جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

چدن مالیبل - چکش خوار چیست

چدن مالیبل - چکش خوار چیست
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

چدن مالیبل یا چکش خوار (Malleable cast iron) از آنيله شدن چدن سفيد بدست می آيد. به این صورت که چدن سفید تا درجه حرارت 900 درجه سانتیگراد حرارت داده می شود. تا کاربید آهن به کربن و آهن تجزیه شده و ذرات گرافیت بصورت شبه کروی بدور یکدیگر تجمع می کنند. تبدیل کاربید اهن به گرافیت شبه کروی دلیل اصلی تغییر چدن سفید به چدنی چکش خوار با خواص مکانیکی اصلاح شده است. چدن مالیبل در ایران جهت ساخت اتصالات آب وگاز مورد استفاده قرار گرفت. چدن مالیبل دارای استحکام و قابلیت انعطاف بیشتری از چدنهای خاکستری است.

 

چدن مالیبل - چکش خوار چیست ؟

این نوع چدن مالیبل سخت و شکننده بوده وقابليت تراش و يا تهيه نمونه را با تراشکار امکان پذير نمیسازد.  بدان جهت این چدن را چدن سخت می نامند.  دلیل اساسی برای انتخاب چدن های چکش خوار قیمت تمام شده پایین و ماشینکاری راحت و ساده آنها است. کاربرد:در قطعات اتومبیل قطعات کشاورزی ، اتصالات لوله ها ، اتصالات الکتریکی و قطعات مورد استفاده در صنایع معدنی است.  

چدن مالیبل

 

چدن های چکش خوار فریتی

این ماده دارای ساختاری با زمینه فریتی همراه با ذرات کروی کربن می باشد. استحکام و انعطاف پذیری بالای این ماده در نتیجه وجود ذرات کروی فشرده کربن مقاوم به شکست درزمینه فریتی می باشد. در فرآیند ماشینکاری این ماده ذرات کروی کربن به عنوان روانساز عمل کرده و منجر به سهولت قابلیت ماشینکاری این ماده می گردد. به طور خلاصه چدن مالیبل فریتی دارای استحکامی کمتر از چدنهای مالیبل پرلیتی است. اما قابلیت انعطاف و چکش خواری آن بیشتر است. و به سهولت می تواند ماشینکاری شده و تحت کار مکانیکی قرار گیرد.    

 

کاربردها:

صنعت اتومبیل سازی

صنعت کشاورزی

خطوط ریلی

اتصالات قابل انبساط حرارتی

تجهیزات بالابر زنجیری

ریخته گری صنعتی

اتصالات لوله ای ...

 

   

چدن های چکش خوار پرلیتی

 اگر فرآیند گرافیته شدن و همچنین درصد کربن باقی مانده در ساختار آهن کنترل شود. این امر منجر به توزیع ورقه  های کاربید آهن در زمینه آهنی در دمای پایین خواهد شد. این اتفاق می تواند در صورت افزودن منگنز در ساختار و یا اعمال عملیات حرارتی ثانویه آنیل صورت پذیرد. به دلیل حضور کاربید آهن در ساختار، استحکام و سختی این دسته از مواد در مقایسه با چدن مالیبل فریتی بالاتر است.

 

کاربردها:

در قطعاتی نظیر شاتون ها

چرخ دنده ها

 

لینک های مرتبط :

چدن های آلیاژی

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.