌های مدیریتی و استراتژیکی زیادی را در کارنامه خود دارا بوده که از جمله موفّقیّت‌های سازمانی و مدیریتی شرکت می توان موارد زیر را برشمرد :

اطاعات پالایشگاه گاز بیدبلند

-دریافت لوح تقدیر و تندیس برنزین ونقره ای مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت

- دریافت تقدیرنامه پنج ستاره در حوزه تعالی سازمانی.

- کسب لوح تقدیر و تندیس بلورین در نظام پیشنهادات.

- دریافت تندیس برنزین و تقدیرنامه 6 ستاره مدیریت دارایی های فیزیکی.

-کسب گواهینامه‌های استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 ، TS 29001 و استقرار سیستم IMS .

- کسب گواهینامه‌های مدیریت محیط زیست ISO 14001 ، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای OHSAS 18001 و استقرار سیستم مدیریت استاندارد HSE - MS

- استقرار سیستم مدیریت انرژی استاندارد ISO 50001

دفتر تهران 

 تهران - خیابان شهید بهشتی - خیابان احمد قصیر - کوچه پنجم - پلاک 8 - طبقه پنجم
 تلفن : 42 -88556838 - 021     
فکس :  88703522 -021     

آدرس کارخانه 

خوزستان - شهرستان بهبهان - کیلومتر 17 بزرگراه بهبهان،رامهرمز 
 تلفن :52734320 061     
فکس : 52734321 061

 

لینک های مرتبط :

انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.