جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

پمپ ها کابردهای مختلفی دارند و برای موارد مختلف استفاده می شوند. به دلیل همین کاربرد زیاد, در بازار انواع مختلفی از پمپ ها وجود دارند که هر کدام مشخصات خاصی دارند و برای کار مخصوص استفاده می شوند. به پمپ‌ هایی که وظیفه انتقال آب‌های غلیظ را بر عهده دارند، پمپ لجن‌ کش می‌گویند. منظور از آب‌ های غلیظ، آب‌ هایی است که ناخالصی‌هایی مثل گل‌ولای، لجن ته‌نشین شده، ذرات ریز شن و زباله‌های ریز دارند. در این مطلب از پیکاتک با پمپ لجن‌کش که هم‌زمان با مدرن شدن صنایع و کارخانه‌ها وارد بازار شده‌اند، بیشتر آشنا می‌شویم و در مورد نحوه کار و کاربرد آنها بیشتر خواهیم آموخت.

 

 

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش مکانیزمی همانند پمپ های کفکش دارد. این دستگاه با قرار گرفتن در محلی که سیالات لجن دار قرار دارند، آن ها را پمپاژ می کند. پمپ لجن کش جهت انتقال انواع فاضلاب های صنعتی و خانگی ، لجن ، سیالات همراه با ذرات و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله دارای الکتروموتوری با کلاس حفاظتی بالا (IP68) می باشد که بسته به غلظت سیال از 750 تا 3000 دور متغیر است. به گونه ای که برای پمپاژ سیالات رقیق به دور بالا و برای پمپاژ سیالات غلیظ تر ، به دور پایین تر نیاز است. این نوع از انواع پمپ ها از جهت ولتاژی به دو دسته پمپ لجن کش سه فاز و تک فاز تقسیم می شود و در گروه الکتروپمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ قرار دارند و بسته به نوع الکترو موتور در دو نوع سه فاز و تک فاز ارائه می شوند. بسته به مصرف کننده با تنوع جنس بدنه و پروانه به بازار عرضه می شوند، استیل، چدنی و برنزی از آن جمله هستند. عمده ترین کاربری آن ها, چاه آب و تخلیه استخر ها و برداشت آب از حوضچه ها ،نهرها و رودخانه ها باشد. این پمپ ها می توانند به سنسورهای حرارتی، روغن، بیرینگ، آب و رطوبت مجهز شوند که این موضوع بستگی به توان نامی و شرایط استفاده و کار پمپ دارد.  

 

پمپ لجن کش

 

مشخصات پمپ لجن کش

  • جنس بنده : استنلس استیل، چدن و برنز
  • جنس پروانه : استیل، چدن و برنج
  • نوع تغذیه الکترو موتور: تکفاز یا سه فاز
  • مشخصات عملکردی: آبدهی(دبی)،ارتفاع (هد)
  • سایز لوله خروجی : این سایز بر حسب اینچ و ممکن است به شکل فلنج یا اتصالات رزوه ای باشد.
  • مشخصات اختصاصی : خرد کن دار ، فلوتر دار (قطع کن شناور)

 

 

کاربرد پمپ لجن کش

  • انتقال و جابه جایی مایعات دارای ذرات جامد مانند الیاف بلند
  • انتقال و جابه جایی سیالات دارای ذرات سایشی
  • انتقال و جابه جایی فاضلاب صنعتی حاوی مواد شیمیای خورنده و اسید یا قلیایی
  • انتقال و جابه جایی آب آلوده
  • انتقال و جابه جایی آب گل آلود
  • انتقال و جابه جایی سیالات حاوی آب و گاز
  • انتقال و جابه جایی لجن پساب صنعتی مخلوط با آب
  • انتقال و پمپاژ در خمیر کاغذ و صنعت فولاد سازی
  • پمپاژ سیالات خورنده

 

 

انواع پمپ لجن کش

لجن کش ها بر مبنای شرایط نصب و کار دارای دو دسته بندی کلی می باشند که عبارتند از:

 

لجن کش شناور (لجن کش مستغرق)

این نوع لجن‌کش ها دارای درجه حفاظت IP68 می باشند. به گونه ای که می توانند در سیال به صورت کامل غوطه ور شوند. عبور سیال از اطراف الکتروموتور که کاملا آب بندی شده است، باعث خنک شدن موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن و همچنین در اثر کاهش جریان موتور، راندمان آن نیز افزایش می یابد. بایستی توجه داشت که این الکتروپمپ ها حتما تمام بدنه و الکترو موتور در آب غوطه ور باشد چرا که در صورتی که آب اطراف بدنه موتور را در بر نگرفته باشد خنک سازی موتور به خوبی انجام نمی پذیرد و در نتیجه موجب آسیب به عایق موتور و سوختن موتور می شود.

 

لجن کش عمودی (ورتیکال)

در این نوع لجن‌کش ها، الکتروموتور در ارتفاع مورد نظر و در خارج سیال قرار دارد و پمپ در داخل سیال غوطه ور می باشد. این دو از طریق کوپلینگ به هم وصل می باشند. در نتیجه به راحتی می توان الکتروموتور را در صورت نیاز از آن جدا کرد. این نوع پمپ را اصطلاحا پمپ خشک نیز می نامند .    

