جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) تماس بگیرید
جستجو
Filters
بستن

فلومتر چگونه کار می‌کند؟

فلومتر چگونه کار می‌کند؟
موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

آیا میدانید فلومتر چگونه کار می‌کند؟!؟ با پیشرفت دانش و استفاده از فناوری‌های نوین، شاهد دستیابی به دانستنی‌های غیر قابل باوری خواهیم بود. در گذشته اندازه گیری سرعت جریان آب و هوا، بسیار مورد توجه دانشمندان بوده است. امروزه نیز با تکیه به دانش اندازه گیری سرعت، جوامع دانش پژوه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. در حال حاضر دانشمندان از طریق اندازه گیری دبی سیالات، به دنبال کسب دانش منحصر به فرد و نتایج کاربردی در محیط‌های صنعتی خواهند بود. از این طریق می‌توانند به:

•    افزایش کیفیت محصول

•    کنترل ایده آل فرآیندها

•    افزایش ایمنی در محیط‌های صنعتی

•    افزایش راندمان تولیدی

•    مدیریت هوشمند هزینه‌ها

 و غیره دست یابند. عملکرد فلومتر این امکان را برای مخاطبین فراهم می‌کند که بتوانند اقدام به اندازه‌گیری نرخ دبی گازها و مایعات نمایند. از این محصول با عنوان دبی سنج نیز یاد می‌کنند. فلومتر یا دبی سنج در انواع مختلفی تولید شده است. برخی از آنها از جمله محصولات پر مصرف در صنایع متفاوت شناخته شده‌اند. اگر نحوه عملکرد این محصول نیز برای شما هیجان انگیز است، با ما همراه باشید. 

 

لینک های مفید: فلومتر هوا

 

فلومتر چگونه کار می کند

دبی سنج چیست و فلومتر چگونه کار می‌کند؟ 

برای دانستن این موضوع که فلومتر چگونه کار می‌کند، ابتدا باید انواع مختلف این محصول منحصر بفرد را بشناسید. عملکرد فلومتر بسیار وابسته به نوع آن است. المان‌های بسیار زیادی بر روی انتخاب شایسته و دقیق نوع فلومتر دلالت می‌کنند. شناخت این دلایل موجب می‌شود که مخاطبین با هوشیاری بیشتر اقدام به انتخاب محصول مورد نظر، نمایند. از جمله المان‌های تاثیرگذار در انتخاب نوع فلومتر، عبارتند از: 

  فرآیند مورد نظر 

 محیط مورد استفاده 

 هزینه‌ی اندازه‌گیری 

 دقت 

 قیمت تمام شده 

 کالیبراسیون 

   سازگاری عملکرد فلومتر با شرایط مورد نظر در پروسه تولیدی

 

لینک های مفید: فلومتر

 

و ... . از جمله پرکاربرد‌ترین و پر مصرف‌ترین انواع فلومترها که در صنایع مورد نظر از آنها بهره برداری می‌شود، عبارتند از: 

  • فلومتر الکترومغناطیسی 
  •  فلومتر اولتراسونیک
  • فلومتر فشار تفاضلی
  • فلومتر کوریولیس
  •  فلومتر ورتکس
  • فلومتر حرارتی
  • فلومتر اوریفیس
  • فلو نازل 
  • لوله ونتوری
  • فلومترهای توربینی
  • فلومترهای چرخشی
  •  لوله پیتوت

 
عملکرد فلومتر بسیار وابسته به نوع فلومتر، محیط مورد نظر و ... است. لذا مصرف کنندگان پس از انجام بررسی‌های لازم، برای دریافت نتایج دقیق‌تر و بهتر، اقدام به انتخاب فلومتر کاربردی و مناسب، خواهند نمود

 

فلومتر چگونه گار می کند

عملکرد فلومتر یا فلو سوئیچ به چه نحو است؟ 

در پاسخ به سوال: فلومتر چگونه کار می‌کند؟! باید به تقسیم‌بندی ایده‌آل و مناسب فلومترها اشاره کرد. فلومترها از سه بخش مهم تشکیل شده‌اند.

