جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

گیج دما چیست؟

گیج دما چیست؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

مهم ترین و اصلی ترین کارایی گیج دما تعیین میزان گرمی و سردی اجسام و ابزارهای مختلف است. به همین دلیل این وسیله قادر است با در نظر گرفتن شرایط محیطی و استاندارد های مختلف و با توجه به ویژگی های خاص دما را در موقعیت های مختلف اندازه گیری کند. کارایی گیج دما بر اساس دو المان اصلی است. اولی، المانی حساس به تغییرات دما است که نوسانات دمایی را در شرایط مختلف اندازه گیری می کند. دومین المان آن است که تغییرات ایجاد شده فیزیکی به وجود آمده را برای استفاده کنندگان قابل مشاهده می کند.

گیج دما چیست ؟


قبل از پرداختن به مسئله کارایی گیج دما بهتر است تعریف کلی از این دستگاه داشته باشیم. به طور کلی این دستگاه یکی از پرمصرف ترین تجهیزات اندازه گیری و مانیتورینگ دما است که میزان دمای سیالات(مایعات و گازها) را در دقت بالایی نشان می دهد. کارایی گیج دما در بخش های مختلف صنعتی  و در صنایع متعدد و در رنج های متفاوت است.

 

لینک های مفید: گیج دما

 

انواع گیج دما

با توجه به کارایی گیج دما این دستگاه  در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شود که عبارتند از:

 

1-گیج دما بی-متال

1-گیج دما بی-متال :  گیج های بی متال دارای محدودیت طول سنسور میباشند و در سایز صفحه نمایش و رنج های مختلف اندازه گیری موجود هستند. مکانیزم اندازه گیری در این نوع گیج دما به این صورت است که از 2 فلز با ثابت دمایی متفاومت استفاده شده است که افزایش دما باعث تغییر طول این فلزها خواهد شد و این تغییر طول با درجه بندی روی گیج دما متناظر خواهد شد.

 

2-گیج دما گازی

2-گیج دما گازی(کپیلاری دار): گیج های دمای کپیلاری دار دارای المنت اندازه گیری هستند که با نوعی گاز خنثی مانند آرگون پر شده است و تغییرات دما، باعث تغییرات فشار گاز داخل المنت شده و این تغییرات فشار با تغییرات درجه حرارت روی صفحه مدرج گیج، متناظر میباشد.

راهنمای کاربرد گیج دما


کاربرد گیج دما اغلب در صنعت های مهمی مانند پتروشیمی، مهندسی نفت، گاز و برق است. این دستگاه به دلیل استاندارد های ویژه ای که در تولید آن به کار گرفته می شود می تواند دماسنج را با کیفیتی بالا مورد استفاده قرار دهد. لازم به ذکر است که سنجش دما طی یک فرایند منطقی به وسیله آلیاژی مانند فولاد ضد زنگ می تواند انجام شود. با این حال در شرایط جوی و آب و هوایی نامناسب بهتر است از دستگاه مطمئن تری مانند گیج دما استفاده شود.

تفاوت های گیج دما های مختلف

کارایی گیج دما در شرایط و موقعیت های مختلف سبب ایجاد تفاوت هایی در انواع مختلف این دستگاه شده است. کاربرد های متفاوت با توجه به مدل، نوع محدوده اندازه گیری و جنس از جمله تفاوت های عمده مدل های مختلف این دستگاه به شمار می آیند. لازم به ذکر است که بعضی از مدل ها نشان دهنده تغییر دما به دلیل تغییر میزان فشار مایع هستند. منظور از مایع موادی مانند نفت و یا الکل هستند که در صنایع مختلف جهت تولید برخی محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین اندازه گیری دمای گاز، اندازه گیری دمای فلزات، اندازه گیری دما در مقیاس های مختلف دیگر تفاوت های موجود میان این دستگاه ها هستند.

درباره تولید کنندگان مطرح گیج دما

کارایی گیج دما و کاربرد آن در صنعت به قدری مهم و حیاتی است که تولید کنندگان بسیاری را بر آن داشته که تولید این نوع دستگاه را در دستور کار خود قرار دهند. از این رو بسیاری از این تولیدکنندگان با بکارگیری دانش فنی روز کشورهای پیشرو در این حوزه اقدام به ساخت گیج دما کرده اند. محصولات تولید شده توسط این تولیدکنندگان دارای ویژگی های برتر بسیاری است. کارایی گیج دما در سطحی عالی، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش، کیفیت بالا از لحاظ فنی، گارانتی چند ساله از جمله ویژگی های خاص محصولات این تولید کنندگان بخصوص گیج دما هستند.


مشخصات و ویژگی های بارز فنی و کارایی گیج دما

 

لینک های مفید: گیج دما دنباله دار

 

جدای از بحث کارایی گیج دما، این دستگاه باید دارای یک صفحه نمایش جهت نمایش تغییرات دمایی در بازه  زمانی مختلف باشد. همچنین دستگاه مورد نظر باید مکانیسم و سیستمی منظم و دقیق باشد. به نحوی که کالیبره آن به روشی درست و اصولی انجام شده باشد. از دیگر ویژگی های فنی گیج دما وجود عقربه ای ظریف با حرکتی نرم و بدون صدا و پرش است. حرکت عقربه باید به گونه ای طراحی شده باشد که در زمان رفت و برگشت دچار هیچ گونه خطا و اشتباهی نشود. وجود یک بدنه با کیفیت و مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند ضربه و زنگ زدگی از جمله مشخصات و ویژگی های فنی گیج دما است.


اهمیت استفاده از متریال مناسب جهت ساخت بدنه گیج دما

کارایی گیج دما برای اندازه گیری دما و  فرآیند های متعدد در شرایط مختلف است. به همین دلیل جنس بدنه و ساختار آن باید مطابق با شرایط محیطی محل نصب در نظر گرفته شود.  محل اتصال دستگاه و بدنه آن با توجه به شرایط محیطی از متریال های متفاوتی ساخته می شود. به طور مثال اگر از گیج در محیط مرطوب استفاده شود که احتمال خورندگی بدنه آن وجود دارد بهتر است از بدنه استیل برای دستگاه استفاده شود. در غیر این صورت استفاده از جنس و متریال ضعیف تر هیچ مانعی ندارد.نکته: با توجه به کارایی گیج دما و شرایط شیمیایی کاربرد آن انتخاب مدل مناسب حائز اهمیت است. زیرا رعایت این اصل مهم سبب جلوگیری از وارد آمدن آسیب به دستگاه می شود. علاوه بر آن از صرف هزینه های اضافه جهت تعمیر و یا تعویض گیج جلوگیری می شود

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.