جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پرشر گیج چیست؟

پرشر گیج چیست؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پرشر گیج از مهم ترین تجهیزات و ابزارهایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه کاربردی دارای قابلیت ها و ظرفیت های متعددی است. از این رو در بسیاری از فرآیندهای پروسسی جهت اندازه گیری مقدار فشار انواع سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار بی نقص، کارکرد مناسب و کیفیت بالای این محصول سبب شده تا افرادی که در حوزه های صنعتی مختلف مشغول به کار هستند به استفاده از آن روی بیاورند.

 

پرشر گیج چیست ؟

پرشر گیج دستگاهی صنعتی است که از ساختاری ساده تشکیل شده و از دقت بالایی در اندازه گیری فشار برخوردار است. در واقع این ابزار، دستگاه اندازه گیری شدت نیروی وارد شده به سیالات است که استفاده از آن در جهت تنظیم دستگاه، قدرت مایع و سنجش فشار و همچنین عیب‌یابی آن ضروری است. به طور کلی می توان گفت که بدون این دستگاه قدرت و فشار مایعات و گازها قابل اندازه گیری و کنترل نیست.

 

لینک های مفید: پرشر گیج ویکا

 

انواع پرشر گیج

با توجه به ساختار پرشر گیج، این دستگاه در انواع مختلفی ساخته می شود. هرکدام از مدل های موجود قابلیت استفاده در حوزه خاصی را داشته و با هدف بخصوصی ساخته شده است. لازم به ذکر است که عملکرد تمام مدل های این دستگاه بر مبنای اندازه گیری فشار است. با این حال از آن ها در سیستم ها و موقعیت های متفاوت بهره گرفته می شود. لازم به توضیح است که این دستگاه بر اساس نوع کاربری، نوع سیال، محیط مورد استفاده و سایر موارد دیگر، در انواع و مدل های بسیار متنوعی ساخته می شود.
 مهم ترین و رایج ترین مدل‌های مربوط به این ابزار عبارت‌اند از:

  • گیج فشار تست(مخصوص کالیبراسیون)
  •  گیج فشار تفاضلی(اختلاف فشاری)
  •  گیج فشار روغنی
  • گیج فشار اکسیژن
  • گیج فشار دیافراگمی
  •  گیج فشار خلأ(وکیوم)
  • گیج فشار استیل-برنجی/ گیج فشار تمام استیل
  • . گیج فشار دیجیتالی


عمومی ترین و متداول ترین نوع گیج فشار کدام است؟

عمومی ترین و به نوعی محبوب ترین مدل پرشر گیج، گیج آنالوگ(عقربه ای) است. جهت استفاده از این مدل گیج عقربه ای در ساختار آن تعبیه شده است. این نوع دستگاه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و تا حد زیادی قابل اطمینان است. به همین دلیل در بخش های وسیعی از پروژه ها و برنامه های تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 


از دستگاه پرشر گیج اغلب جهت سنجش و اندازه‌ گیری فشار در سیستم های لوله‌کشی، مخازن، مخازن مدفون شده در زیر آب و یا زیرزمین و در محیط واکنش استفاده می شود. پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، صنعت داروسازی و فراوری مواد غذایی از دیگر موارد کاربرد این دستگاه می باشند. لازم به ذکر است که وجود این دستگاه در محیط های حساس مانند پالایشگاه ها بسیار ضروری است. زیرا کوچک ترین تغییر و خطایی را در سیستم ها شناسایی کرده و به اپراتور اطلاع می دهد. در نتیجه از بروز آسیب های جبران ناپذیر و اتفاقات ناگوار جلوگیری می کند. استفاده از این ابزار فوق العاده باعث می شود تا از عدم وجود نشتی یا تغییر فشار اطمینان حاصل کرد. همچنین این دستگاه تأثیر بسیار بالایی بر موقعیت و نحوه عملکرد سیستم دارد.
نکته: علاوه بر موارد یاد شده پرشر گیج دستگاهی مناسب و ایده آل برای آزمایش تجهیزات و کار با ماشین آلات است. این دستگاه کمک شایانی در صرفه جویی هزینه ها و پایین آوردن میزان خرابی ها می کند. این کاربردهای فوق العاده مربوط به نوع مکانیکی این دستگاه است که برای سیستم های هیدرولیکی، اندازه گیری ارتعاشات، خرابی های احتمالی، ضربان و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لینک های مفید: گیج فشار

 

عوامل تعیین کننده در انتخاب نوع گیج فشار

برای انتخاب مناسب ترین نوع پرشر گیج لازم است فاکتورها و عوامل متعددی را مد نظر قرار داد. مهم ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • میزان دقت مورد نیاز در برنامه و یا پروژه مورد نظر
  • اندازه مناسب صفحه برای خوانایی
  • دوام مواد به محیط بسته
  •  شرایط فرآیند
  •  گزینه های نصب موجود
  •  دامنه فشار قابل اندازه گیری
  •  نوع فشار قابل اندازه گیری

نحوه عملکرد پرشر گیج

 بعد از این که پرشر گیج به وسیله سیستم لوله کشی به مخزن یا لوله متصل میشود، فرایند عملکرد آن آغاز می شود. بعد از نصب و راه اندازی در صورتی که فشار محیط پایین باشد عقربه های موجود در صفحه نمایش بر روی فشار کم ثابت می مانند. حال اگر فشار محیط مخزن یا لوله بالا برود عقربه به سوی اعداد بالاتر حرکت می کند. به این ترتیب اپراتور و تکنسین های صنعتی قادر به بازخوانی میزان فشار سیستم خواهند بود. نکته مهمی که در خصوص کارکرد و عملکرد این نوع فشار سنج وجود دارد این است که مدل های مختلف آن هر کدام از ظرفیت محدودی برخوردار هستند. بنابراین در صورت افزایش فشار در حد بالاتر از ظرفیت عملکرد دستگاه دچار اختلال می شود.


بهترین نوع فشار سنج جهت استفاده در محیط های مرطوب

پرشر گیج از جنس استیل بهترین نوع برای استفاده در محیط های مرطوب به شمار می آید. زیرا جنس بدنه آن از متریال استیل است. در نتیجه از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار است. همچنین از نوع استیل می توان در اندازه گیری مایعات خورنده و اسیدی نیز استفاده کرد.

درجه بندی گیج فشار

درجه بندی دستگاه پرشر گیج بر اساس استاندارد های موجود در سه رنگ فسفری، قرمز و مشکی در نظر گرفته شده است. رنگ مشکی به کار برده شده در درجه بندی این دستگاه معمول ترین رنگ بوده و اغلب به منظور اهداف کلی از آن استفاده می‌شود. رنگ قرمز موجود در درجه بندی دستگاه نیز با هدف آگاه کردن اپراتور از وجود خطر در مناطق پر خطر استفاده می شود. از رنگ فسفری هم در موقعیت هایی که نیاز به خواندن مقدار فشار در محیط های تاریک و یا شب باشد استفاده می شود.
کلام پایانی: خوشبختانه با توسعه و پیشرفت فناوری ها و دانش صنعتی انواع مختلفی از ابزارآلات صنعتی جهت انجام اعمال سخت و پیچیده تولید شده اند. پرشر گیج یکی از دستگاه هایی است که به کمک بشر آمده تا یکی از سخت ترین عملیات ها را به ساده ترین شکل انجام دهد. عمل اندازه گیری مایعات و گاز درون مخازن از جمله این کارهای سخت است که انجام آن بدون وجود این دستگاه تقریباً غیر ممکن است.

 

 

 

 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.