جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پمپ های دارای دسته بندی های مختلفی هستند که دسته سانتریفیوژی کاربرد گسترده ای دارد. این دسته نیز خود دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای سیالات متفاوتی به کار می روند. یکی از مدل های این دسته پمپ روغن داغ است که برای سیالاتی با دمای بالای 100 درجه سانتی گراد به کار می روند. پمپ روغن داغ مقاوت بالایی در برابر دما و حرارت دارد وبه همین دلیل در صنایعی که از سیالات داغ استفاده می کنند, به کار می رود. در این مقاله از پیکاتک پمپ روغن داغ را معرفی می کنیم و مشخصات و کاربردهای آن را بیان میکنیم.

 

 

پمپ روغن داغ چیست؟

پمپ های روغن داغ یا Hot Oil Pumps از خانواده پمپ های سانتریفیوژ می باشند. این پمپ ها به منظور انتقال یا سیرکوله مایعات همچون روغن های صنعتی دما بالا تا 380 درجه سانتی گراد یا آب با دمای بالا تا 200 درجه سانتی گراد، عاری از مواد جامد طراحی شده اند. پمپ های روغن داغ معمولا از جنس چدن ریختگی با مقاومت بالا در مقابل حرارت ساخته می شوند.محور این پمپ ها توسط سیل مکانیکی به طور کامل در مقابل نشتی آبندی شده است. جنس سیل مکانیکی و اجزای داخلی در پمپ های روغن داغ با مشتقات نفتی مطابقت شیمیایی دارد. به منظور اطمینان بالای آبندی، سیل مکانیکی این پمپ ها از نوع دوبل می باشد. از این پمپ ها عمدتا برای تبادل حرارت در واحدهای فرآیندی استفاده میشود. این پمپ ها به صورت افقی یک طبقه و تک مکشه هستند. پمپ های روغن داغ از محفظه ،پروانه ،شافت ،یاتاقان و آب بند تشکیل شده اند. آب بندی محور ایـن پمپ هـا در دو بخش انجـام می شود. یک قسمت پشت پـروانه است کـه از بوش های گرافیتی یا سیلیکون کارباید و یا حتی برنجی با تلرانس های خاص اسـتفاده می شود که مانع جریان زیاد و پـر فشار روغن بـه سمت یاتاقانها می شود و قسمت دیگر شامل مکانیکال سیل می باشد.

 

پمپ روغن داغ

 

مشخصات پمپ روغن داغ

  • مقاومت بالای مکانیکی و پروانه سفت و سخت
  • فضای بزرگ آبندی به جهت شستشوی آسان سیل آبندی
  • قطعات ثابت هوزینگ به جهت ایمنی بالا از چدن ریختگی ساخته شده است.
  • بلبرینگ های ضد سایش با صفحه محافظ از نوع گریس خور با طول عمر طولانی
  • مورد استفاده برای سیستم تزریق سوخت مشعل
  • مورد استفاده در سیستم‌ های خورشیدی انتقال مایعات جهت تبادل حرارت

 

 

کاربرد پمپ روغن داغ

  1. سیرکوله روغن داغ در صنایع غذایی و نوشیدنی
  2. انتقال روغن های صنعتی و معدنی
  3. کارخانجات تزریق پلاستیک
  4. سیرکوله روغن ترانس
  5. در صنایع ساختمانی در پرس آجر، قطعات بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ
  6. در صنایع نفت و گاز پتروشیمی در نیروگاه‌ها، تولید نفت،‌ در تولید حلال ها به روش تبخیری، مبدلهای حرارتی
  7. در صنایع ماشین سازی در خنک کاری ماشین آلات جوشکاری
  8. سیرکوله آب داغ در سیستم های سولار
  9. کارخانجات تولید شیشه
  10. در صنایع چوب و کاغذ در در پرس ها برای تخته، تخته سه لا و روکش، ماشین آلات چسب،‌ غلتک ها،خشک کردن سیلندرها

 

پمپ روغن داغ

 

انواع پمپ روغن داغ

این دستگاه ها بسته به نوع کاربرد آن ها دارای انواع مختلفی می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  1. پمپهای روغن داغ سانتریفیوژ
  2. پمپهای روغن داغ دنده ای
  3. پمپهای روغن داغ مگنتی
  4. پمپهای روغن داغ کند پمپ
  5. پمپهای روغن داغ مغناطیسی

 

 

راهنمای انتخاب پمپ روغن داغ

برای انتخاب پمپهای روغن داغ مناسب باید دو مولفه هد و دبی مورد نیاز محاسبه شوند. هد در پمپ های روغن داغ شامل تلفات لوله کشی، اتصالات، شیرآلات، افت مبدل حرارتی و دیگ روغن داغ می باشد. دبی در پمپ های روغن داغ شامل حجم روغن مورد نیاز برای تبادل مناسب در مبدل حرارتی می باشد.