بخش 1. اندازه‌گیری (در بر دارنده‌ی ابزارهای مناسبی مانند: اوریفیس است. این ابزارها سرعت جریان را مشخص می‌کنند.)

 بخش 2. تبدیل (در این بخش از ترانسدیوسر استفاده شده که تغییر در دیافراگم دستگاه را در بر دارد. این دستگاه یک میدان الکتریکی را ایجاد می‌کند.)

بخش 3. انتقال نتیجه (ترانسدیوسر اقدام به تبدیل نتایج به داده‌های دیجیتالی می‌کند. داده‌های دیجیتالی تهیه شده، وارد ترانسمیتر می‌شوند. ترانسمیتر نیز سرعت جریان را نمایش داده و همچنین آن را به اپراتور و یا اتاق کنترل انتقال می‌دهد.) 

 

 

فلومتر چگونه کار می کند

امروزه که با اهمیت بسیار بالای اندازه‌گیری جریان سیال در صنایع مختلف مواجه هستیم، عملکرد فلومتر و یا فلو سوئیچ، بسیار قابل توجه است. این کمیت اندازه‌گیری، (پس از اندازه‌گیری دما) مهمترین کمیت برای کارشناسان به شمار می‌رود.  در گذشته برای اندازه گیری جرم سیال رونده، نیازمند اندازه گیری دانسیته مواد بودیم. این موضوع افزایش میزان خطا در محاسبه‌ی جرم را به همراه داشت. اما تکنولوژی‌های ترمال مس و کوریالیس، افزایش دقت در اندازه‌گیری را به همراه داشته است. 
برای پی بردن به عملکرد فلومتر، می‌توان به تعریف کلی از آن نیز اشاره نمود. فلومتر یک ابزار کاربردی برای نشان دادن حجم گاز، مایع یا بخار در حال عبور از لوله و یا مجرای اندازه‌گیری است. این اندازه‌گیری دبی به صورت غیر خطی، خطی، حجمی و یا جرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه که با اهمیت بسیار بالای اندازه‌گیری جریان سیال در صنایع مختلف مواجه هستیم، عملکرد فلومتر و یا فلو سوئیچ، بسیار قابل توجه است. این کمیت اندازه‌گیری، (پس از اندازه‌گیری دما) مهمترین کمیت برای کارشناسان به شمار می‌رود.  در گذشته برای اندازه گیری جرم سیال رونده، نیازمند اندازه گیری دانسیته مواد بودیم. این موضوع افزایش میزان خطا در محاسبه‌ی جرم را به همراه داشت. اما تکنولوژی‌های ترمال مس و کوریالیس، افزایش دقت در اندازه‌گیری را به همراه داشته است. 
برای پی بردن به عملکرد فلومتر، می‌توان به تعریف کلی از آن نیز اشاره نمود. فلومتر یک ابزار کاربردی برای نشان دادن حجم گاز، مایع یا بخار در حال عبور از لوله و یا مجرای اندازه‌گیری است. این اندازه‌گیری دبی به صورت غیر خطی، خطی، حجمی و یا جرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

 

برای پی بردن به عملکرد فلومتر، می‌توان به تعریف کلی از آن نیز اشاره نمود. فلومتر یک ابزار کاربردی برای نشان دادن حجم گاز، مایع یا بخار در حال عبور از لوله و یا مجرای اندازه‌گیری است. این اندازه‌گیری دبی به صورت غیر خطی، خطی، حجمی و یا جرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

 

لینک های مفید: فلومتر گردابی

 

فلومتر چگونه کار می کند

کاربرد فلومتر چیست؟ 

کنترل جریان در صنایع مختلف، امری بسیار ضروری تلقی می‌گردد. از این رو اندازه‌گیری جریان گاز و مایعات برای این صنایع امری حیاتی است. کاربرد فلومترها بسیار وابسته به ماهیت کاربردی آنها است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این تولیدات در انواع مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. لذا در هنگام انتخاب دبی سنج مورد نظر، باید قطعا عواملی مانند: 

آشنایی پرسنل با کاربرد فلومتر 

تجربه و تخصص پرسنل با کالیبراسیون و نگهداری آنها 

قابلیت دسترسی ساده به قطعات یدکی مورد نظر

هزینه‌ها

توجه به فاصله زمانی بین خرابی‌ها و ... 

