جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

چدن های آلیاژی

چدن های آلیاژی
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

چدن های آلیاژی در واقع نوعی از چدن های خاکستری و سفید می باشند. که در مقایسه با اکثرفولادهای آلیاژی به لحاظ قیمت کمتر، ریخته گری آسانتر و خواص متنوع تر به ویژه مقاومت سایشی بهتر جایگاه مهمی را در صنعت به خود اختصاص داده اند.  

 

 

چدن های آلیاژی چیست؟ (alloy cast iron)

چدن های آلیاژی مقاوم در برابر سایش و حرارت و خوردگی هستند.این نوع آلیاژها به علت دارا بودن عناصری مثل کروم و نیکل دارای ساختار میکروسکوپی مارتنزیتی می باشند. عنصر آلیاژی مهم در این نوع آلیاژ ها کروم یا نیکل یا سلیسیم است.  

 

نمودار چدن های آلیاژی

 

 

چدن های آلیاژی مقاوم به سایش

چدنهاي کروم دار مقاوم به سایش

 چدن ها با کروم زیاد و مقاوم در برابر سایش حاوی 12-28% کروم و 5-5.3% کربن هستند.

کاربردها: استفاده در برخی از ماشین های خرد کننده گلوله ها و زره آسیاب پمپ ضد سایش بوشها ، سیلندرها ، بوش سیلندرها ، کاسه چرخ غلطک نوارهای نقال

 

چدن نیکل سخت نایهارد (Ni-hard)

چدن های نیکل سخت کاربرد بسیار زیادی دارند و اکثراً کاربرد آنها مشابه چدن های پرکرم می باشد. براساس میزان کرم و نیکل به شاخه های مختلفی تقسیم بندی شده و همواره حاوی مقداری منگنز نیز هستند. حداکثر کروم در آنها حدود 9% و مقدار نیکل 5% است. برای بالا بردن میزان سختی در آنها از عملیات حرارتی خاص استفاده میگردد.عنصر آلیاژی مولیبدن تأثیر بسیار زیادی در سختی پذیری دارد و میزان آن می تواند حدود 1.5% باشد.

کاربردها: گلوله های آسیاب جداره پوسته ی آسیاب های سیمان با قطر زیاد که قطعات ریختگی در آن هم تحت سایش و هم ضربات مکرر سنگین قرار دارند.

 

 

چدن های مقاوم به خوردگی پر کروم

چدن های مقاوم به خوردگی پر کروم

چدن های پر کروم با مقدار کروم 20 تا 35% نظیر چدن های پر سیلیس در مقابل اسیدهای اکسید کننده مقاوم به خوردگی خوبی دارند. اما در برابر اسیدهای احیاء کننده مقاوم نیستند . این چدن ها به طور قابل اطمینانی برای استفاده در مقابل اسیدهای ضعیف تحت حالت های اکسیداسیون ، محلول های نمک ،محلول های اسید آلی و برای قرار گرفتن در معرض اتمسفر عمومی به کار میروند. مقاومت در مقابل خوردگی چدن های پر کروم نسبت به اسید نیتریک استثنایی است.

 

چدن های مقاوم به خوردگی پر سیلیسیم

سیلیسم از مهمترین عناصر آلیاژی در چدن هاست. با بالا رفتن مقدار سیلیسم در چدن مقاومت به خوردگی و دمای بالا افزایش می یابد. چدن های پرسیلیسم مقاوم به خوردگی 14 تا17% سیلیسم دارند. این نوع تقریبا در برابر اسید نیتریک و سولفوریک در تمام غلظت ها و دماها مقاوم هستند. باتوجه به مقاومت مناسب در برابر اسیدها این چدن ها برای حمل اسیدها و محیط های در تماس با اسید های معدنی به جز اسید فلوئوریک به کار می روند.

کاربردها: ساخت تجهیزات تولید اسید سولفوریک نیتریک صنایع پتروشیمی مواد منفجره اسیدشویی فلزات آندهای حفاظت کاتدی

 

 چدن های آوستینیتی

چدن های آوستینیتی خانواده ای از چدن ها هستند. که به دلیل مقاومت در برابر خوردگی وابستگی شدیدی به ترکیب شیمیایی دارند. بنابراین رعایت حدود تغییرات عناصر در محدوده های تعیین شده بسیار مهم است . از آنجایی که سیلیسیم از تشکیل کاربیدها جلوگیری نموده و باعث رسوب گرافیت می شود. لذا بایستی با در نظر گرفتن محدوده ی مجاز استاندارد مقدار آن را به بالاترین حد ممکن رساند.

از این چدنها برای محصولاتی استفاده می شود. که باید در محیط های گوناگون درمقابل خوردگی ، پوسته شدن مقاوم باشند. و در درجه حرارت های بالا تا 400 درجه سانتیگراد رشد وخزش آنها نسبتاً کم باشد. البته این آلیاژها به خاطر خواص خوب انبساطی ، الکتریکی ، غیر مغناطیسی بودن مصارف زیادی دارد. همچنین از آن در تولید قطعاتی که در درجه حرارت های زیر صفر به کار گرفته می شود نیز استفاده می گردد.مقاومت خوب چدن های آوستینیتی در برابر خوردگی در مقابل آب دریا ، از مهمترین عواملی است که استفاده از این نوع چدن را روز افزون نموده است.

 

کاربردها: تولید رینگ پیستون های موتورهای دیزلی پمپ ها و شیرهای مورد استفاده در صنایع نمک زدائی نفت و تمام صنایعی مایعات خورنده حمل می نماید توربو شارژهای لوله های اگزوز شیرهای مقاوم در درجه حرارت های بالا کمپرسورها ،کلید های الکتریکی پروانه های کشتی ها

 

چدن های آلیاژی نسوز 

چدن نسوز پر کروم

از انواع دیگر چدن های مقاوم به حرارت چدن های پر کروم می باشد;چدن هایی که دارای 20% کرم باشند می توانند تا درجه حرارت 1000 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند

 چدن نسوز با سیلیسیم بالا

از انواع دیگر چدن های مقاوم به حرارت چدن های پر سیلیسیم می باشد. در شرایطی مصرف می شوند که درجه حرارتی کار بالا تر از 900 درجه سانتی گراد نباشد. مقدار سیلیسیم  مصرفی در آن حدود 5.5 تا 6% می باشد.

 چدن نسوز نیکروسیلال (Ni-Si)

 نیکروسیلال دارای که دارای نیکل ، سیلسیم  و کروم  است.نیکل و سیلسیم بالا است.مقاوم در مقابل حرارت و خوردگی است .مقاومت خوبی در مقابل پوسته ای شدن تا 800 درجه را دارد .کاربرد خوبی در حرارت با جو گاز های گوگردی دارد. در مقایسه با چدن های پرکرم و پر سیلیسیم دارای قیمت بیشتری می باشد.

 

لینک های مرتبط :

چدن چیست؟

ثبت نظر شما
نظرات
09/11/1400 10:52 ب.ظ
عالی بود
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.