 

پمپ روغن داغ

 

طرز کار پمپ روغن داغ

مکانیزم عملکرد پمپ های روغن داغ از نوع گریز از مرکز است و برای جابجایی مایعات رقیق مناسب می باشد. در این پمپ ها ابتدا مایع از طریق نازل مکش وارد پروانه پمپ می شود. با گردش پروانه مایع بین حفره ها در جهت شعاع به سمت محفظه پمپ حرکت می کند و افت فشار ایجاد می کند. ایجاد افت فشار باعث مکش مایع از قسمت ورودی می شود. هر چه سرعت و قطر پروانه بیشتر باشد، سرعت در لبه پروانه بیشتر است و باعث مکش بیشتری میشود. در پمپ های روغن داغ به منظور مکش بهتر ورودی یک سایز نسبت به خروجی بزرگتر می باشد. نوع کانکشن در این پمپ ها از نوع فلنجی استاندارد می باشد. الکتروموتور در پمپ روغن داغ می تواند از نوع کوپله مستقیم یا غیر مستقیم باشد. سرعت الکتروموتور در این پمپ ها 1450 و 2900 دور در دقیقه متناسب با دبی و فشار خروجی انتخاب میشود. در مواردی که پمپ بصورت دائم در مدار است، به جهت کاهش استهلاک توصیه می شود از پمپ های 1450 دور استفاده شود.

 

 

نحوه نصب پمپهای روغن داغ

پیش از راه اندازي پمپ، باید با روغن محفظه حلزونی را پر کرده و در همین حین، با دست محور پمپ را به آرامی چرخاند تا پمپ کاملا هواگیري شود. دلیل پر کردن محفظه از روغن اطمینان از عملکرد مناسب آب بندي محفظه یاتاقانمی باشد. لذا باید دو در پوش بالایی محفظه یاتاقان را باز کرده و روغن خنک کاري را از یکی از درپوش ها به میزانی ریخت که از در پوش دیگر خارج شود و پس از آن هواگیري انجام شود. نهایتا باید هر دو درپوش را کاملا سفت نمود. در حین راه اندازي اولیه پمپ دماي روغن به آرامی بالا می رود و در محدوده 100 درجه تا 130 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. لذا آب داخل روغن به طور کامل بخار می شود. سپس دماي روغن تا دماي کاري و نهایی افزایش می یابد. بعد از گرمایش پمپ و رسیدن به دماي کاري، باید پمپ را خاموش نموده و کوپلینگ را بررسی کنید. در صورت نیاز قطعات کوپلینگ را بر روي موتور و پمپ تنظیم کرده و هم مرکزي بین محورهاي پمپ و موتور را کنترل نمایید تا هیچگونه انحراف زاویه اي بین آن دو وجود نداشته باشد. محور پمپ باید به آرامی و بدون هیچگونه مقاومتی و اصطحکاکی، با دست بچرخد. در پمپ روغن داغ باید از هرگونه نوسانات ناگهانی دما (شوك حرارتی) جلوگیري نمایید.

 

پمپ روغن داغ

 

 معرفی دیگ روغن داغ 

یکی از کابردهای مهم پمپهای روغن داغ در دیگ روغن داغ است. این وسیله جایگزین آب و بخار برای تولید دمای بالا می باشد. بدین صورت که در اکثر سیستم های گرمایشی برای ایجاد گرما از آب و بخار استفاده می کنند. اما برای افزایش دما به آب و بخار در فشار بالا نیاز است. بالا بردن فشار باعث کاهش ضریب ایمنی می شود. و ممکن است که خطرات جبران ناپذیر بوجود آید. بهمین دلیل در دما های بالا از دیگ یا بویلر روغن داغ استفاده می شود. مکانیزم عملکرد این نوع دیگ ها بدین صورت است که حرارت را از روغن های مخصوص حرارتی به گاز های گرم حاصل از احتراق مشعل منتقل می کند. بطور کلی این وسیله صنعتی گرمای حاصل از انواع مشعل را به روغن های حرارتی در حال گردش منتقل میکند. این عمل باعث افزایش دما می گردد. اجزای این نوع از تجهیزات صنعتی عبارتند از مشعل، پمپ، الکتروپمپ، پرشر سوئیچ، ترموتر، صافی، لرزه گیر، ترموستات، مانومتر می باشد.

 

لینک های مرتبط :

پمپ پیستونی 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.