را مد نظر قرار داد. باید توجه داشته باشید که: هزینه‌ها نباید معیار انتخاب شما تلقی گردند. بسیاری از افراد به جهت پرداخت هزینه‌ی کمتر، عملکرد فلومتر را ندیده می‌گیرند. در این صورت شاهد ضرر و زیان و پرداخت هزینه‌های بیشتری خواهند بود. در گذشته از این محصول برای:

  •  اندازه‌گیری سرعت هوا
  •  سرعت و جهت باد
  •   جریان آب


و ... استفاده می‌شد. اما امروزه نیز با بکارگیری این محصول در اندازه‌گیری دبی سیالات، شاهد نتایج حیرت انگیزی خواهیم بود. به نحوی که از آنها در محیط‌های: 

آزمایشگاهی 

صنعتی

مدیریت صنایع غذایی و آب

صنایع شیمیایی

صنعت نفت و گاز 

 و غیره بهره برداری خواهد شد. 

اهمیت فلومتر: 

پس از ارائه‌ی پاسخ دقیق به فلومتر چگونه کار می‌کند؟ می‌توان به نقش پر اهمیت فلومترها در صنایع مختلف، دست یافت. دلایل بسیار زیادی سبب پررنگ‌تر شدن نقش پر اهمیت آنها در صنایع مختلف شد‌ه‌اند. تامین ایمنی، کاهش هزینه‌ها، کیفیت محصول و ... می‌توانند اهمیت استفاده از این محصول را در صنایع مختلف، پررنگ‌تر کنند. با توجه به عملکرد فوق العاده‌ی فلومترها، شاهد موارد استفاده از آنها در حوزه‌های مختلف صنعتی مانند: 

•    آزمایشگاه‌ها

•    خطوط تولید تجهیزات نظامی 

•    نفت

•    پالایشگاه 

•    کنتورهای گاز و آب منازل

•    پمپ بنزین‌ها و پمپ گاز CNG

و ... هستیم. مهمترین عملکرد فلومترها، دقت و صحت در اندازه‌گیری است. 

تفاوت در عملکرد فلومترهای مختلف: 

همانطور که ذکر شد، این محصولات در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هر کدام از این تولیدات، برطرف کننده‌ی نیازهای مختلف مخاطبین و کارشناسان به شمار می‌روند. عملکرد متفاوت فلومترها، نتایج دقیق و کاربردی را برای کارشناسان در بر خواهند داشت. لذا باید از هر فلومتر با توجه به عملکرد آن، در صنایع مناسب بهره برداری نمود.  

  • برخی از این فلومترها برای اندازه گیری جریان جرمی مستقیم و مداوم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این فلومترها می‌توان جرم انواع مواد با چگالی بالا را اندازه گیری کرد. 
  • عملکرد فلومترهای ورتکس میزان جریانی را برای شما اندازه گیری می‌کند که ناشی از فرکانس گردابی باشد. از این فلومترها برای انتقال و یا کنترل سیال بخار، گاز و مایع استفاده می‌شود. 
  • عملکرد فلومترهای مغناطیسی نیز بر اساس اندازه گیری جریان حجمی تجهیزات مختلف است. از این فلومترها برای فاضلاب، تجهیزات آبی و ... استفاده خواهد شد. 
  • فلومترهای التراسونیک عملکرد متفاوت و خاصی را در بر دارند. در این فلومترها، اندازه گیری بر اساس زمان اختلاف بین انتشار امواج فراصوت، صورت می‌پذیرد. این اندازه گیری بسیار دقیق و پایدار می‌باشد. 
  • عملکرد فلومتر توربینی با استفاده از بررسی تعداد چرخش تیغه‌ها در جریان مناسب، صورت می‌پذیرد. از این محصول در صنایع فرآورده‌های نفتی، سیالات (مانند آب، گاز و ...) مایعات شیمیایی و ... استفاده خواهد شد. 

ثبت نظر شما
تلفن پشتیبانی: 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) | همه روزه پاسخگوی شما هستیم.