 

پمپ لجن کش

 

جنس پمپ لجن کش

جنس بدنه و پروانه پمپ لجن کش معمولا از چدن و یا استینلس استیل می باشد و مشخصات آن ها به شرح زیر است :

 

پمپ لجن کش استیل

در پمپ لجن کش استیل، بدنه و پروانه از جنس استینلس استیل می باشد و معمولا در مکان هایی کاربرد دارد که سیال خاصیت اسیدی و خورندگی زیاد داشته باشد که همین امر در مواردی غیر از این مدل باعث خورندگی سریع دستگاه می شود. انتخاب این نوع از پمپ لجن کش برای مواردی که آب و یا سیال مورد نظر خورندگی زیادی داشته باشد بهترین انتخاب محسوب می شود و این گونه از پمپ لجن کش را می توان در انواع پمپ لجن کش استیل تک فاز و سه فاز استفاده کرد.

 

پمپ لجن کش چدنی

نوع چدنی نسبت به نوع استیل پر مصرف تر و دارای قیمت ارزان‌تری است و بدنه آن از جنس چدن می باشد. پروانه آن می‌تواند از جنس چدن، برنز یا استیل باشد اگرچه نوع چدنی آن معمول‌تر است. پمپ لجن کش چدنی معمولا برای پمپاژ آب هایی با غلظت بالا که خورندگی نداشته باشند استفاده می گردند چون مقاومت این مدل در برابر خوردگی و اسیدی مانند نمونه استیل نمی باشد.

 

پمپ لجن کش برنزی

پمپ لجن کش برنزی نسبت به دو نوع دیگر از مورد مصرف کمتری برخوردار است و جهت پمپاژ آب شور یا آب دریا استفاده می گردد.      

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش خرد کن دار

پمپ لجن کش خرد کن دار جهت انتقال فاضلاب حاوی ذرات معلق و اجسام جامد و الیاف باشد, بکار می رود. این نوع پمپ دارای مکانیسم و شکل خاص پروانه و هوزینگ است که این امکان را به پمپ می دهد تا اجسام با ابعاد بزرگ را خرد و همراه با سیال پمپ کند . عموما در این نوع وسایل از پروانه باز یا نیمه باز استفاده می‌شود که باعث می شود اجسام جامد در داخل پمپ تجمع پیدا نکند. در صورت استفاده از پروانه بسته امکان گیر کردن اجسام جامد در داخل پروانه شده کار پمپ را مختل می کند. ساختمان و شکل پروانه این وسیله با توجه به غلظت سيال مورد پمپاژ، نوع سیال، مقدار و شکل ذرات جامد معلق در سیال انتخاب می شود و معمولا از نوع تمام باز یا نیمه باز دارای چند پره و یا از نوع تمام بسته دارای یک یا دو کانال می باشد و از لحاظ شکل پروانه به انواع پروانه ورتکس، پروانه جریان گردابی و پروانه با تیغه های برنده تقسیم می شوند. به عنوان مثال معمولا پروانه تک کاناله جهت فاضلاب همراه با مواد جامد و پروانه نوع باز جهت پمپاژ فاضلاب خام و مایعات مخلوط با گاز و مواد جامد الیاف دار و پروانه دارای چند پره جهت پمپاژ فاضلاب دارای ذرات جامد و عاری از گاز استفاده می گردند.    

 

پمپ لجن کش

 

تفاوت پمپ لجن کش و کف کش

تفاوت پمپ لجنکش و کف کش به شرح زیر است :

 

مورد استفاده

در تفاوت یا فرق پمپ لجن کش و کفکش می توان به این نکته اشاره کرد که دستگاه های کفکش معمولا برای انتقال یا تخلیه آب تمیز یا آب آلوده حاوی ذرات ریز طراحی و ساخته شده اند. در ورودی این پمپ ها به منظور جلوگیری از ورود مواد جامد درشت، استرینر یا صافی تعبیه شده است. اما پمپ های لجن کش علاوه بر استفاده در جابجایی آب های تمیز برای انتقال پساب یا فاضلاب نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پروانه

یکی دیگر از تفاوت های پمپ کفکش با لجن‌کش این است که کف کش ها عمدتا دارای پروانه های بسته و نیمه باز می باشند. اما در پمپ های لجن‌کش معمولا از پروانه های باز، کانالی یا جریان گردابی استفاده می‌شود. پمپ های کفکش به جهت دستیابی به ارتفاع های بالا می توانند دارای یک یا چندین پروانه باشند. اما در پمپ های لجن‌کش از یک پروانه باز یا کانالی جهت جلوگیری از انسداد مایع درون پمپ استفاده می شود.

 

تفاوت در مدل

پمپ های کف کش فقط در مدلهای مستغرق بصورتیکه تمامی پمپ در آب مستغرق باشد تولید می شوند. اما پمپ های لجن کش علاوه بر مدل های مستغرق در مدل های خودمکش یا موتور خشک نیز تولید می شوند. این پمپ ها قابلیت کارکرد در خارج از مایع را دارند.

 

خروجی

خروجی پمپ های لجن‌کش معمولا در قسمت پایین و از جانب می باشد. اما در پمپ های کف کش خروجی هم می تواند از جانب و هم از بالا طراحی و ساخته شود.

 

کاربرد

در فرق بین پمپ های کف کش با لجن کش می توان به کاربری آن ها اشاره کرد. از پمپ های کف کش غالبا برای جابجایی آب صاف استفاده می شود. کاربردهای پمپ کف کش شامل آبیاری در کشاورزی و باغبانی، تخلیه آب استخر، آبرسانی واحدهای مسکونی و جمع آوری آب باران می باشد. اما از پمپ های لجن‌کش می توان در واحدهای تصفیه آب و فاضلاب مسکونی، شهری، بیمارستانی، صنعتی و… یا کاربری های خاص مانند تخلیه سیلاب ها استفاده کرد.    

 

لینک های مرتبط :

پمپ کف کش

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.