جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال چیست؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال Coaxial یکی از مهمترین و قدیمی ترین محورهای انتقال داده در پروژه های شبکه مخابراتی و … است که از سال ۱۹۳۶ مورد استفاده قرار گرفته است. تنظیمات شبکه های اترنت و خدمات شبکه در اولین سال های توسعه، توسط کابل های کواکسیال ارائه می شدند. کابل کواکسیال به خاطر داشتن لایه عایق داخلی دارای ظاهری گرد و ضخیم است. رسانای مرکزی کابل توسط این عایق منعطف محصور شده و سپر بافته و غلاف، لایه سوم و چهارم کابل را تشکیل می دهند.

نام کابل کواکسیال از این گرفته شده که شامل کانال فیزیکی است که سیگنال الکتریکی را منتقل می‌کند. این کانال، مشتمل بر هادی فلزی است که لایه عایق و محافظ رسانا آن را پوشانده‌اند.

 

ساختار کابل کواکسیال :

کابل کواکسیال ، یک عایق فوم که به صورت متقارن با یک غلاف فلزی بافته شده ، احاطه شده است. و در لایه بعدی با کاور پلاستیکی پوشیده شده است.

کابل کواکسیال دارای لایه مرکزی است که هادی الکتریکی بوده و عایق بندی دارد. این ساختار باعث می‌شود سیگنال ها در داخل کابل، محصور بمانند و بدین ترتیب از تداخل و نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می‌شود.

لایه هادی مرکزی، سیم نازکی است که هم می‌تواند به صورت ساده و هم به صورت تابیده شده باشد. عایقی دور این سیم مسی را پوشانده است. روی این عایق، لایه مشبک و بافته شده از جنس مس یا فلز وجود دارد. در نهایت تمام این ساختار درون عایق بیرونی قرار می‌گیرند.

 

ساختار کواکسیال | کابل کواکسیال چیست؟ | کابل کواکسیال

 

کاربردهای کابل کواکسیال:

کابل های کواکسیال برای انتقال اطلاعات و سیگنال در فرکانس بالا ( High-Frequency ) در آنتن تلویزیون های رنگی ، شبکه های کامپیوتری ، شبکه Lan ، دوربین های مدار بسته ، دستگاه های کنترل از راه دور و ابزار دقیق کاربرد دارد . همچنین از کابل کواکسیال برای دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود و از کابل های Twisted-Pair برای ارتباطات شبکه‌ای کامپیوترها و دیوایس‌های میانی استفاده می‌شود.

شبکه های رایانه ای و کاربرد کابل کواکسیال در آن ها:

کابل های کواکسیال در درجه اول برای شبکه های کامپیوتری توسعه نیافته بودند و صرفا برای مقاصد عمومی تولید می شدند. حتی سال ها پیش از این که کابل های کواکسیال در شبکه سازی مورد استفاده قرار گیرند، وجود داشتند. در آغاز پیدایش شبکه های رایانه ای، زمانی که هیچ کابل رسانه اختصاصی برای شبکه در دسترس نبود، نزدیک به دو دهه (دهه 80 و 90 میلادی) پشتیبانی شبکه های رایانه ای بر دوش کابل کواکسیال بود.

امروزه نیز این کابل ها به دلیل دوام بالا و سهولت در نصب، به منظور اتصال آنتن ماهواره در خانه ها و مشاغل مختلف استفاده می شود. با این حال استفاده از آن ها در شبکه های رایانه ای کاملا منسوخ شده است.

 

کاربرد کابل کواکسیال | کابل کواکسیال | کابل کواکسیال چیست؟

 

انواع کابل کواکسیال

کابل هاردلاین: 

سیم مسی به صورت کانال گردی است که محافظی از ترکیب فلزاتی مانند مس و آلومینیوم آن را پوشانده است. کاربرد این نوع کابل آنتن برای اتصال ترانسمیتور به آنتن است.

کابل تریاکسیال:

این نوع کابل کواکسیال لایه محافظ سوم دارند که از سیگنال انتقالی محافظت کند. کابل تراکسیال در ویدئو کاربرد دارد.

کابل ریجید لاین:

این نوع کابل از دو کانال مسی تشکیل شده که به عنوان لوله غیرقابل تاشو عمل می‌کنند. این لاین ها برای مصارف داخلی و بین ترانسمیتورهای قوی فرکانس رادیویی استفاده می‌شوند.

کابل کواکسیال Radiating cable:

کاربرد این کابل در تونل های زیرزمینی، تجهیزات نظامی و آسانسور است. کابل Radiating cable تقریبا شبیه به کابل هارد لاین است اما طول موج فرکانس رادیویی در آنها متفاوت است.

 

انواع کابل کواکسیال | کابل کواکسیال چیست؟ | کابل کواکسیال

 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.